Guld och silver borde väl funka bra.
Silvermynt tex silverdollar är ju, smidigt format och inte värda en förmögenhet.
 
Men hur fungerar betalning med guld/silver i praktiken? Att betala med ett helt mynt/tacka för lite bröd lär ju vara opraktiskt. Det går ju alltid att skära/klippa bort en lagom stor bit, men är en avklippt bit mynt värd något? Litar folk på att de bitar med guld/silver man har är äkta?
 
S Strontus skrev:
Men hur fungerar betalning med guld/silver i praktiken? Att betala med ett helt mynt/tacka för lite bröd lär ju vara opraktiskt. Det går ju alltid att skära/klippa bort en lagom stor bit, men är en avklippt bit mynt värd något? Litar folk på att de bitar med guld/silver man har är äkta?
Såklart det inte fungerar.
Det är bara teknik och utvecklingsfientliga som målar upp dessa bilder.
Händer deras dommedagsvisioner så kommer pengar på hög inte vara till nån nytta heller förutom att använda sedlarna vid eldning.
Jag tror ingen byter bort bröd mot guld eller silver heller
 
S Strontus skrev:
Men hur fungerar betalning med guld/silver i praktiken? Att betala med ett helt mynt/tacka för lite bröd lär ju vara opraktiskt. Det går ju alltid att skära/klippa bort en lagom stor bit, men är en avklippt bit mynt värd något? Litar folk på att de bitar med guld/silver man har är äkta?
Silvermynt är bra, ex en gammal enkrona fram till och med 1942 har en silverhalt på 80% och väger 7.5g, finvikten (dvs silvervikten) är 6g. Silverpriset är just nu 5.8 kr/g så en enkrona äldre än 1943 har ett värde på ca 35 kr, lagom för en limpa när krisen kommer ;)
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Silvermynt är bra, ex en gammal enkrona fram till och med 1942 har en silverhalt på 80% och väger 7.5g, finvikten (dvs silvervikten) är 6g. Silverpriset är just nu 5.8 kr/g så en enkrona äldre än 1943 har ett värde på ca 35 kr, lagom för en limpa när krisen kommer ;)

Guldmynt är sämre ur småköpssynpunkt men mer platseffektiva, ett 1 oz (ca 28g) guldmynt ligger just nu på ca 15000 kr. Kanske bra om du ska bunkra bärnsle eller mat i bulk.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
F
T TheGame skrev:
Jag tror ingen byter bort bröd mot guld eller silver heller
Klart det kommer att utvecklas en byteshandel. Skall bonden äta upp tiotals ton säd själv??
Man kommer att behöva något enklare än att behöva gå genom flera led för att skaffa det man behöver.
Det är där guld och silver kommer in och har gjort i långa tider
 
hsd
Vid en riktig kris är det ju svartabörshajar som säljer och då är inte sedlar värt så mycket, guld kan vara ett möjligt betalmedel och möjligtvis kokain
 
Jag bunkrar öl, vin och sprit som jag skall använda vid byteshandel. Och skulle inte det funka så kommer jag ha det roligast under krisen. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
jävla_hus och 17 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Vid en riktig kris är det ju svartabörshajar som säljer och då är inte sedlar värt så mycket, guld kan vara ett möjligt betalmedel och möjligtvis kokain
Haha .. den var kul .. ska vi här i Sverige, utan någon som helst produktion av det, börja byta kokain?
 
R
-RB- -RB- skrev:
Jag bunkrar öl, vin och sprit som jag skall använda vid byteshandel. Och skulle inte det funka så kommer jag ha det roligast under krisen. ;)
Haha samma här, klarar nog av ett år med mitt lager i krypgrunden. Kanske skulle bunkra konserver som räcker lika länge så man kan äta ravioli och dricka vin.
Sen finns det ett par flaskor 96% från Italien som går att använda som bränsle/sårtvätt/dricka :rofl:(y)
 
Är nyfiken.
Hur stor familj på 3000 kr på 2 veckor i mat?

Vi är 2 vuxna och klarar oss på under tusenlappen utan att gå hungriga med ok mat, enformigt men ok mat på en månad. Lön till lön. Vi gör ju klart inte det utan vi provade för att det var skoj.

Barnet kan äta av vår föda, jag är tjocker så jag klarar av ett stort kaloriunderskott i ett par månader. (blir smal på kuppen)
Tygblöjor. Vi får tvätta i bäckarna. Skita i grannens trädgård. Kamin har vi så vi lär inte frysa ihjäl. Ved ordnas via släkting som äger mycket skog. Träd finns även gott om runt min tomt så klarar mig ett par år i kris.
Har stor trädgård så stora möjligheter att odla.
Kött är inga problem att skippa.

Jag har även massvis med folie i förrådet om du vill ha en rulle så maila din adress så skickar jag portofritt


:D
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
F Fakathong skrev:
Klart det kommer att utvecklas en byteshandel. Skall bonden äta upp tiotals ton säd själv??
Man kommer att behöva något enklare än att behöva gå genom flera led för att skaffa det man behöver.
Det är där guld och silver kommer in och har gjort i långa tider
Jag tror aldrig det händer bara.
Blir det en kris som vissa vill få det till då brakar allt mer åt helvete än vad dom "hoppas på"
 
R RalleB skrev:
Haha samma här, klarar nog av ett år med mitt lager i krypgrunden. Kanske skulle bunkra konserver som räcker lika länge så man kan äta ravioli och dricka vin.
Sen finns det ett par flaskor 96% från Italien som går att använda som bränsle/sårtvätt/dricka :rofl:(y)
Hur gör du med omsättningen så att det inte blir för gammalt? Jag har ett h-lvete varje helg...
 
  • Haha
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Skulle jag spara kontanter för krisande situationer skulle jag satsa på USD eller Euro (kanske Yen). Tror inte SEK står så högt i kurs om sverige är på väg att gå under...

Edit: råkade citera nåt inlägg...
 
S swe.jocke skrev:
Skulle jag spara kontanter för krisande situationer skulle jag satsa på USD eller Euro (kanske Yen). Tror inte SEK står så högt i kurs om sverige är på väg att gå under...

Edit: råkade citera nåt inlägg...
Man ska nog tänka i olika tidshorisonter, typ:

Kort horisont
Scenario: Betalsystemen bryter samman och det går inte att betala med kort under några dagar till en vecka. Omfattande strömavbrott.
Buffra: Svenska kronor för att kunna handla mat och fylla tanken på bilen ett par ggr, 1000 till 10000 SEK


Mellan horisont
Scenario: Sverige utsätts för allvarlig ekonomisk kris på grund av godtycklig orsak med skyhög inflation, kanske i kombination med ovanstående, men iaf periodvis fungerande internationella överföringssystem.
Buffra: Ha en del av dina tillgångar i form av utländska räntefonder/valutaplaceringar och en del i fysisk valuta och ädelmetall. Kanske 10 000 - 100 000 i fasta tillgångar hemma och allmänt diversifierat sparande.


Lång horisont
Scenario: Omfattande systemkris som pågår i flera år på grund av oljekris, stora krig, naturkatastrofer såsom solstormar som slår ut kraftöverföring etc.

Buffra: Ha en del av dina tillgångar i fysisk ädelmetall (även dollarn kommer snabbt urholkas i värde vid detta scenario). Se till att du har och kan ta dig till en plats där du är i så långt som möjligt oberoende av samhälle för uppvärmning och vatten. Ex. sommarstuga med kamin och brunn (som går att pumpa utan elkraft)).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.