Hej.

Det är dags att binda elen nu, frågan är vad som är ett bra pris?

Jag har fått förslag från Göta Energi på 48,9 öre/kwh, totalpriset blir då 97,5 öre/kwh inkl. energiskatt, elcertifikat och moms. Då blir man bunden till och med 2010-02-28.

Verkar det vara ett bra avtal?

 
Jag band mig till www.elverket.se strax innan vintern... tog lång tid att byta men jag lyckades få 37 öre/kwh(+ alla avgifter) så jag är nöjd...
 
Ett sätt att få riktigt vettigt elpris är köpa andelar i en vindkraftsförening.
 
Nusse77 skrev:
Hej.

Det är dags att binda elen nu, frågan är vad som är ett bra pris?

Jag har fått förslag från Göta Energi på 48,9 öre/kwh, totalpriset blir då 97,5 öre/kwh inkl. energiskatt, elcertifikat och moms. Då blir man bunden till och med 2010-02-28.

Verkar det vara ett bra avtal?
Jag tror det är fört dyrt för 3 år. Du kan teckna på 5år!!! för endast 46öre/kwh. Funderar seröst på att göra detta och slippa oroa mig för elpriset...

Vad tror ni andra? bra eller dålig deal...på fem år blir elen knappast billigare...


----
edit: precis som med banker och bunda räntor så graderar sig bolagen på el börsen. De som tänker teckna, gå in och titta på priset för 1,2,3,4,5 år. detta är vad elbolaget betalar. sen vill de ha lite vinst så de lägger på lite. det är här det kan bli intressant och som kan lämna utrymme till förhandla och shoppa runt.

idag (kollade en stund sedan) ligger 5 årig spot på ca 42kwh (omräknat från Euro med Nordpools egna kurs). därmed är 46 öre för mycket. jag betalar just nu 1,8 öre över nordpools och att binda på så lång tid borde knappast öka denna marginal. därmed säger min analys att 44 öre är rimligt för 5 år.

Lustigt nog har jag sett ett flertal elleverantörer (bla Nordic El, upsalael) som säger att de just nu inte tecknar fasta avtal eftersom framtida spottpris är så höga.
 
Jag fick ta övser sista halvåret på förra husägarens treåriga kontrakt. 29örekw/h
Nu ligger jag på tillsvidarepris med 49.
Om jag binder mig ligger jag på 46.
Vet inte om det är värt det då det inte blir elvärme i vinter.
 
Jo anser att man bör binda sig på så lång tid som möjligt.
p.g.a el´priset knappast kommer att sjunka.

 
e_richard skrev:
Jo anser att man bör binda sig på så lång tid som möjligt.
p.g.a el´priset knappast kommer att sjunka.
Det kanske är rätt att binda, men jag köper inte ditt argument. Om inte heller elleverantörerna tror att priset kommer att sjunka (utan snarare öka) så reflekteras detta i prissättningen av de bundna avtalen. Det enda sätt du kan spara pengar på att binda elavtalet är om du anser att priset kommer att öka mer än elleverantörerna tror, och dessutom har rätt. Jämför med bundna och obundna lån hos bankerna. Självklart kan det säkert för vissa vara/kännas tryggt att veta vad elpriset kommer att vara under de närmsta året, vilket inte är att förakta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.