Fönsterbalkar lyfts på plats.
De minsta går att lyfta för hand men vi gjorde klart hela skiftet så att det gick att lyfta in alla när vi ändå hade kranen där.
Fönsterbalk lyfts med kran på en byggarbetsplats i gryningen med orange Aeroc-isolering och murade väggar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kran lyfter en fönsterbalk på plats på en halvfärdig byggnad med murade väggar under grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Murade väggar av en byggnad i ett skogsmiljö med uppstaplade fönsterbalkar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela andra våningens väggar är nu murade men det kom mer snö och blev för kallt så vi fick ge upp för vintern.
En halvfärdig husvägg av murblock täckt av snö vid en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Nu har det hunnit bli lite mera vår.
Vi har nu fått dit platon-mattan.
Platon-matta monterad på fundament med synliga skikt av cellplast och markduk i förberedelse för dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen 2 lager 10cm cellplast.
De läggs omlott för att minska mängden vatten som rinner in i skarvarna.
Jordtrycket borde trycka ihop dem tillräckligt för att det ska bli hyfsat tätt.
De understa innersta skivorna står direkt på marken och de översta innersta fäst med några långa skruv i överdelen. Hålen går igenom platonmattan men de kommer hamna över marknivå så det borde inte spela någon roll. Ville inte limma cellplasten mot platon eftersom man inte vet vad limmet gör med den på sikt. Dessutom tror jag inte att det sitter speciellt bra.
Lager 2 fäst sen med cellplastspik mot det undre. När geotextilen fästs utanför sitter allt fast tillräckligt bra för att inte blåsa bort i väntan på återfyllnaden.
Installation av cellplastisolering på fundament med platonmatta synlig och grus i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som nån säkert sett är det vanlig S80 kvalitet.
Den är väldigt mycket billigare än den XPS300 som rekommenderas under mark.
När jag tittade på hur mycket S80 skulle tryckas ihop och hur mycket vatten den skulle ta upp så var skillnaden mot XPS300 marginell. Jag fick 20 cm tjockt med S80 för en fjärdedel av vad 10cm S300 skulle kosta.

Ytterst ett lager markduk för att skydda cellplasten och hindra jord från att rinna ner och täppa till dräneringsgruset. För övrigt samma duk som låg runt grunden på de första bilderna när vi gjorde grunden.
Den ligger in under grunden och runt dräneringsrören så att det blir helt tätt.
Isolering vid husgrund med cellplast och markduk, i väntan på återfyllnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
Så här ser det nu ut i källaren.
Inte så spännande ännu.
De murade väggarna ska snart bli trappan upp till nästa våning.
Källare under renovering med murade väggar, pelare, pallar med byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källare under renovering med murade väggar, pelare, och pallar med byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obyggd källare med murade väggar, två pelare och pallar med byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oorganiserad källare med pallar med bruk, murade väggar och pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett antal pallar med bruk för bla trappa och puts av innerväggarna i källaren.
Passade på att få dem levererade tidigare när jag beställde annat och de ändå skulle köra ut en lastbil.
I mitten syns också de två pelarna som bär upp mittendelen av huset.
 
  • Gilla
Per_Eriksson och 1 till
  • Laddar…
Vilket jävla grymt jobb!(y)
Hur har du lärt dig alla momenten? Antar att om man jobbar med akustik och vet allt om hur man hindrar ljudet av älskog från sovrum så har man dagarna fullt upp med andra saker än att lära sig bygga stenhus och gjuta bjälklag?:rofl:

Mkt bra skrivet också (y)
 
Början till trappform. Den understa delen får bäras av cellplast som blir kvar där så länge.
Ev hackar jag upp väggen från sidan senare och tar ut den.
Konstruktion av en betongtrappa i byggfas med synlig cellplast och stödformar i en byggnads trapphus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundläggning för trappa med cellplast och uppmärkta steghöjder i en betongkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritade upp steghöjden på pelaren och överförde dem till rätt position på båda sidorna med lasern.
Byggplats med påbörjad trappform i betong och en laser som markerar höjderna för stegen, samt material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Början till form för den delen efter svängen.
Trappan är osymetrisk så att delen efter svängen ska hamna över huvudhöjd.
Gör det enkelt för mig och gör en form av skivor.
Blev inte speciellt snyggt men gick snabbare än med brädor.
Trappform i byggfas med stöd av träreglar, cellplast och svart byggfolie i en betongstruktur med stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer till betydligt fler stag innan gjutningen men jag var tvungen att ta tag i annat i mellan.
Påbörjad trappform i betongkonstruktion med träreglar och skivor, omgiven av tegelväggar och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Imponerande dokumentering. Ska bli väldigt intressant att följa. Har du nån anknytning till byggbranchen eftersom du verkar kunna en hel del och har driv att få det framåt rätt fort?

//Lasse
 
Imponerande ! Det kommer bli sjukt snyggt
 
T tobbbias skrev:
Vilket jävla grymt jobb!(y)
Hur har du lärt dig alla momenten? Antar att om man jobbar med akustik och vet allt om hur man hindrar ljudet av älskog från sovrum så har man dagarna fullt upp med andra saker än att lära sig bygga stenhus och gjuta bjälklag?:rofl:

Mkt bra skrivet också (y)
S Stingray468 skrev:
Imponerande dokumentering. Ska bli väldigt intressant att följa. Har du nån anknytning till byggbranchen eftersom du verkar kunna en hel del och har driv att få det framåt rätt fort?

//Lasse
E Jiiimmy skrev:
Imponerande ! Det kommer bli sjukt snyggt

Tack :)
Jag är ingenjör men har ingen koppling till byggbranchen.
Ägnade 2 år på kvällstid åt att projektera allt in i minsta detalj.
Finns så otroligt mycket information tillgängligt på nätet idag så det är möjligt att lära sig hur alla delar ska göras.
Isoleringen av källarväggens utsida är tex tagen rakt ur platon-mattans och leca-blockens anvisningar.
Bjälklagen har konstruktören designat så det var bara att följa ritningen.
Antal och placering av stämpen inför gjutningen ritade och räknade uthyrningsfirman på
så jag behövde inte oroa mig för att det skulle rasa. (Fast som kontroll-freak man är kontrollräknade det själv också :D )
Gjutningen av bjälklagen lämnade jag glatt över till gjutare. Det gör man inte själv.

Det var tur att det mesta konstruktionen var gjord i förväg för när bygget väl drog igång fanns inte tid att hålla på med det.
Det mesta stämde bra men jag var tex tvungen att ta fram detaljritningarna till murarna nästan dagligen på olika delar för att allt skulle fungera ihop.
När jag byggde formen för bjälklagen uppstod det också behov av att rita och räkna på höjder av balkar, pelare, murblock, formskivor mm så att det skulle hamna på rätt höjd när allt var klart.
Några pelare hamnade tex inte helt perfekt, men när man är upp på tredje våningen är det inte läge att riva allt och flytta den ingjutna pelarfoten i grunden 3cm för att pelaren uppe på tredje våningen är i vägen för något rör :).
Alla pelare måste ju stå exakt rakt på varann så det går inte att justera sådant i efterhand.
 
  • Gilla
darpe och 3 till
  • Laddar…
Nu är det dags för att bygga form för den ena balken som ska bära nästa bjälklag.
Balken bärs upp av stålpelare och ligger liksom dem infälld i väggen på insidan av ett smalare lättbetongblock.
Om en stålbalk hade används som i första bjälklaget hade det varit svårt att få till isolering och stenar att putsa ytskikt på sen.
Vid det stora fönstret fick det inte plats någon fönsterbalk utan den stora balken går ända ner till fönstret.
Underkanten av formen blir där u-block av lättbetong.
Byggarbetsplats om natten med form för balk uppsatt vid en vägg av lättbetongblock och stålställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats inne med delvis uppbyggda lättbetongväggar, stålstolpar och byggnadsmaterial skymtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni kanske ser ligger underkant av formen vid fönstret lägre än underkant på den stora fönsterbalken bredvid. Det beror på att man av hållfasthetsskäl vill lägga fönsterbalkarna på hela 200mm höga stenar. Underkant hamnar då på 220cm över golv så för att få rätt höjd på översidan av fönstren limmas sen 10cm tjocka lättbetongblock på undersidan av balkarna. De sätts enkelt fast med lättbetonglimmet och några långa skruv.
 
Montering av stålbalkarna som ska bära andra bjälklaget.
Jag har i förväg mätt ut rätt höjd på pelarna i förhållande till murkrönet med laser och och kapat av dem.
Allt måste vara exakt rakt, både för passformen och hållfastheten.
Om något lutar lite blir det krafter åt håll konstruktionen inte är tänkt för.
Som synes är det trångt om plats för stålbalken bredvid balken över entrédörren.
Lättbetongbalkarna har inre armering med ändplattor så de får absolut inte kapas av.
De säljs i ett antal fasta längder så bland annat på grund av det
har det krävts en hel del ritande på många ställen i huset för att får plats med allt.
Jag har ångrat många gånger att jag inte ritade i 3D :/
Montering av en stålbalk med hjälp av kran över en husgrund av lättbetongblock på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monteringsfas av stålbalkar bredvid pelare och lättbetongväggar på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svetsandet lämnar jag till dem som kan :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Gjutform för balkongen som kommer att bli ovanför gästrummet.
Eftersom balkonggolvet som är utomhus ligger ovanför gästrummet måste det till isolering.
Den bärande delen av betongen är en del av det uppvärmda bjälklaget så det måste hamna inomhus.
För att balkonggolvet ska kunna hamna i samma höjd som golvet på övervåningen måste bjälklaget sänkas där och isoleringen appliceras på betongens ovansida på samma sätt som vid entrén.
Här har konstruktören specat vanlig gjutform med armeringsnät.
Balken som bär balkongen gjuts delvis in i den övre golvnivån och på andra sidan vilar balkongen på underkanten av balken.
Byggplats med gjutform för balkong, synlig armeringsnät, byggmaterial, och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjutform och armeringsnät redo för balkongkonstruktion ovanför ett gästrum i byggnationsfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjutform för en framtida balkong ovanför ett gästrum med synlig armering och stödställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bygga form till andra bjälklaget.
Peva plåt på samma sätt som första bjälklaget.
Vi lyfte upp alla i bunt och la på stämp så slapp vi bära upp alla för hand.
Byggplats med formar för bjälklag, Peva-plåtar och en större balk beredd för pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De är kapade efter mina mått så de är bara att lägga dit och skruva ihop, nästan överallt...
Byggarbetsplats med peva plåt för bjälklagsformning, bunt med plåtar och en grövre balk för stödpelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytan där det inte finns någon plåt kommer att bli trapphus med en öppen yta ner mot vardagsrummet.
Konstruktion av bjälklag med PE-plåt, staplade materialbuntar och en trapphusöppning på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den bortre balken i bilden är grövre på grund av att det kommer att stå en pelare mitt på den som sen ska bära upp mittbalken som bär taket. Om pelaren skulle så rakt ovanför den på undervåningen som alla de andra gjort tidigare skulle den hamnat mitt i ingången till ett av sovrummen.
Byggplats med pevaplåt för bjälklag och träbalkar, verktyg och material utspridda, hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns nivåskillnaden mellan golvet på balkongen och resten.
Konstruktion av ett andra bjälklag med Peva-plåt och träbalkar över en byggarbetsplats, öppet område för trapphus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående arbete med att bygga bjälklag med Peva plåt och träkonstruktion, verktyg synligt, kring skogslandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Plåtarna på plats så dags för golvvärme.
Har även najat en armeringskorg och lagt ner i dem blivande betongbalken som gjuts tillsammans med bjälklaget.
Golvärmen fäst i plastlister som skruvas fast i plåtarna. Fästlisterna är dyra som f-n men värda pengarna.
På undersidan av plåtarna skruvas även fästband som innertaket ska hänga i senare.
Man vill undvika att borra i bjälklaget underifrån senare eftersom det ligger golvvärmeslang.
Man kan råka borra hål på dem då har jag hört...
Slangvindan som jag byggde när jag gjorde golvvärmen till grunden lever fortfarande :)
Installation av golvvärme på profilerade plåtar med armeringskorg och vindad golvvärmeslang på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av golvvärme med röda och svarta rör fästa på stålplåtar, vid en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvvärmecentral och den mittmonterade pelaren.
Installation av golvvärme med röda slangar fästa på vit plåt och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvvärmeinstallation med röda och svarta slingor fästa i plastlister på metallplåtar, byggmaterial och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av golvvärme på metalldäck med röda plastslangar och armeringskorgar för betongbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ursparning för ventilationsrör, im/rök-kanal och inte den mittplacerade pelaren...
Byggarbetsplats med ursparing för ventilationsrör, armering och golvvärmeslingor före gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanten på bjälklagets gjutform.
Efter brädan ligger betongen som är under balkongen lägre.
På den läggs sen isoleringen.
Gjutform för betong med armering och rörsystem för golvvärme före gjutning på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Armeringen är till för att betongen inte ska spricka över balkryggen.
Byggplats med bjälklag där röd golvvärmerör och armeringsjärnär installerade, med ursparningar för installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvvärmecentralen ligger inte i ett våtutrymme så jag ha dragit avloppsrör dit som kan ta hand om ev läckage. Man får sätta vattenlarm också så man vet om att det läcker inne i skåpet.
Röret som fortsätter förbi centralen är för kondensvatten från eventuella konvektorkylare i sovrummen.
Installation av golvvärme och avloppsrör före betonggjutning med synlig armering och ursparning för rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stämp under gjutformen
Byggarbetsplats med stämp och gjutform för bjälklag, ursparningar för installationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats inomhus med stöttor, armering synlig och ventileringsrör, ej färdigställd struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Avlopp till badrummet på övervåningen.
Ursparningen där golvbrunnarna ska sitta så att det går att få dem på rätt höjd.
Avloppsrör och ursparningar i ett pågående byggprojekt för golvbrunnar på ett övervåningsbadrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av avloppsrör med ursparningar för golvbrunnar i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.