När alla telefoner är döda och alla kortterminaler slutat fungera finns cash kvar som betalningsmedel. För 2 veckor behövs kanske 3000 kr för en familj för maten, räkna med det tredubbla för svarta marknaden som kommer att uppstå.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
När alla telefoner är döda och alla kortterminaler slutat fungera finns cash kvar som betalningsmedel. För 2 veckor behövs kanske 3000 kr för en familj för maten, räkna med det tredubbla för svarta marknaden som kommer att uppstå.
Fast när det händer så finns inget förtroende kvar för bankerna och ingen har då förtroende för dina papperslappar hellre. Plus att inga kassor med uppkoppling, dvs inga alls ändå fungerar. Men känns det bättre så spara för all del lite pengar i madrassen. Så länge det är lika för alla så jämnar det ut sig med byteshandeln, eller så får vi slå ihjäl dom som har pengar kvar :D
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Är det inte en bättre början att fundera på och agera för att det inte ska bli så?
 
När kortterminalerna och liknande infrastruktur av ngn anledning inte längre fungerar har vi nog ett värre läge än bara att den monetära förflyttningen inte kan genomföras... ingen el, inget vatten... vad ska du mer pengar till då?
 
Staffans2000
Nja!
Förtroendet för pengar kommer säkert att hålla i sig ett tag, speciellt ifall det "bara" är bankomater och kortterminaler som slagits ut. Lika självklart som det är att ha en radio och lite mat och vatten i reserv, är det att ha ett antal tusen undanstoppade på ett bra ställe.

Staffan
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Lizzardo
Jag skulle tro att ex guld står högre i kurs än papperspengar när det blir back to basics.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jag hoppas ju att vi aldrig behöver lära oss svaret. Men i varje krigs- eller krisläge hittills var det kontanter som gällde. Svarta marknaden fungerar inte med något annat.
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Är säker på att vid TS scenario så går det bättre med kontanter än att ha ett obrukbart plastkort. Förmodligen så är värdet sämre på pengarna om det är kris i samhället. Då allt blir dyrare pga hög efterfrågan.
 
H HSP skrev:
Är säker på att vid TS scenario så går det bättre med kontanter än att ha ett obrukbart plastkort. Förmodligen så är värdet sämre på pengarna om det är kris i samhället. Då allt blir dyrare pga hög efterfrågan.
Å andra sidan är det ju högre efterfrågan på kontanter också... ;)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag hoppas ju att vi aldrig behöver lära oss svaret. Men i varje krigs- eller krisläge hittills var det kontanter som gällde. Svarta marknaden fungerar inte med något annat.
När var vi senast i ett sådant läge i Sverige och hur såg infrastrukturen ut för betallösningar då?
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
J
Det är kanske inte bra att lägga ut bilder på sitt hus på ett publikt forum om man sparar pengar hemma och är tydlig med det.
Kanske går att redigera bort...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Strontus och 2 till
  • Laddar…
Intressant
 
  • Äldre man använder förstoringsglas för att noggrant läsa en text, med texten "Intresseklubben antecknar" ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonatan79 och 3 till
  • Laddar…
harry73
Det är ju bra att lära känna sina forummedmedlemmar. I en annan tråd fick vi redan lära oss att @Pagno har ett skafferi/källare fullt med grönsaker, potatis och öl och att hela forumet kunde husera hos honom ifall av kris (men nu verkar pagno ha försvunnit från forumet) :(

Och behöver vi kontanter är det antagligen bara att boka in en resa till @Thomas_Blekinge
Enligt googlemaps är det bara 220 km på cykel, så det klarar man på en dag. Eller om samhället ligger nere går det kanske att cykla på E22, då är det bara 184 km :)
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Det blir en jävla anstorm om jag är den ende som har betalningsmedel.
Men ni ska ha lite tröst: med plastkort kan man utmärkt spackla lister och skrapa tunn is på bilrutan, det kan jag inte med en hundralapp.
 
  • Gilla
  • Haha
Beape och 11 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Men ni ska ha lite tröst: med plastkort kan man utmärkt spackla lister och skrapa tunn is på bilrutan, det kan jag inte med en hundralapp.
Jodå, det kan du visst.
Om du ger hundralappen till mig så skrapar jag din vindruta.:cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Beape och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.