Har upptäckt att det är sprickor på kaklet ned mot golvet i mitt badrum. Det ser ut som sprickan har färdats från platta till platta, det är säkert 5-6 plattor som har sprickor nu. Har även upptäckt att det torkar dåligt på två ställen i anslutning till dessa sprickor. Misstänker således vattenskada :/

Till saken hör att jag bytte silikonfog i detta badrum för 2-3 år sen. Undrar nu om jag kan varit så pass klumpig och lyckats skada ytskiket när jag tog bort den gamla fogen med byggkniv.

Måste givetvis ringa min hyresvärd (jag bor i hyresrätt) så att de får komma och kolla på detta. Men jag har såklart en klump i halsen över att jag lyckats åstadkomma den här skadan. Hur ser det ut med ansvar, försäkringar och ersättning för sånt här? Jag har så klart en hemförsäkring.
 
Bilder är bra.
Vad är det för material i bjälklag och väggar?
 
Kan eventuellt fixa bilder senare, men det är lite svårt att se på bild så osäker på om det hjälper.

Huset är i betong, gissar att det är byggt på 50-tal, kanske tidigt 60-tal. Badrummet nyare än så, kanske... sent 90-tal? tidigt 00-tal? Klinkers på golvet, vitt kakel med bård, handdukstork och så vidare. Om det nu spelar någon roll :)
 
Väldigt nyfiken vad påföljden kan bli, om det visar sig att jag pajade våtskicket (kan man ens utröna det när man river bort kaket?), inte med flit förstås, men oaktsamhet.
 
Ytskiktet (kakel och fogar) är inte vattentätt, så att det blir vatten under som gör att fogarna är fuktiga är normalt sett inget att oroa sig för.
Tätskiktet under är det nog svårt att komma åt och skada bara genom att gröpa ur fogarna, men jag vet inte hur det ser ut hos dig och hur djupt du kratsade...

Jag skulle iallafall inte vara så orolig, men anmäla de spruckna plattorna.
 
Jag skulle vara väldigt försiktig ned att berätta om fogbytet. Risken är stor att det blir en ”sanning” att felet beror på att du skar bort fogen.

Det är möjligt att det ör ditt fel, men det kommer att vara svårt att avgöra.

OM det bu ör så att det blivit en skada som du anses ha vållat (vilket kan vara rätt eller fel), då kan du ble skadeståndsskyldig.

Men enligt skadeståndslagstiftningen är man inte med automatik ersättningsskyldig för en skada/olycka man orsakat. Man blir bara ersättningsskyldig om man varit oaktsam/försumlig (eller gjort det med uppsåt, i så fall även åtalbart). Annars ör det just en olycka som händer, ”shit happens”. I det här fallet finns det risk att du kan anses ha varit oaktsam.

Kostnaden för en vattenskada ligger ofta på 100 000 - 200 000, för just det skadade badrummet. I flerfamiljshus kan skadan ibland påverka större delar av byggnaden och andra lägenheter. Då blir det lätt miljonbelopp. Detta ör dock ovanligt om det bara ör en skada på ett tätskikt, mer när ett rör går av, och vatten sprutar ut en längre tid.

I din hemförsäkring har du dels en ansvarsförsäkring som täcker ifall du måste betala ett skadestånd, del rättskydd som delvis täcker advokatkostnader.
 
  • Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
Hur länge har du bott i lägenheten? Ser fogen väldigt amatörmässig ut?
 
Låter lite märkligt att eventuellt skadat tätskikt skulle få plattorna att spricka, klart om det tränger in vatten som sväller eller nåt, men känns ändå osannolikt, speciellt med betong som underlag. Samtidigt är huset gammalt, sprickor p.g.a. sättningar borde väl inte uppträda nu?
 
Håller de för otroligt att du orsakat en vattenskada genom att bytasilikonfogen. De spruckna plattorna gör säkert att de kommer in mera fukt i bruket bakom plattorna och det därför torkar upp långsammare.
Sprickor i flera plattor tyder ju på att väggen bakom saknar stabilitet.
 
Spruckna kakelplattor tyder så vitt jag vet inte på vattenskada, möjligen om det finns trä elerl gips bakom tätskikktet som kan svälla av fukten, men det är ju betong enlgit vad du säger.

Att plattorna torkar långsammare beror väl på att det tränger in fukt i sprickorna så att de blir blöta, men tätskiktet sitter ju bakom kakel och fix, plattorna i sig utgör inget som helst tätskikt.
 
Tack för alla svar! Fått mig att lugna mig lite.

Mitt resonemang kring sprickorna är att jag råkade skada ytskicket inne i hörnet i duschen och att det kunnat tränga ut vatten/fukt in i betongen, som svält (men ni menar alltså att betongen inte kan svälla?). Gradvis så har mer och mer fukt samlats i betongväggen, längre och längre ifrån där själva skadan skedde och har lett till att plattorna börjat spricka. Att det bakomliggande är fuktigt gör också att det tar längre tid för badrummet torkar ut, var min tanke.

Jag är bergsäker på att det fanns en liten spricka i en kakelplatta på andra hörnet av duschen när jag flyttade in, det övriga har kommit med tiden. Inget jag reflekterat över då det är svårt att se sprickorna, men nu har jag inte städat på ett tag och sprickorna är mer framträdande pga smuts.
 
F Fummeldrummel skrev:
Mitt resonemang kring sprickorna är att jag råkade skada ytskicket inne i hörnet i duschen och att det kunnat tränga ut vatten/fukt in i betongen, som svält
Skilj på ytskikt och tätskikt... Ytskiktet består av kaklet och fogarna och är inte vattentätt. Tätskiktet sitter bakom direkt mot betongen och är svårt att skada utifrån.
 
Om detta är på en betongvägg, så är det väldigt osannolikt att du skulle få sprickor, även om du hade skadat tätskiktet. Betong sväller inte av vatten (ialla fall inte de första 50 åren).

Däremot så är det inte helt ovanligt med den här typen av sprickor på betongväggar pga. krympning. betong krymper när den härdar. man brukar ha som regel att man inte får sätta kakel eller klinkers på ny betong, den skall härda i 3 - 6 månader. Det varierar lite mellan vilket fabrikat på fix (bruket som plattorna sätts fast med) man använder. De är lite olika elastiska.

När betongen krymper så utsätts plattorna för enorma spänningar, och de kan spricka, antingen direkt, eller efter ett antal år.
 
useless useless skrev:
Skilj på ytskikt och tätskikt... Ytskiktet består av kaklet och fogarna och är inte vattentätt. Tätskiktet sitter bakom direkt mot betongen och är svårt att skada utifrån.
Ah, sorry. Menar såklart tätskiktet (som det verkar finnas ett gäng olika benämningar för, därav min förvirring, hehe)
 
Svårt med skärpan på videon, men ni ser nog. Sorry för ofräscht badrum. Det sista jag filmar är ofta fuktigt, samma inne i hörnet, där de värsta sprickorna är. I övrigt torkar det upp snabbt på de andra ställena.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.