J JohanLun skrev:
Håller med, det viktigaste för ts är att säkerställa att grundfärg inte är slamfärg. Är det slamfärg bör fasaden göras om.

Om TS tänkt Slam men det blev akrylat (både grund och täckfärg) men arbetet är rätt utfört har han fått fel produkt men inte en felaktigt utförd fasad rent tekniskt. Om man köpt en BMW men fått en Fiat är det ju tråkigt. Men produkten i sig är ju inte felaktig...

Om grundfärg inte var slamfärg borde firman upplyst att man inte kan måla med slamfärg innan de började måla.
Eller så har TS beställ en Fiat och fått en BMW. Det beror på vilken religion man bekänner sig till.
Vi byggde hus tidigt 00-tal och ville ha röd slamfärg men eftersom virket var "transportgrundat" från fabrik (bara nåt sorts tillfälligt skydd) så vi valde det som idag motsvarar Alcro Bestå Bygderöd.
Har också ett vedskjul på sydsidan som är målat med Falu rödfärg och den åldras avsevärt snabbare tycker vi. Blir mörk och fläckig. Behövde målas om efter fem år och huset efter tio.
 
M malarmaster skrev:
all erfarenhet visar att trä målat utvändigt med akrylat eller acrylfärger rötar.livslångden innan rötangrepp brukar vara 12-15 år under förutsättning att virket är grundat med alkydolja typ jotun visir,fasadutegrund eller annat. Är virket grundat med vattenbaserade produkter (som också de baseras på plast) går det fortare. första varningstecknet på begynnande rötskador är sprickor i ändträ. Slamfärg däremot är idealisk då den låter fasaden andas,är lättunderhållen,billig och lättarbetat. är målarmästare med 40 års erfarenhet och stöter på rötskadade fasader nästan hos alla kunder då man nu målat med plastfärger i 15 år. nu kommer dessutom fönsterskadorna då även de produkterna numera är vattenbaserade. stor marknad för plast och alufönster med andra ord och vår byggnadstradition med trä försvinner långsamt.
All erfarenhet visar på detta? Vi byggde ut huset i våras och rev ned en hel kortsida. Bräderna (18 år gamla och målade med Alcro Bestå) såg nästan helt nya ut i träkvaliten även i ändträt och vi kunde återanvända de som hade passande längder.
 
optimum
Slamfärger har ett antal negativa saker
M malarmaster skrev:
all erfarenhet visar att trä målat utvändigt med akrylat eller acrylfärger rötar.livslångden innan rötangrepp brukar vara 12-15 år under förutsättning att virket är grundat med alkydolja typ jotun visir,fasadutegrund eller annat. Är virket grundat med vattenbaserade produkter (som också de baseras på plast) går det fortare. första varningstecknet på begynnande rötskador är sprickor i ändträ. Slamfärg däremot är idealisk då den låter fasaden andas,är lättunderhållen,billig och lättarbetat. är målarmästare med 40 års erfarenhet och stöter på rötskadade fasader nästan hos alla kunder då man nu målat med plastfärger i 15 år. nu kommer dessutom fönsterskadorna då även de produkterna numera är vattenbaserade. stor marknad för plast och alufönster med andra ord och vår byggnadstradition med trä försvinner långsamt.
Inte trovärdigt.
Jag målade själv vårt hus 1985 med Alcro grundfärg och akrylat.
Till skillnad från andra var jag omsorgsfull med att dränka ändträ med grundfärg samt på hela brädorna.
Det gick åt en hel del grundfärg och sedan två lager Alcro akrylat. (numera heter den bestå)
Färgen var "Falu röd" nr 316

I området där jag bor finns en del hus målade med falu rödfärg typ slamfärg.
Där har man på flera hus bytt träpanel då den ruttnat.
De ser bra ut första året efter ommålning för att efter 3-4 år se ut som i behov av ommålning.
Negativt med Falu rödfärg (slamtyp) är att den kritar och man får passa sig för att gå emot panelen om man är rädd om kläderna.
Den akrylatfärg jag använt kritar inte. Däremot svarta knutar och fönsterfoder som jag tidigare målat med Alcro målarfärg blev rätt så snabbt gråaktiga och kritade. (målarfärg med lacknafta på den tiden)
Numera använder jag Demi deck svart färg som ser bra ut i många år.

Jag har inte röta i någon träpanel.
Kanske för att jag inte slarvat utan gjorde precis som färgaffären sade jag skulle göra.

Alla hus blir smutsiga på grund av damm mm.
Den färg jag använt har jag 2-3:e år tvättat och spolat av.
Tveksamt om slamfärg klarar sådan tvätt utan att rinna av färgpigment.
 
  • Gilla
Sädersärla
  • Laddar…
nikasp
Varenda torp i hela Sörmland är ju målat med slamfärg och inte fasen är det några problem. Svågern fyller snart 60 och de hade stort målarpartaj när han fyllde 40 och det ser bra ut fortfarande. Vårt torp är säkert inte heller ommmålat på 20-30 år men nu var det rätt torrt och hög tid att målas om. Bara att borsta med kvast och sätta igång.

Att notera är att vi inte alls hade några tendenser som på vår villa som är målad med färg som här hyllas. Den fick vi tvätta förra året då det var prickar och svart/grå beläggning. Blev som nytt efter tvätt men roligt var det inte (målat 2007 och någon fasad 2014). Villan står i Stockholm och torpet i Sörmland så ingen skillnad på klimat.

Efter att ha grejat med båda varianterna så skulle jag mycket hellre köra Faluröd än moderna varianter. Men om nästa grej blir en byggnad med modernt utseende så blir det nog ny plastfärg men klurar på tillbyggnad i torpet och där blir det i så fall att bygga så det ser äldre ut, kilsågat är överkurs men i alla fall med olika breda brädor och slamfärg.
 
Kan det vara så att akrtlatfärgen funkar bra om allt görs enligt boken och underhållsintervaller sköts, men får katastrof resultat om man gjort fel i appliceringen eller slarvat med underhållet...

Akrylat åldras tråkigt iom att det kan flagna...

Medan slamfärg är mer förlåtande men inte har lika långt mellan ommålning för att fortsätta se snygg ut...

Slamfärg försvinner långsamt men jag har aldrig sett att det flagnar. Ommålning är superenkelt. Även om underhållet brustit under många år så ser det inte för jäkligt ut...

Båda färgtyperna har för och nackdelar, så bra att lyfta fram både och för båda...
 
optimum
Akrylat och annan tät färg är katastrof på trä där man målar alla sidor men inte kommer åt överallt.
Exempelvis staket.
Där finns omålat trä som tar in fukt men sedan så släpps den inte så lätt ut.
Då ruttnar trä. Egen erfarenhet av grind i trä och vindskydd med träpanel stående.

På träpanel med utsidorna väl målade och baksida omålad som kan få ut fukten funkar akrylat kanonbra av egen erfarenhet.

Givetvis med rätt underarbete och torrt virke innan man målar.
 
  • Gilla
Perramart
  • Laddar…
Jag har i alla fall en klar uppfattning om att om jag nån gång kommer bygga någon mer byggnad med träpanel så blir det enkom bestrykning med järnvitriol. Inte en gnutta färg kommer komma på den fasaden. Färg bara flagnar, bleks, urlakas möglar och blir allmänt sunkig med tiden och skapar en jäkla massa jobb.
 
GoC GoC skrev:
Jag har i alla fall en klar uppfattning om att om jag nån gång kommer bygga någon mer byggnad med träpanel så blir det enkom bestrykning med järnvitriol. Inte en gnutta färg kommer komma på den fasaden. Färg bara flagnar, bleks, urlakas möglar och blir allmänt sunkig med tiden och skapar en jäkla massa jobb.
Att behandla sitt hus med järnvitriol är en metod av träskydd. Men dina argument för att inte måla med traditionell färg ställer jag mig frågande för.
"Bara flagnar" - enbart om man inte sköter om sitt hus, d v s för långa målningsintervaller f f a om man bara stryker en gång.
"Bleks" - ja, om man målar med alkydoljefärg eller linoljefärg. Ytterst lite om man målar med akrylat av bra kvalité.
"Urlakas" - ???
"Möglar" - ja, om man målar med alkydoljefärg som har mycket större problem med mögelpåväxt än akrylatfärg.
Ja, om man inte dödar mögelpåväxterna innan ommålning.
"Skapar en jäkla massa jobb" - om man tycker att en tvätt av huset vi ommålning var 12-14 år. Vill man sedan underhållstvätta huset 3-4 gånger under dessa 12-14 år så är det bara en fördel. Hur ofta tvättar du bilen?
 
Nej, järnvitriol är inte ett träskydd. Det är en metod att få det att se åldrat ut snabbare. Men det snarare påskyndar nedbrytning än skyddar, och det ser inte riktigt ut som som naturlig åldring.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
P Perramart skrev:
Att behandla sitt hus med järnvitriol är en metod av träskydd. Men dina argument för att inte måla med traditionell färg ställer jag mig frågande för.
"Bara flagnar" - enbart om man inte sköter om sitt hus, d v s för långa målningsintervaller f f a om man bara stryker en gång.
"Bleks" - ja, om man målar med alkydoljefärg eller linoljefärg. Ytterst lite om man målar med akrylat av bra kvalité.
"Urlakas" - ???
"Möglar" - ja, om man målar med alkydoljefärg som har mycket större problem med mögelpåväxt än akrylatfärg.
Ja, om man inte dödar mögelpåväxterna innan ommålning.
"Skapar en jäkla massa jobb" - om man tycker att en tvätt av huset vi ommålning var 12-14 år. Vill man sedan underhållstvätta huset 3-4 gånger under dessa 12-14 år så är det bara en fördel. Hur ofta tvättar du bilen?
Du är välkommen att tvätta mitt hus om du vill. Ca 300m2 fasad, 10m i nock, ommålat ca var tionde år med alkydoljefärg. Senaste Beckersfärgen har fungerat riktigt bra utan i stort sett något mögel. Och visst så är det tvättat nån gång. Fasaden är från 1947 och målad med linoljefärg i botten.
Men till vilken nytta, jo det skall se fint ut :)
Men jag tycker faktiskt att ett järnvitriolbehandlat hus är riktigt snyggt det med. Och det finns betydligt roligare saker att hålla på med än att, tröstlöst tråkigt att hänga på en fasadvägg med målarpenseln.
Målade stugan i fjol, butinox futura så jag hoppas slippa ta mig and en fasaden på ett stort antal år. Men hade den inte varit målad tidigare så....
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, järnvitriol är inte ett träskydd. Det är en metod att få det att se åldrat ut snabbare. Men det snarare påskyndar nedbrytning än skyddar, och det ser inte riktigt ut som som naturlig åldring.
Du har helt rätt, Daniel 109!
Jag uttryckte mig otydligt i mitt inlägg. Järnvitriol ger ett visst, om än ett obetydligt, träskydd. Tillsätter man kopparvitriol så får man en något giftigare lösning men samtidigt förändrar den kulören så att den blir mer brunaktig än enbart med järnvitriol. Möjligtvis får man något bättre motståndskraft mot alg- och mögelpåväxter.
Järnvitriol ger dessutom inget skydd mot sprickbildning i träet.
Många gånger drar man paralleller till gamla torp och liknande som har stått obehandade i flera hundra år. Men då ska man tänka på att träet på den tiden var betydligt mer långsamtväxande än dagens "broilerträ" och därmed hårdare och mera motståndskraftigt mot röta och sprickbildning.
 
  • Gilla
Eric Öbo och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Du är välkommen att tvätta mitt hus om du vill. Ca 300m2 fasad, 10m i nock, ommålat ca var tionde år med alkydoljefärg. Senaste Beckersfärgen har fungerat riktigt bra utan i stort sett något mögel. Och visst så är det tvättat nån gång. Fasaden är från 1947 och målad med linoljefärg i botten.
Men till vilken nytta, jo det skall se fint ut :)
Men jag tycker faktiskt att ett järnvitriolbehandlat hus är riktigt snyggt det med. Och det finns betydligt roligare saker att hålla på med än att, tröstlöst tråkigt att hänga på en fasadvägg med målarpenseln.
Målade stugan i fjol, butinox futura så jag hoppas slippa ta mig and en fasaden på ett stort antal år. Men hade den inte varit målad tidigare så....
Tack för erbjudandet, jag ska ta ställning till det. Allt är givetvis en kostnadsfråga. :)
Att du tycker om utseendet på järnvitriolbehandlat trä är en helt annan sak, där pratar vi inte om kvalité utan enbart det estetiska. Ingen har rätt eller fel då.
Om man vill ha ett järnvitriolbehandlat utseende men som ger ett bättre skydd så kan tjärvitriol vara ett alternativ. Men då är vi tillbaka till det här med underhållet. Tjärvitriol har väl 8-12 års underhållsintervaller, ungefär som en alkydoljefärg. Möjligtvis är risken för avflagning mindre om man drar ut på underhållet.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, järnvitriol är inte ett träskydd. Det är en metod att få det att se åldrat ut snabbare. Men det snarare påskyndar nedbrytning än skyddar, och det ser inte riktigt ut som som naturlig åldring.
Ja det vet jag mycket väl.
Naturligt grånad granpanel är onekligen det som kräver minst underhåll och grånaden ger trät ett naturligt skydd.
På carporten använde jag inget alls, den har fått gråna precis som den själv har haft lust till.
 
P Perramart skrev:
Det är stor skillnad på Falu Rödfärg och faluröd färg.
Jo jag vet, det var därför jag ställde frågan som jag gjorde.
 
Endast 4 av 46 färger klarar kraven på funktion, miljö och hälsa i Folksams färgtest 2018. Testvinnarna är Teknos Nordica Eko, Rusta Premium Fasadfärg , Biltema Träfasad V och Falu Vapen
https://www.folksam.se/media/fargrapporten-2018_tcm5-38404.pdf

Jag har en bekant som är målare. Han slutade med utomhusjobb för över 10 år sedan för han menar på att han inte kan stå för jobben eftersom det inte finns någon bra utomhusfärg längre. När han målade om sitt eget hus bad han att få lite blyvitt av mig, som han visste att jag har, för att blanda i färgen,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.