Hej,

Skulle behöva lite tips på hur jag får dit tröskellisten.

Som bilden visar är ändarna u-formade vilket gör att jag inte kan knacka in den från sidan. Det går inte heller att vika ner uppifrån då dörrkarmen är i vägen.

Jag funderar på om det bästa är att såga bort en av snibbarna där att kunna knacka in tröskeln från sidan och sedan limma dit dom igen.

Tack på förhand!
 
  • U-formade ändar på en tröskellist vid dörrens tröskel, som inte går att montera på grund av dörrkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tröskellist som inte är fastmonterad vid en dörröppning mellan parkettgolv och blå matta, med skruvmejsel på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Holfve22
  • Laddar…
Är det bara urskuret på ena sidan? Såga i så fall bort några millimeter på den sidan.
 
E EI30-SaC skrev:
Är det bara urskuret på ena sidan? Såga i så fall bort några millimeter på den sidan.
När bilden togs va den bara ursågad på ena sidan, den andra har nu också sågats ut.
 
Tomture61
Tröskeln ska ej monteras under dörrkarm , ska sitta mellan dörrkarmar . Urkapad lika på båda sidor så det passar mellan dörrkarmar.
 
Finns ju färdigt utskurna trösklar. Byggmax t ex.
 
Kan vara svårt att hitta tröskelplattor idag som passar gamla dörrkarmar men det är bara att mäta, mäta och mäta samt såga till den i båda sidor för att passa mellan karmstyckena.
Sen lägger man ner den uppifrån och skruvar fast den alternativt lite lim under den, men i ditt fall hade jag förlorat, försänkt och skruvat fast den då du har en regel rakt under.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Kan vara svårt att hitta tröskelplattor idag som passar gamla dörrkarmar men det är bara att mäta, mäta och mäta samt såga till den i båda sidor för att passa mellan karmstyckena.
Sen lägger man ner den uppifrån och skruvar fast den alternativt lite lim under den, men i ditt fall hade jag förlorat, försänkt och skruvat fast den då du har en regel rakt under.
Och undvik gärna skruv med kryss-spår. I denna application är riktiga mässingsskruvar med rakt spår snyggast.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Så sammanfattningsvis, utsågningen ska vara baserat på karmens innermått dvs inte gå under karmen (även om det finns plats) för att kunna lägga ner listen uppifrån.

2 följdfrågor:
1) om listen skruvas fast, vart görs detta snyggast?
2) Fogar man en list i övergången till karmen?
 
Tycker det brukar bli snyggast att såga bort en del av karmen så du kan skjuta in den under istället. Går rätt enkelt med ett multiverktyg
 
F fredrik_pe skrev:
Tack för alla svar!

Så sammanfattningsvis, utsågningen ska vara baserat på karmens innermått dvs inte gå under karmen (även om det finns plats) för att kunna lägga ner listen uppifrån.

2 följdfrågor:
1) om listen skruvas fast, vart görs detta snyggast?
2) Fogar man en list i övergången till karmen?
Korrekt uppfattat

Typ 2st skruv med jämna mellanrum fördelat mellan karmstyckena och mitt på.
Nej, ingen fogning.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Korrekt uppfattat

Typ 2st skruv med jämna mellanrum fördelat mellan karmstyckena och mitt på.
Nej, ingen fogning.
Tack!
Vilken såg gör jag detta lämpligast med? Tycker inte jag får tillräckligt bra precision med sticksåg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.