Behöver råd gällande marknivå höjning. Bor i trähus byggd på bottenplatta, men byggaren var lite snål med makadamen på baksidan. Tomten på baksida vetter mot brant bergssluttning och skog och vi har en stor träaltan närmast huset som vi förlängt med en nivå (2) till nu med badtunna. Tyvärr har makadam och grus genom åren rasat ner i skogen nedan vilket innebär att nivå 2 har högre markhöjd än 120 cm och som jag förstått det med altaner blir det då bygglovspliktigt eller?

Idén / lösningen är att vi tänkte ta bort ett par plankor på ovansidan, fylla upp en "tårtbit" där det rasat ner med lecakulor ett antal kubik, sen lägga på lite grus och ev jord upp till 120 cm nivån. Bärlinor nedanför hindrar sen detta att rasa ner som det gjort tidigare.

Vi vill bygga en trapp ner till skogen på sidan av altanen / trädäcket då vi har småbarn som inte kan ta sig ner utan viss risk; antar att det behövs en bygganmälan för sånt också och då går väl Byggnadsnämnden i taket om dom ser att markhöjden är mer än 120 cm och därmed mer än 180 cm på något ställe på altanen. Eller?
 
  • Altan med måttmärkning vid 120 cm på en brant, växttäckt sluttning intill ett trähus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träaltan vid sluttning med synlig bärlina och underliggande grus som rasat mot skogsområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gammalt är det? jag skulle nog inte bry mig, om det bara är för att klara bygglovskravet. Då räknas dessutom markhöjden från ursprunglig markhöjd, möjligen att man kan lägga på 50 cm markhöjning. Höjer du mer så behövs marklov.

Och om jag förstår rätt så tänker du dig någon sorts stödmur, den är också bygglovspliktig.

Det ser ju dessutom ut som du har 2 - 3 m upp till terassen? Det blir ju enormamängder att fylla ut i så fall.

Åt vänster i bilden ser det ofärdigt ut, vad är planen?
 
Hej HP, Huset byggt 2008, vi byggde nivå 2, 2017, men frågan är vad ursprunglig markhöjd är då; är det mittpunkten på tomtkartan? Halva tomten är mycket brant sluttning ner i skog, bifogar vybild som ej är uppdaterad med nya terassen. Om mittpunkten är ungefär där första altanen är, innebär det att allt nedanför är under marknivån och därmed faller hela resonemanget med krav på bygglov för altaner eller?

Gällande marklovet är det ju så, ja. Mer än 50 cm behövs marklov, men "skiten" var ju där för flera år sen men har rasat ner..Tanken är inte en stödmur utan att vi stänger till med plank utmed alt. lägger några bärlinor nedan så det blir terrasserat. Gällande lecakulorna tänkte jag det var enklaste lösningen att fylla på uppifrån, dels pga vikt, dels pga hantering men det blir nog en 6 kubik ca för att fylla upp tårtbiten (i rött).
 
  • Luftvy över tomt med markerad plats för ny altan, hus och sluttning ner mot skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under trädäck med röda markeringar som illustrerar framtida terrasseringsplaner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är tämligen meningslöst att fylla upp bara för sakens skull. Klä in altanen så är problemet ur världen
 
Du menar att kommunen i teorin kommer inte krypa under efter att vi plankat in det och hävda att "hoppsan, här var marknivån inte korrekt på några punkter, här ska vi bötfälla då det är utrymme att förvara under".?
 
Det är byggt 2008 och då 10 år sedan det gjordes, dvs preskriberat. Att du fyller ut nu gör ingen skillnad eftersom utfyllnaden också kräver lov.
 
Jag förstår hur du tänker Johannes men altanen byggdes 2017, därav uppstår frågan om vi skulle sälja huset om x år inom 10 år från det datumet. Hade nivå 2 byggt 2008 skulle det inte varit en issue.
 
Tror det även om du fyller på blir tydligt att de är en efterhands konstruktion eftersom du fäst trä stöttorna ända ner till berget.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.