Några bilder på dagens övningar i trädgården. 300 meter slang som plöjdes ner till jordvärmepumpen. Gick som tåget!

En sån här verkar rolig....undras vad man kan göra med den?
http://212.112.161.137/public/ulriks/r1.jpg

Oj, med det här tillbehöret borde det bli ännu roligare!
http://212.112.161.137/public/ulriks/r2.jpg

Hej vad det går!
http://212.112.161.137/public/ulriks/r3.jpg

Men oj då, som det blev...
http://212.112.161.137/public/ulriks/r4.jpg


Mycket imponerad över grävfirman (Slangplöjarna AB i Staffanstorp) och maskinisten Göran Malm. Snacka om proffs! Inte en millimeter grävmaskin på fel ställe! Rekommenderas.
 
Du har säkert också fått betala för att få tomten sönderplöjd? Det är inte lite synd om dig ;).

Skämt åsido. Verkar smidigt.
 
vad kostade det?

efter mitt lilla borrhål med 360m slang i så kostade det 44k... men bidde bara ett fult märke på ca 2 x 0,7 m...

såg ju smidigt ut :)
 
Otroligt smidigt. Va GRYM plogen såg ut....snacka om powertools..
Skulle vara kul att höra vad det kostade, som sagt.


 
KarlXII, ja verkligen manliga grejor! Det såg ut som att skära med het kniv i smör när dom skar sig genom marken! Helfräckt!

Vad det kostade har jag ingen aning om. Jag kör nyckelfärdig installation av hela anläggningen och i priset ingår grävningen.

Men i andra offerter jag tog in låg själva grävningen på ca 20.000 kr.

Fördelen med att plöja ner slangen, iallafall enligt de som utförde jobbet, är dels att man ju fortfarande har matjorden överst (i motsats till om man skulle gräva ner slangen) och dels att man slipper sättningar/sänkningar i marken. Nu ska det "bara" vara att köra över allt sammans med en rejäl jordfräs och sedan i princip bara jämna ut och på med gräsfrö! :)

Vi får väl se hur det blir.
 
Synd bara att man bor i kallare breddgrader och måste ner med slangen lägre än vad dessa plogar kan få ned slangen....suck! Det ser onekligen behändigt ut!!
Om jag inte är helt fel ute så plöjer de som djupast 0.9meter.

Är det mycket sten får man vara rädd att slangen kläms när den plöjs ner också.


Att matjorden inte hamnar överst vid "vanlig" grävning beror helt och hållet på grävmaskinisten!
Skalar de av grässvålen först och lägger åt ena sidan och sen lägger resten åt andra....så kan de lägga tillbaka grässvålen så det nästan ser orört ut också!
Men som sagt...det beror ju på om de ids....


/Henke
 
HenkeBoy skrev:
Synd bara att man bor i kallare breddgrader och måste ner med slangen lägre än vad dessa plogar kan få ned slangen....suck! Det ser onekligen behändigt ut!!
Om jag inte är helt fel ute så plöjer de som djupast 0.9meter.

Är det mycket sten får man vara rädd att slangen kläms när den plöjs ner också.


Att matjorden inte hamnar överst vid "vanlig" grävning beror helt och hållet på grävmaskinisten!
Skalar de av grässvålen först och lägger åt ena sidan och sen lägger resten åt andra....så kan de lägga tillbaka grässvålen så det nästan ser orört ut också!
Men som sagt...det beror ju på om de ids....


/Henke

Dom kunde plöja ner till ca 1.20 men det kan ju såklart variera beroende på hur stora/långa knivarna är. Stenar är inget problem, dom kan tom lägga i stenåsar och deras erfarenhet var att slangarna håller. Större risk då att skada slangen under nerläggningen. Dom som grävde hos mig hade slangen trycksatt och ett larm som varnade om trycket föll under nerläggningen.
 
Har sett att man förlägger annan slang på detta vis tidigare och det är ju inte utan att man funderar över VARFÖR någon gräver upp halva tomten för att lägga jordslang när man kan göra på detta vis. Mycket smart. Kul att man har koll på slangen också med trycktest.
 
Tekniken är ju inte precis ny, man har ju plöjt ned kablar länge, så varför man vill gräva i alla fall vet jag inte. När det gäller kablar grävs det i och för sig ofta nuförtiden, men det är väl för att man vill läga ned stora tomrör också. En anledningen till att gräva ned slangen kan kanske vara om man har gamla rör och kablar på okänt djup?
 
perf skrev:
Tekniken är ju inte precis ny, man har ju plöjt ned kablar länge, så varför man vill gräva i alla fall vet jag inte. När det gäller kablar grävs det i och för sig ofta nuförtiden, men det är väl för att man vill läga ned stora tomrör också. En anledningen till att gräva ned slangen kan kanske vara om man har gamla rör och kablar på okänt djup?
Någonstans såg jag bilder på förläggning av jordvärmeslang och då låg inte slangen i raka längder utan i spiraler. Det kanske iofs var så att man inte riktigt var klar med förläggningen av slangen men det kanske finns olika sätt att lägga slangen på?
 
MathiasS skrev:
Har sett att man förlägger annan slang på detta vis tidigare och det är ju inte utan att man funderar över VARFÖR någon gräver upp halva tomten för att lägga jordslang när man kan göra på detta vis. Mycket smart. Kul att man har koll på slangen också med trycktest.
Kul att se hur det går till!

Vi grävde upp halva tomten för att det blev billigare... Grävaren var redan på plats eftersom grunden höll på att schaktas och slangnerläggningen fixades på en dag. Men tomten såg ut som efter slaget vid Verdun under första världskriget. Men för oss fanns det faktiskt en fördel med att gräva upp marken, det var som om vi hade kört med en jättelik jordfräs och när gräsmattan väl växte upp blev den grönare än alla grannarnas.
 
MathiasS skrev:
Någonstans såg jag bilder på förläggning av jordvärmeslang och då låg inte slangen i raka längder utan i spiraler. Det kanske iofs var så att man inte riktigt var klar med förläggningen av slangen men det kanske finns olika sätt att lägga slangen på?
Läs mer om metoden på http://www.swedgeo.se/effektivare-elanvändning/index.html ("Slinkymetoden i Flistad, Östergötland").
Längre ned på samma sida kan du ladda ner en intressant nulägesbeskrivning över markvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.