Jaaa, jag veeet...egentligen för sent att gräva ned, men oftast funkar det ändå. I Göteborg är det inte tjäle än och jag råkade besöka Plantagen i Kållered igår. Fortfarande stort sortiment av både vanliga och ovanliga höstlökar och priserna var 10-20 kr/förpackning (de hade rea på lökarna). Jag köpte bla Allium azureum (tror det var 10 st/påse), Allium karataviense (5st/påse), en del andra Allium-sorter och en skum "hårig" pärlhyacint (Muscari plumosum) och lyckades pricka 10 kronorspåsar på allt jag handlade.

Nu skall man bara dra ut bygglampan så man ser var man gräver diket för alla lökeländena...och storm skall det bli idag...att jag aldrig lär mig...

/ama
 
Nej, det är alls inte försent att gräva ner lökarna nu!

Jag har tom grävt ner 'glömda' lökar under februarilovet ... blev fina blomster där också - om än något senare i blom.

Framför allt de större alliumsorterna kan bli dyra som pocker. Det är inte säkert att du får maximal blomning första året men allium sätter man ju för långsiktig njutning.

Däremot köper jag själv inte längre rea-lökar, framför allt inte tulpaner som ändå inte blommar så många år. Man blir ju mer pricky ju äldre man blir ::).
 
Och jag skickar efetr mina lökar ifårn Holland istället. Halva priset gentemot svenska och så kan man få ordentliga mängder till hyfsat pris också så man slipper gnida fram prakten över åren ;-))
 
har du någon adress till nån sån hemsida?
 
Jag är också intresserad av URL. Realökarna gräver jag ned i min naturtomt (det är lite på vinst och förlust), har än så länge ingen riktig rabatt, så jag har slutat köpa fullprislökar för utplantering. Dyrare lökar hamnar i krukor för det mesta.

/ama
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.