T Tomas_Sthlm skrev:
Just kommit på att jag inte presenterat vad jag ska bygga :)
Det är ett funkisinspirerat lättbetonghus med nästan plant tak och gjutna bjälklag.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
3D-renderingarna är min hemsnickrade i Sweet Home 3D. Fantastiskt program för att vara gratis.
Trevlig och generös planlösning. Du har inte funderat på att ha vuxensängarna mot det stora badrummet istället? ;)
 
Vilken trevlig tråd!
Vad har reglarna som sticker upp från murverket för funktion?
 
D Daniel:) skrev:
Vilken trevlig tråd!
Vad har reglarna som sticker upp från murverket för funktion?
De håller formen samt att jag gissar att de kommer agera skyddsräcke. Det är i varje fall så man brukar göra.

OnT: Vad kommer det sig att ni blandar in stål och förstärker block o.s.v. istället för att platsgjuta? Man hade sluppit många problem med det, speciellt eftersom ni ändå har en gjuten platta.
Behöver vikten hållas ned?
 
S Senior skrev:
Trevlig och generös planlösning. Du har inte funderat på att ha vuxensängarna mot det stora badrummet istället? ;)
Förstår vad du menar men det inga problem.
Planlösningen i rummet blir inge bra om man sätter sängen där.
Jobbar som akustiker så jag har koll på hur man får en vägg att inte avslöja familjelivet :p
Mer om det när vi kommer dit.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
De håller formen samt att jag gissar att de kommer agera skyddsräcke. Det är i varje fall så man brukar göra.
Stämmer

C C.Lundin skrev:
OnT: Vad kommer det sig att ni blandar in stål och förstärker block o.s.v. istället för att platsgjuta? Man hade sluppit många problem med det, speciellt eftersom ni ändå har en gjuten platta.
Behöver vikten hållas ned?
Det var konstruktörens förslag och både KA och jag höll med om att det var den mest rationella lösningen.
Det hade så klart gått att platsgjuta pelare men formbygge och najja armeringskorgar tar tid och pumpad betong är dyrt. Stål går fort och är relativt billigt.
Även om man räknar tiden det tar att bygga formen som gratis, så måste man kunna garantera hållfastheten på betongen.
Det är svårt att göra när man blandar själv och jag skulle aldrig våga stå som ansvarig för det.
Den totala lasten från bjälklagen och taket inkl snölast är trots allt runt 200 ton vilket till stora delar vila på pelarna.
 
Bild på en byggplats visar infästningselement och isolering mellan armeringsjärn, med formvirke och en dieselslang i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har vi fått infästningselementen för balkongen. Består av rostfria stänger och isolering.
Monteras mellan husväggen och balkongen för att det inte ska läcka ut värme från bjälklaget.
Annars skulle det bli dyrt att värma balkongen och kallt på golvet innanför.

Byggarbetsplats med balkongform monterad, formvirke, stålpelare, armeringsjärn och en dieselvärmare för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har vi fått upp balkongformen.
På bilden syns även dem dieselvärmare vi hyrt för att värma undersidan av plåten vid gjutningen.
Det börjar bli kallt ute nu med risk för minusgrader på nätterna och vi vill inte riskera att betongen fryser sönder innan den härdat tillräckligt. Är det kallt ute levereras betongen varm men det räcker inte ändå.
Jag hittade ett program på nätet som heter "Produktionsplanering Betong". Det räknar på härdningstider för betong vid olika temperaturer och där kunde man tydligt se att det skulle skita sig om vi inte värmde vid gjutningen och flera dagar efter så att tillräcklig hållfasthet uppnåtts.
Aggregatet levererade 100kW värme och det behövdes i och med den kalla betongplattan och stenväggarna.
Testade först med ett 8kW elaggregat och det hände ingenting.
Med dieseln igång kunde man jobba på plåten i T-shirt :)

Byggarbetsplats vid natt med formvirke, armeringsjärn och dieselvärmare för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har vi fått upp stålpelarna som ska bära nästa våning.
De måste monteras innan gjutningen eftersom balkarna de står på gjuts in och hamnar några centimeter ner i betongen.
Man kan även se armeringsjärnen som ska ligga över balkryggen mellan de två bjälklagsfacken så att betongen inte spricker där.
I hållen mellan lecablocken ska infästningselementen för balkongen monteras. Balkongen hänger sen fritt i dem,
Järnen sträcks då ut något så formen monteras något förhöjd för att kompensera för detta och ge balkongen rätt vinkel när allt härdat och formen tas bort.

Byggarbetsplats med balkonginfästningar, stålpelare och isoleringsmaterial under konstruktion i kvällsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats på kvällen med balkongform, infästningselement, formvirke, stålpelare och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ses bland annat formvirke kring trappan.
Vi ska även bygga form för några ursparningar vid golvbrunnar, rörschakt mm.
Avloppsrören ska också in i bjälklaget. Det är 250mm tjockt så det går att få till alla fall med god marginal för ev höjdförändringar av plåten på grund av tyngden vid gjutningen.

Byggarbetsplats på kvällen med stålpelare, armering och formar för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till vänster i bild här syns en nedsänkning i formen vid det som ska bli entrén.
Entrén är indragen i fasaden så bjälklaget där befinner sig då utomhus.
Den delen av bjälklaget är därför nedsänkt för att bereda plats för isolering på ovansidan av det.
 
  • Gilla
NickeZ och 1 till
  • Laddar…
Byggplats på kvällen med golvvärmeinstallation och avloppsrör som förbereds inför gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmeslangar monterade på armeringsnät på byggplats i nattbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats på kvällen med golvvärmeslangar på plåt före betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det lite bråttom inför bokad gjutning så få bilder tyvärr.
Som synes läggs golvvärmeslang. Monteras i hållare som skruvas i plåten.
Går väldigt snabbt och smidigt. Återanvänder samma hembyggda slangvinda som jag hade när jag gjorde grunden. Hade varit helt omöjligt utan.
Avloppsrören monteras också. Sätts i klammrar på gängstång så att höjden går att justera och så att de inte flyter upp vid gjutningen.

Blev inte många timmars sömn natten innan gjutningen men jag hann få dit allt.
Förutom matningen till golvvärmecentralen *mutter mutter*...
Det fanns tyvärr ingen möjlighet att flytta den eftersom den låg på fredagen murarna och leverans av blocken var planerat till måndagen. Precis lagom för betongen att hinna härda tillräckligt för att vi skulle våga lyfta upp några pallar med block för att kunna börja mura.
Det är så trångt där huset står så att vi kunde inte beställa blocken till innan gjutningen för då fick inte pump och betongbilarna plats någonstans.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Nu är det dags för gjutning så jag har lite mer tid att ta bilder.
Byggarbetsplats med avloppsrör och golvvärme före gjutning av bjälklaget, bro för materialtransport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avloppsrören som ligger tvärs över bilden är tilluft till öppna spisar.
Borde har varit ventrör men det var lite ont om tid så jag fick ta det jag hade.
Eftersom balkongen ligger utanför fick jag gå ner på undersidan av bjälklaget när de kom fram mot väggen.
För att få maximal takhöjd i källaren ville jag vill undvika att ha rör på undersidan så långt det gick.
Jag var tvungen att bygga ett tält kring balkongen så att jag jag kunde hålla värmen under den.
Det var minusgrader på morgonen när vi göt och flera dagar efter. Gick åt en hel del diesel men vi klarade oss utan frostskador :)

Byggarbetsplats vid gjutning av bjälklag med arbetare, golvvärmerör och avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare på en byggarbetsplats står på en bjälklag med golvvärme och avloppsrör före betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med arbetare som förbereder gjutning, med synlig golvvärme och avloppsrör över ett bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med golvvärmerör och avloppsrör före betonggjutning, temporära träkonstruktioner syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man lite mer hur golvvärmen, ursparningarna och avloppet ser ut.

Förberedelse för gjutning med synliga avloppsrör, golvvärme och en improviserad bro över grundmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns nedsänkningen av bjälklaget till entrén lite bättre.

Byggplats för gjutning med golvvärmerör och tilluftsrör för spisar, arbetare och bro över grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom det inte går att återfylla innan bjälklaget är gjutet och kan stabilisera muren fick vi bygga en bro från marken till bjälklaget. Dels för att transportera vårt eget material, dels för att gjutarna skulle få in sin glättningsmaskin. Den är rätt tung så den går inte att ta på stege.

Byggarbetsplats med arbetare som förbereder för gjutning av bjälklag i vintermiljö, inklusive avloppsrör och golvvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med bjälklag gjutet, provisorisk bro och person som arbetar på byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter gjutning, glättning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Wallin och 13 till
  • Laddar…
MrJay
Vad ligger budgeten på för bygget, dvs. vad tror du ni hamnar på?
 
MrJay MrJay skrev:
Vad ligger budgeten på för bygget, dvs. vad tror du ni hamnar på?
Som de flesta andra här vill jag inte diskutera reda pengar men vi räknade på något under 10000kr/kvm och det har visat sig stämma rätt bra. Vad jag sett räknar man normalt med 20000-30000kr/kvm för nyckelfärdiga arkitektritade stenhus så med lite eget arbete har vi lyckats kapa kostnaderna något :D
 
MrJay
T Tomas_Sthlm skrev:
Som de flesta andra här vill jag inte diskutera reda pengar men vi räknade på något under 10000kr/kvm och det har visat sig stämma rätt bra. Vad jag sett räknar man normalt med 20000-30000kr/kvm för nyckelfärdiga arkitektritade stenhus så med lite eget arbete har vi lyckats kapa kostnaderna något :D
OK - tack!
 
Redigerat:
Stämpen står kvar under bjälklaget i en vecka så att det ska hinna härda ordentligt så det
Eftersom det var kallt ute stod värmen också på under härdningen.

Sen kom bilen med lättbetongblock från Estland.
De kommer med trailer direkt från fabriken så vi fick hyra in hjälp av en teleskoplastare som ställde in pallarna på tomten.
Vi ställde även upp några på bjälklaget för att börja mura.
Det är totalt 30 pall men det går inte att ställa upp alla på bjälklaget direkt pga vikt och plats.
Det började snöa rejält men vi hann precis lasta av allt innan det blev för halt.
Byggplats under snöfall med lättbetongblock, bjälklag och presenningstak, samt arbetare och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Murarna testade att börja lite men fick snabbt ge upp och jobba inne i källaren istället.
Det fanns ju en motfyllnadsklack att gjuta igen :)
Under presenningstaket står en inhyrd bandsåg för lättbetongblock.
Sparar mycket tid då det är 11 hörn på huset, många fönster och ett antal pelare som ska fällas in.
Funderade på att köpa en bandsåg och sälja den när vi var klara men jag hittade aldrig någon lämplig för vettiga pengar.

Sen smälte snön och de kunde sätta igång att mura.
Byggplats med nylagda lättbetongblock på bjälklaget, stålpelare och rörinstallationer i väntan på murararbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även på den här våningen är det stålpelare som bär nästa bjälklag och de fälls in i väggarna.
Rören är till det blivande köket. Satte golvbrunn under diskmaskinen. Kändes lika bra när man ändå bygger nytt. Blir fjäderbelastade luktspärrar i dem så man slipper vattenlås som torkar.
Pågående bygge av vägg med lättbetongblock, pallar med byggmaterial, och entreprenadmaskiner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggplats med lättbetongblock och en bandsåg under presenning, bjälklag och början av en murad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här börjar man se indragningen i fasaden vid entrén som vi fällde ur i golvet kring för att kunna isolera.
Byggplats med lättbetongblock på bjälklag och teleskoplastare i bakgrunden, under tidig byggfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med i leveransen av pallarna kom också några av fönsterbalkarna.
Byggnadsställning med lättbetongblock och material vid husbygge under bjälklaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
Samtidigt som murarna murar block roar jag och sambon oss med att montera tätskikt på källarväggarna.
Det blir platon-matta med 2 lager av 10cm cellplast utanpå.
Tyckte det blev den bästa kompromissen mellan täthet, isolering och pris.

Det är lite fuktigt så vi får torka kondensen med gasol för att kunna klistra fast tätskiktsmattan som skall vara under platon-mattan längst ner och täta mellan muren och plattan.
Person använder gaslampa för att torka en källarvägg för applicering av tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har tidigare sprutat rödgrund på lecablocken för att de inte ska suga in den eventuella fukt som kan komma in bakom platon-mattan.
 
Några dagar senare kommer ytterligare en trailer med block. De går åt fort.

En trailer med byggmaterial svänger in på en trång garageuppfart omgiven av träd och en grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ont om plats på garageuppfarten så vi får ställa pallarna i spenaten.
De behöver stå nära huset eftersom de nu behöver kranas upp och de går åt så fort så markfukten hinner inte bli ett problem.
Byggarbetsplats med teleskoplastare, blockpallar nära en halvfärdig byggnad och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggplats med staplade byggblock och byggmaterial, skyddade av orange presenningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lyfte in fönsterbalkarna som kom med leveransen på plats direkt. Fanns ingen annan plats att göra av dem.
För övrigt utsikten från det framtida köket.
Byggplats med påbörjade väggar av block, byggmaterial och verktyg framför hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.