useless useless skrev:
Det löjliga är väl att dom adderar alla kostnader? Det kostar ju inte mer att lacka om bilen för att det är tre stenskott istället för ett...
Precis, tre stenskott är ju 3 x 4000 kr trots att alla sitter på motorhuven...
 
Steeldragon
anders07 anders07 skrev:
Precis, tre stenskott är ju 3 x 4000 kr trots att alla sitter på motorhuven...
Ah, då missuppfattade jag ditt inlägg. Givetvis ska inte en lackering bli dyrare för tio stenskott än vad det är för två. Förutsatt att de sitter på samma del av bilen.
 
Fast det kan vara 3 självrisker, varje stenskott är en egen skada. Att lacka om en motorhuv kostar avsevärt mer än 4 000.

Fast när jag fick dörruppslag fixade via försäkring, så erbjöd Bilia att jag skulle betala en självrisk för ett uppslag, och sedan 600 kr per ytterligare uppslag. Det var då den extra kostnad som behövdes för att spackla de ytterligare skadorna, eller vad de gjorde.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Fairlane
Just AC och yttre påverkan är inte helt ovanligt. Stenskott som orsakar läckage. Det går inte på garanti. I övrigt har jag ingen erfarenhet då jag endast ägt mina bilar.
 
Ha! Vad trodde ni? Att bilförsäljarna skulle nöja sig med att bara sälja bilen, när de kan skapa mervärde för sig själva i form av kickback på leasing, hyra och lån? Försök köpa en bil kontant så ser ni hur (o)intresserade säljarna är.
Jag har en gammal kollega som försökt köpa en ny bil kontant i flera månader. Då talar vi om att han ligger på 400-500k. Ingen är intresserad av honom om han inte finansierar bilen på lån eller leasing. Han inledde ett köp med att vilja finansiera 80%, men ”ändrade sig” snabbt till kontantköp för att se vad som hände. Han blev i princip utslängd från bilhandlaren och ombads höra av sig om han kom på andra tankar (ville låna pengar av bihandlaren på ockerränta).
Privatleasing av bilar är den senaste metoden att skinna kunder på mer kickback.
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Ofta är väl avbetalningsräntan man får av bilhandlaren mycket lägre än ett motsvarande privatlån, så något ocker är det väl sällan tal om?
Men det är klart; Har man pengarna så vill man ju inte ta ett lån över huvud taget oavsett hur bra ränta det är (nästan).
 
Kan man "plocka hem" 10.000,- x på varje retur, är ju det fantastisk som bilhandlare.
Det luriga är, vad är normalt slitage.
KO har tydligen fått rätt många anmälningar på privatleasingar.
 
Att ha småbarn i en leasingbil räknas tydligen inte som normalt slitage iaf.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ha! Vad trodde ni? Att bilförsäljarna skulle nöja sig med att bara sälja bilen, när de kan skapa mervärde för sig själva i form av kickback på leasing, hyra och lån? Försök köpa en bil kontant så ser ni hur (o)intresserade säljarna är.
Jag har en gammal kollega som försökt köpa en ny bil kontant i flera månader. Då talar vi om att han ligger på 400-500k. Ingen är intresserad av honom om han inte finansierar bilen på lån eller leasing. Han inledde ett köp med att vilja finansiera 80%, men ”ändrade sig” snabbt till kontantköp för att se vad som hände. Han blev i princip utslängd från bilhandlaren och ombads höra av sig om han kom på andra tankar (ville låna pengar av bihandlaren på ockerränta).
Privatleasing av bilar är den senaste metoden att skinna kunder på mer kickback.
Finansierade min senaste bil själv för runt 500' och säljaren brydde sig inte ett dugg om huruvida jag köpte finansiering av dem eller ej. Däremot vet jag att de får kickback på finansiering också, men det beror nog på vilken typ av bilhandlare det är. Tror det är vanligare bland icke märkesanknutna återförsäljare.
 
useless useless skrev:
Ofta är väl avbetalningsräntan man får av bilhandlaren mycket lägre än ett motsvarande privatlån, så något ocker är det väl sällan tal om?
Men det är klart; Har man pengarna så vill man ju inte ta ett lån över huvud taget oavsett hur bra ränta det är (nästan).
Beror ju på hur man ser det. Ett privatlån tar du utan säkerhet. Billån så finns säkerhet i form av bilen. Huslån så finns huset, därav är ju husräntor klart mycket billigare än privatlån... dessutom ser de alltid till att bilen är värd klart mer än man har lån så om man inte kan betala plockar de in bilen (som då förstås har tappat oerhört mycket i värde men som sen säljes klart dyrare igen)

Så visst tjänar de sina pengar på finansieringen!
 
F falkn skrev:
...Däremot vet jag att de får kickback på finansiering också, men det beror nog på vilken typ av bilhandlare det är. Tror det är vanligare bland icke märkesanknutna återförsäljare.
Helt klart. Beställde själv ny bil för ett tag sedan (14 veckors väntan) och det var ingen snack om hur den skulle betalas. Kontant naturligtvis. Men så är det en riktig bilhandlare med egen verkstad och historik sedan 60-talet.
 
Om en AC sitter så dåligt monterad att den kan ta skada av stenskott så skulle jag hävdat tillverkningsfel.
 
  • Gilla
Aleksteal och 4 till
  • Laddar…
Nu kanske jag är i fel tråd och klampar (kapar), men det verkar ju vara en del leasing-kunniga personer här ... :)

Såg ett avsnitt på youtube med en kille som recenserar bilar, i USA. Han hade lånat en Infinity Q50 vilken han påstod att ägaren leasade för 398 dollar i månaden. Han gjorde jämförelse till BMW M340i, och jag tyckte det lät billigt ... Nu finns ju inte Infinity i Sverige, men vad skulle det kosta att leasa en M340i i Sverige? 4000 spänn?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu kanske jag är i fel tråd och klampar (kapar), men det verkar ju vara en del leasing-kunniga personer här ... :)

Såg ett avsnitt på youtube med en kille som recenserar bilar, i USA. Han hade lånat en Infinity Q50 vilken han påstod att ägaren leasade för 398 dollar i månaden. Han gjorde jämförelse till BMW M340i, och jag tyckte det lät billigt ... Nu finns ju inte Infinity i Sverige, men vad skulle det kosta att leasa en M340i i Sverige? 4000 spänn?
Snarare 8000. En 1-serie med m-paket (som vi leasade) kostade ca 3300 i månaden på kampanj. Generellt sett blir det exponentiellt dyrare ju dyrare bilen är eftersom värdeminskningen är större. När man pratar leasing i USA innebär det ju oftast att de betalar in en del kontant också.
 
Utsättaren Utsättaren skrev:
Om en AC sitter så dåligt monterad att den kan ta skada av stenskott så skulle jag hävdat tillverkningsfel.
Det som händer är att kondensorn som ungefär ser ut, och sitter på samma ställe, som kylaren får stenskott varpå gasen läcker ut. Så tillverkningsfel? Nja, då gäller det om du får stenskott på vindrutan också.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.