Nu har jag totalt lämnat tillbaka tre "privatleasing" bilar, en personalbil och två privatleasade och vad samtliga tre tillfällen har det funnits "skador" som de velat efterdebitera med "hittepå" priser...

Den första bilen hade "repor" och skador till en sammanlagd extra kostnad på 12.000 kr och efter protester från mig och en långdragen dialog med firman kom vi överens om att jag betalar hälften. Skadorna var inom "tillåtna" gränser för bulor, stenskott och dörruppslag med undantag för ett dörruppslag som var för stort (och skulle kosta 2000 kr).

Nästa bil jag lämnade tillbaka var jag lite smartare och tog massor med bilder och filmade ur alla olika vinklar. Även här tillkom "skador" och "rost" till totalt 32.000 kr (varav rostangrepp var 22.000 kr och ej fungerande A/C var 8000 kr). Jag bestred allt och krävde att få ta ut bilen och reparera A/C själv samt att rosten måste gå på garanti. Slutade efter låååånga diskussioner med att jag inte behövde betala något extra.

Igen då på tredje bilen har det tillkommit skador, bula i motorhuv, repor på båda bakskärmarna etc. för totalt 14.000 kr extra. Jag visade mina bilder som var tagna utanför deras anläggning och vips försvann all debitering utom en skada på fronten som jag fick betala.

Det känns ju nästan som något som är satt i system att "kräva ut" extra pengar och deras prsättning är ju helt löjlig, typ "bula motorhuv, 5000 kr", "repa hjulhus, 3000 kr", "stenskott 4000 kr"...
Allt är "höftade" priser och de guider för "tillåtna" skador de har finns det alltid någon klausul eller undantag från... "Ja, förvisso är det OK med två stenskott på motorhuven, men INTE om de sitter närmare än 10 cm ifrån varandra, då kostar det 4000 kr extra"...


Är det bara jag som haft otur med de firmor jag leasat från eller är det fler som har samma erfarenhet?
 
Vilka bilmärken pratar vi om? Vi har haft Audi och Skoda, Skoda var mycket mer förlåtande men höll sig till villkoren i avtalen. Gick ni inte igenom bilen tillsammans med en säljare innan återlämning ?
 
Har lämnat tillbaka 2 på 2 olika firmor, inget snack om någon extra debitering. Hade förvisso inga skador heller (som jag sett).
 
Har lämnat tillbaka 2 st bilar utan problem.
Det har varit lite lackskador och fälgskav på båda, men inget snack om extra kostnad.
Den Första bilen, en Skoda, lämnade jag in på rekond och städning innan.
Den andra, en SEAT, sa de att jag inte skulle bry mig om tvättning eller städning då bilen ändå lämnades in på rekond.
Engströms Bil i Vimmerby resp Linköping.
 
C
anders07 anders07 skrev:
Är det bara jag som haft otur med de firmor jag leasat från eller är det fler som har samma erfarenhet?
Har noll egen erfarenhet av privatleasing, men det var ju under en period en ganska stor debatt i media om just detta med restvärdet och hur det trixas med det, många har åkt på rejäla smällar och känner sig lurade, osv. Samtidigt har jag många bekanta som säger att de varit jättenöjda. Spontant kan jag känna att med de prisnivåer man hör om så måste det ju finnas en hake någonstans.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilka bilmärken pratar vi om? Vi har haft Audi och Skoda, Skoda var mycket mer förlåtande men höll sig till villkoren i avtalen. Gick ni inte igenom bilen tillsammans med en säljare innan återlämning ?
Audi och Volkswagen, dock leasing via andra firmor på två av dem...
 
Menar du att företagen skadar bilen och sedan kräver dig på pengar, att man hittar på skador eller att man överdriver skador?
 
Lämnat tillbaka en BMW vi hade på privatleasing i 3 år. Någon mindre lackskada från parkering som jag bättrade själv. I övrigt inga direkta skador på plåt. Ett litet skrap på ena framfälgen efter att man lånat ut bilen till en släkting...

Förfarandet i detta fallet var att en oberoende besiktningsman från Dekra besiktigade av bilen enligt det avtal jag hade och sedan lämnades bilen in till BMW. Betalade inte en krona och tog väl 30 minuter.

Har man kört sönder fälgarna totalt eller har större skador alt. massor med stenskott så är det klart att det kostar. Det hade det gjort om bilen hade sålts privat också. Ett tips är ju att göra vid sådana saker innan man lämnar in den i så fall. Privatleasing passar ju helt enkelt inte alla. Många klarar tyvärr inte av att ta hand om en bil på rätt sätt.
 
  • Gilla
Aleksteal
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Menar du att företagen skadar bilen och sedan kräver dig på pengar, att man hittar på skador eller att man överdriver skador?
Att man överdriver skador.

Jag har själv åtgärdat tydliga skador och tar väl hand om bilarna och hade räknat med att de skador som fanns var inom "godkänt" intervallet.
Jag hade t.om. bilder med måttband mot små uppslagsmärken för att kunna bevisa att de är mindre än 5 mm (eller vad det nu var som var godkänt).

Går man över bilen mer rubbing får man också bort väldigt mycket.

De jag främst anmärker på är rost ocv A/C. Om bilen blir sval och jag upplever att A/C fungerar och aldrig sett rost på bilen men när jag ställer krav att få se det och fixa A/C själv så är man villig att dra tillbaka kraven. Det gör mig lite fundersam, ja...
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag förstår inte ens hur man kan tycka att rost och trasig AC kan vara leasingtagarens problem.
Ingår inte reparationer i leasingavtalet? (Förutom då olyckor och dålig skötsel).
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag förstår inte ens hur man kan tycka att rost och trasig AC kan vara leasingtagarens problem.
Ingår inte reparationer i leasingavtalet? (Förutom då olyckor och dålig skötsel).
De menade att A/C hade "yttre påverkan" och rosten var p.g.a. dåligt underhåll...
 
  • Haha
vcx
  • Laddar…
Hur fasiken får man yttre åverkan på en AC?
Och vad är det för underhåll som saknades för att rost inte skulle uppstå?
:thinking:

Nej, nu är jag verkligen glad över att vi valde att köpa bilen istället för att leasa en.
 
Steeldragon
Nu försvarar jag verkligen inte bilhandlaren, utan tycker att det verkar lite skumt att de hittar skador som sedan "försvinner" när du påtalar dem.
Men "bula motorhuv, 5000 kr, repa hjulhus, 3000 kr" är inga överpriser för att lacka om en del av en bil. Det är ungefär vad det kostar. Så prissättningen i sig är varken konstig, "höftad" eller "helt löjlig".
 
Borde inte en trasig AC på en VAG-bil gå på garantier? Yttre åverkan? Vad är det som hänt med bilen?
 
Steeldragon Steeldragon skrev:
Men "bula motorhuv, 5000 kr, repa hjulhus, 3000 kr" är inga överpriser för att lacka om en del av en bil. Det är ungefär vad det kostar. Så prissättningen i sig är varken konstig, "höftad" eller "helt löjlig".
Det löjliga är väl att dom adderar alla kostnader? Det kostar ju inte mer att lacka om bilen för att det är tre stenskott istället för ett...
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.