Jag har en gammal CTC värmeväxlare i form av en stor tunna ca 1,5 meter hög, installerad 1966. Ska under sommaren byta ut ett enrörs värmesystem till tvårörs system med nya element.
Eftersom jag håller på med gamla ångfartyg vet jag att man brukar bottenblåsa ångpannan för att få bort skräp som samlas i botten av ångpannan och orsaka frätskador.
På min CTC växlare har jag fyra stora uttag i botten av värmeväxlaren. Funderar på om jag kan förlänga livet på min värmeväxlare genom att lossa någon av dessa pluggar och spola ut bottensatsen i värmeväxlaren. Vanligaste felet på dessa värmeväxlare lär vist vara att det går hål i botten och vattnet rinner ut. Funderar också om det går att reparera dessa värmeväxlare. Gillar att det finns gott om varmvatten i systemet om det blir avbrott i fjärrvärmen. Nackdelen är bara att dessa värmeväxlare har mycket sämre verkningsgrad under sommaren. Uppskattar att den drar ca 400 Watt varmvatten?
När jag monterade in handdukstorkar i badrummet märkte jag att vattnet i systemet är alldeles svart och därför borde vara samma vatten från 1966. När jag fyller på med nytt vatten hur skall jag få bort syret i vattnet? Kan jag koka upp vatten? Har för mig att man i ånglok blandar i bikarbonat för att förhindra frätskador på ångpannan. Idealet vore om man kunde använda sig av någon lättflytande olja som cirkulerade i elementen.
 
Du har fjärrvärme och för mycket fritid sa du?;) Använder du gamla skiten som typ en reservpatron?
 
Bikarbonat omvandlas med stigande temperatur och tryck till karbonat och kolsyra vilket orsakar beläggningar. Det finns gammal teknik baseras på jonbytescykeln för att få bort salter och annat från vattnet. Det är ungefär vad jag kommer ihåg från skolan.
 
Staffans2000
N nallepu skrev:
När jag monterade in handdukstorkar i badrummet märkte jag att vattnet i systemet är alldeles svart och därför borde vara samma vatten från 1966. När jag fyller på med nytt vatten hur skall jag få bort syret i vattnet? Kan jag koka upp vatten? Har för mig att man i ånglok blandar i bikarbonat för att förhindra frätskador på ångpannan. Idealet vore om man kunde använda sig av någon lättflytande olja som cirkulerade i elementen.
Vattnet blir alltid svart efter ett tag. Helt normalt. Syret försvinner av sig själv när det förbrukas i rostprocessen. När syret är slut, slutar det också att rosta. Du kan snabba på avsyrninen genom att få pannan i kok, fast bara nästan. Men om det bara är lite vatten du fyllt på, spelar det ingen som helst roll.
Att de hällde bikarbonat i ångloken låter osannolikt eftersom vattenkonsumtionen var enorm. Dessutom kan inte bikarbonat vara välgörande i cylindrar och ventiler.
Själv har jag väldigt svårt att tro att det ligger en frätande bottensats i din värmeväxlare.

Staffan
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.