Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Exakt det felet!
Det är ett modernt kylskåp med lägre strömförbrukning och inkapslad förångare med fläkt för distribution av luften.
Fördelen är : enklare för dem att få undan avfrostningsvattnet
nackdel: lätt att förångaren gror igen och sedan får man korrosion...
 
Fadai
När jag semestrar i Iran har jag märkt att allting lagas (nästan). Ok, arbetskraft är billig där, men tänk om man kunde låta folk m kunskap laga grejer utan att ta moms o om de slapp skatta upp till en viss inkomst. Då kunde det löna sig att laga, både miljömässigt o ekonomiskt. För varför ska inte en dammsugare el tvättmaskin hålla i 10 år? Slit-och-släng borde stanna på 1900-talet.
 
  • Gilla
Petgre1028 och 3 till
  • Laddar…
Det gäller ju också att prylarna är designade så att de går att laga också. Tillverkningen idag är ju hårt prispressad, och det är ju billigare att tillverka något om man inte behöver ta hänsyn till det.
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Det gäller ju också att prylarna är designade så att de går att laga också.
Var det inte något snack om detta på EU-nivå?
 
Man ville väl förbjuda inbyggda batterier för ett tag sen? Men det slutade väl med att återförsäljarna måste betala en extra miljöavgift om batteriet inte går att ta ur enkelt och källsortera?
Dvs vi konsumenter får betala extra för prylar som inte går att laga...
 
  • Ledsen
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Var det inte något snack om detta på EU-nivå?
Svarar mig själv.
Det är detta jag tänkte på.
For the first time, manufacturers will be obliged to make appliances more easily repairable and longer-lasting as a result following a decision by national representatives. The measures will enter into force as of April 2021 and will apply to lighting, displays, washing machines, dishwashers and fridges.
https://eeb.org/europe-paves-way-for-right-to-repair/
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Jag skulle bara städa lite efter mig och ”råkade” dammsuga lite gips och slipdam med min fina dammsugare med varvtalsreglering och massa filter... den må ha bra filter för luften som kommer ut med gispdammet hittade iaf in till lagret. Stoppade den direkt då motorn började låta konstigt. Det är dumt att vänta till det luktar bränt...

Tog isär den men lager lät sig ej bytas. Fick ej av fläkthjulet så jag borrade hål i det och smörjande lagret.
Sen borrade jag ytterligare hål för att balansera.

Ljudnivån blev väl lite högre men den fungerar. Räknar väl inte med att den ska hålla 20 år till heller:cry:
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Jag gjorde samma sak med en gammal 'odödlig' Volta som följde med senaste husköpet. Efter att ha sugit en hel del gipsdamm så lät den riktigt illa. Dock var det mesta i den fastpressat och ingjutet, så trots tappra försök att rengöra och smörja lagren på plats så blev den aldrig bra.
 
Jag hade en riktig gammal Hugin som jag sugit mycket slipdam med i många år, men den dog i ett moln av vit och sen illaluktande brändkabel rök. Den hade stått bortglömd i garaget så påsen vart lite fuktig, mör och full med gipsdamm mm så den sprack...

Numera har jag en grov/våt-dammsugare. Perfekt till slipmaskinen för andra mindre hobbyprojekt också.
 
Bosch häcksax lät som den skulle flyga i bitar. Den hackade och stannade med något hårt metalliskt ljud.

Visade sig vara dödmansgreppet och avtryckaren som var problemet.
Modifierade knapparnas slaglängd och kortade in snöret mellan dödmansgreppen.

Lite plastig konstruktion med dåliga marginaler, men har funkat flera år nu.
 
S skaraborgsfakir skrev:
Det är ett modernt kylskåp med lägre strömförbrukning och inkapslad förångare med fläkt för distribution av luften.
Fördelen är : enklare för dem att få undan avfrostningsvattnet
nackdel: lätt att förångaren gror igen och sedan får man korrosion...
Nja. Jag har ett liknande "modernt" självavfrostande kylskåp (och ett "frost free" frysskåp bredvid), låg energiförbrukning etc. Märke Husqvarna dvs Electrolux, från 2003. Funkat fint genom åren, litet extra manuell avfrostning har behövts ibland på frysen, någon elektronikmodul byttes på något av skåpen för ca 10 år sedan minns ej exakt.

Finns inte en chans att det skulle ha hållit om förångaren i kylskåpet vore gjord i material som rostar sönder. Jag har iofs inte haft av panelerna bak i kylen men skulle bli extremt förvånad om jag hittade rosthärdar där, det borde ha märkts för typ decennier sedan i så fall.

Så det är inte konstruktionsprincipen som är problemet utan att man tydligen valt extremt billiga material som bara håller några år tills garantin löpt ut (och knappt det).
__
PS. För den som är nyfiken, här är typskyltarna på våra gamla kyl & frysskåp (tror de är från 2003 ca).

Kylskåpet:
Typskylt för Husqvarna kylskåp modell QR2210X, inkluderar modell, produkt- och serienummer samt tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frysskåpet:
Typskylt på Husqvarna kylskåp med modellnummer, produktinformation och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Var det inte något snack om detta på EU-nivå?
För att citera en gammal låt text"Staten och kapitalet sitter i samma båt , men det är inte dom som ror". För att detinte fins nog med politijer som tror att de kan vinna röster i ett val på den frågan och insutrin inte är intresserade av det.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Nja. Jag har ett liknande "modernt" självavfrostande kylskåp (och ett "frost free" frysskåp bredvid), låg energiförbrukning etc. Märke Husqvarna dvs Electrolux, från 2003. Funkat fint genom åren, litet extra manuell avfrostning har behövts ibland på frysen, någon elektronikmodul byttes på något av skåpen för ca 10 år sedan minns ej exakt.

Finns inte en chans att det skulle ha hållit om förångaren i kylskåpet vore gjord i material som rostar sönder. Jag har iofs inte haft av panelerna bak i kylen men skulle bli extremt förvånad om jag hittade rosthärdar där, det borde ha märkts för typ decennier sedan i så fall.

Så det är inte konstruktionsprincipen som är problemet utan att man tydligen valt extremt billiga material som bara håller några år tills garantin löpt ut (och knappt det).
__
PS. För den som är nyfiken, här är typskyltarna på våra gamla kyl & frysskåp (tror de är från 2003 ca).

Kylskåpet:
[bild]

Frysskåpet:
[bild]
ENl serienr så är den nog gjord 2002 vecka 18, Slängde utkyl ocg frys från cylinda i somras iom atthyllornas plastkanter gav vika i kylen och frysens alla fack luckor och korgar var trasiga . det var inte möjligt att köpa nytt sedan har inte förra ägaren av huset varit särskilt intresserad av att städa och frosta ur skåp så de var så jäkla äkliga trots vi städat ur den flera ggr. Köpte bätre beg på blocket.
 
Kanske är det så att "utvecklingen" drivit prylarna att ha blivit alltför billiga för att det ska funka på litet längre sikt än typ 3-5 år? Nu har jag inte kvittona framför mig men vill minnas att priset 2003 för en kyl & frys kombo side-by-side från Husqvarna "Made in Sweden" som jag visade var ca 16.000.

Man kan fråga sig vad priset på prylarna vore idag med indexuppräkning... möjligt att man skulle hamna på priser som ingen är beredd att betala idag,
___
PS. Med tanke på inlägget ovan om havererad inredning på andra skåp så kan jag bara konstatera att all inredning i våra gamla skåp är i princip som nytt fortfarande. Det är bra materialval typ glas och aluminium, tåliga plastmaterial i lådor etc så inga som helst problem.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.