Jag gissar att denna fråga har ställts många gånger men då jag inte kunde hitta det jag letade efter så chansar jag på en ny tråd.

Förutsättningar: Vi har under många år funderat på att ändra om i vårt nu 43 år gamla kök och planerna är nu så omfattande att vi passar på att byta stommar vilket även påverkar ett par rum till.

Någonstans måste man börja och då tänkte jag slänga ut en fråga om spishäll.
Krav: den ska naturligtvis vara lätt att använda och snabb att reglera temperaturen. Man ska utan problem kunna ställa åtminstone 2 fullstora pannor på den samtidigt. Den kommer att fällas in i en granitskiva och min plan är ca 80 cm bred men det är förhandlingsbart. Jag gissar att, då jag inte har eller planerar att stoppa in gas, det lutar åt en induktionshäll. Idag finns 3 fas 16A med 0+ jord framdraget men det går att dra fram mer. Idag, i det gamla köket har vi en induktionsspis med ugn. Då man ibland kokar över saker, utan att det märks när det fräser, är jag väldigt nöjd med den lilla kanten som gör att det inte svämmar över men den är inte livsnödvändigt när den är infälld. Dessutom är jag nöjd med vred då jag hört att touchkontroller blir svåra att hantera med vatten. Igen inte nödvändigt.
Men, nu kommer vi till två viktiga krav:
1. Den ska hålla!! Om jag nu bygger fast den i en granitskiva vill jag inte att den ska rasa ihop om fem år och sen ta upp ett nytt hål. Hur tänker man för att veta att den håller eller får en lång garanti man kan lita på?
2. Den ska vara tyst!! Vår spis idag viner (elektriskt ljud) och den interna kylfläkten(?) låter mycket. Och allt detta låter mer och mer med åren på vår nuvarande spis.

Vi kommer att behöva alla andra vitvaror också men man måste ju börja någonstans :)
 
Efter atr ha lämnat tillbaka två hällar köpte jag en Siemens (Bosch) med fem års garanti och är nöjd med prestanda och ljudnivå.

Bygga in i skivan? Hålen är ju av standardstorlek? Dvs du kan ju poppa upp den och byta om det skulle behövas?

80 cm bredd ger betydligt mer att välja på än 60 cm om kravet är att kunna nyttja ytan.
De allra flesta modeller slösar bort utrymmet för touchknapparna vilket gör att man inte får in två medelstora/stora kastruller på djupet, bara på bredden.

Vred på en infälld häll är mkt ovanligt.
Min touch fungerar bra. Spiller jag ut vatten låser den alla knappar när jag torkar av den, sen trycker jag på lås upp för att manövrera som vanligt.
 
  • Gilla
Tyrre
  • Laddar…
När jag valde häll för sex år sedan så ville jag ha en som man direkt kunde hoppa till ett vist effektläge utan att stega sig fram och att minst två stora grytor skulle få plats. En av dom dyraste electrolux hällarna fixade bägge delarna, den är för det mesta tyst. Ibland kan det pipa lite, men det beror nog mer på kokkärlen än spisen.

När jag ska byta häll nästa gång så kommer jag leta efter en med större "platta" i någon av zonerna, det är sjukt irriterande att stekjärnet blir mycket varmare i mitten än på kanterna när man börjar steka eller steker mycket. Electrolux element är bara 125mm precis som många andra tillverkare. Jag är sugen på en dyrare siemens där hela hällen är induktiv men det skulle vara roligt att prova först för att se hur bra det funkar.

Jag tror att det näst intill är standard mått på infällnadshällar idag iaf från samma tillverkare. Jag bytte en i mitt gamla hus som var nersänkt i liv med bänkskivan och det gick inte utan att justera hålet. Plockade loss skivan och körde iväg den till en stenhuggare, hade gått att göra på plats men då hade jag nog fått dammsuga i en vecka efteråt.
 
  • Gilla
Tyrre
  • Laddar…
När du skriver snabb att reglera temperaturen. Menar du då att ändra inställningen eller hur fort hällen svarar på den ändrade inställningen? Jag har aldrig stött på touchkontroller på spis som jag tycker kommer i närheten av vred när det gäller hur bekvämt man ändrar inställning. Touchkontroller är inte lika. Vissa är acceptabla. Andra är vedervärdiga. Om frågan gällde hällens svar på ändrad inställning är svaret att det skall vara induktion.

Jag har aldrig stött på en induktionshäll utan fläkt. Den låter, men det är det värt för det övriga man får enligt mig.
 
Jag har Neff:s häll med magnetvred som jag är mycket nöjd med. Delar av komtrollen är ju dock fortfarande touch, och funkar ju då inte med vatten på. Men det är inget jag stör mig på. Absolut 80 om du har plats.
Den har en fläkt som går en del, och en del induktions-vin, men vet inte om det är bättre eller sämre än andra. I grunden är det siemens-komponenter i den. Äldre variant på denna:

https://www.neff-home.com/se/produk...hallar/T58TS11N0?breadcrumb=hobsinductionhubs

Deras ugn som drar in ugnsluckan i öppet läge är jag också nöjd med.
 
  • Gilla
Tyrre
  • Laddar…
A Avemo skrev:
När du skriver snabb att reglera temperaturen. Menar du då att ändra inställningen eller hur fort hällen svarar på den ändrade inställningen? Jag har aldrig stött på touchkontroller på spis som jag tycker kommer i närheten av vred när det gäller hur bekvämt man ändrar inställning. Touchkontroller är inte lika. Vissa är acceptabla. Andra är vedervärdiga. Om frågan gällde hällens svar på ändrad inställning är svaret att det skall vara induktion.

Jag har aldrig stött på en induktionshäll utan fläkt. Den låter, men det är det värt för det övriga man får enligt mig.
Ändra inställningen, den hällen jag valde har simulerade vred så vill man från 6 till tolv så kan man antingen snurra med fingret eller trycka direkt på 12.
 
Varför induktion? Min eviga fråga.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför induktion? Min eviga fråga.
Jag gillar att den är "kall".. Man slipper skit som bränner fast..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför induktion? Min eviga fråga.
Är så nära gasspis/häll man kan komma, snabb respons både uppåt och nedåt, minskar risken för brand om någon/något vrider på platta utan något magnetiskt är på, mm
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför induktion? Min eviga fråga.
För vedspisen tar för lång tid att tända när ungarna ska koka makaroner.
 
  • Haha
  • Gilla
jim_b och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför induktion? Min eviga fråga.
Därför att den är bra, snabb och reagerar direkt, trodde inte den var så bra.
Efter ett halvår med induktion har jag inte kokat över något, vill aldrig gå tillbaka till plattor eller vanlig häll.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför induktion? Min eviga fråga.
Därför att det är bra. Vad vill du ha i stället? Det är givetvis inte det enda som är bra.
 
Jag har kokat på gas, järnplattor, eldad köksspis, glaskeramikhäll. inte induktion. Nu har jag vanlig glaskeramikhäll. Pastavatten går på 4-5 minuter. Den tid har jag. Har man inte det kanske man ska se över sin livsstil.
Ska det gå extra fort kokar jag hälften i vattenkokaren.
Fattar inet hypen.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har kokat på gas, järnplattor, eldad köksspis, glaskeramikhäll. inte induktion. Nu har jag vanlig glaskeramikhäll. Pastavatten går på 4-5 minuter. Den tid har jag. Har man inte det kanske man ska se över sin livsstil.
Ska det gå extra fort kokar jag hälften i vattenkokaren.
Fattar inet hypen.
Nej, för du har inte testat. Det finns inga nackdelar jämfört med de andra alternativen du listar.
 
  • Gilla
stilofunk
  • Laddar…
Det är för att du inte har provat induktion.

Edit: 2:a på pucken...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.