Hej!

Köpt en Samsung-tvättmaskin och medföljande vattenslang för inlopp var alldeles för kort. Den har även Aqua Stop. Jag har köpt en slang (30 cm) för att förlänga och undrar om detta verkar korrekt ditsatt? Se bild

Alltså, på vattenledningen sitter då en anslutningsslang som kopplats till tvättmaskinens vattenslang (med Aqua Stop). Mellan dessa satte jag på en "metallrördel" R20 x R15 för att det skulle passa.

Kan inget om sånt här och vill inte råka på någon vattenskada. :D
 
  • Vattenslang ansluten till tvättmaskin med Aqua Stop och extra metallrördel för förlängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avstängningsventilen, hade den en plan yta som du drog muttern på? Är det en vanlig klämringskoppling så har den en vass kant som kan skära sönder packningen. Annars ser det bra ut tycker jag.
 
ådal ådal skrev:
Avstängningsventilen, hade den en plan yta som du drog muttern på? Är det en vanlig klämringskoppling så har den en vass kant som kan skära sönder packningen. Annars ser det bra ut tycker jag.

Hej! Tack för svar.

Det vet jag inte, men kanske. Det satt någon mässingsmutter innan. Jag har även en adapter till som jag inte behövde när jag tog bort "mässingsmuttern". Ska jag sätta tillbaka detta och köpa en packning att ha mellan mässingsmuttern och adaptern? Inloppslangen själv hade redan packningar. Bifogar bild...
 
  • Vattenanslutning med mässingsmutter, adapter och inloppsslang vid ett rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Hur ser kopplingen ut innan du satte dit muttern?

Här ser du skillnaden på en vass ände (för klämring) och plan ände, det är alltså en plan ände du vill ha att sätta muttern mot så blir det tätt och bra! Annars kan den vassa kanten skära sönder packningen.
Kopparledning med plan ände bredvid en lösgängad mutter, till för att demonstrera korrekt montering utan klämring. Mässingskoppling med plan ände för mutter och gängad vass ände för klämring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mallan96
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Hur ser kopplingen ut innan du satte dit muttern?

Här ser du skillnaden på en vass ände (för klämring) och plan ände, det är alltså en plan ände du vill ha att sätta muttern mot så blir det tätt och bra! Annars kan den vassa kanten skära sönder packningen.
[bild] [bild]
Då förstår jag. Tack så jättemycket för att du orkar svara! :) Bifogar bilder:
 
  • Närbild av en vattenavstängningsventil med blått handtag på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vattenkrananslutning utan slang eller tillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Bra med bilder! Då ska du alltså inte dra muttern direkt på kopplingen. Antingen så snurrar du på dina övergångar och tätar med gängtejp där det bara är gänga mot gänga (alltså ingen packning vid övergång). Sen möter du muttern mot den kromade övergången.

Om det är en synlig del och du vill slippa mässingsdelen skulle du kunna köpa något av denna sorten:
https://www.hornbach.se/shop/Overgangsnippel-970500-8187018/5139790/artikel-detaljer.html?

(kanske går att köra en planadapter istället för övergångsnippeln, men jag känner inte igen märket på avstängningen, så det vet jag tyvärr inte ifall det finns.)
 
  • Gilla
mallan96
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Bra med bilder! Då ska du alltså inte dra muttern direkt på kopplingen. Antingen så snurrar du på dina övergångar och tätar med gängtejp där det bara är gänga mot gänga (alltså ingen packning vid övergång). Sen möter du muttern mot den kromade övergången.

Om det är en synlig del och du vill slippa mässingsdelen skulle du kunna köpa något av denna sorten:
[länk]

(kanske går att köra en planadapter istället för övergångsnippeln, men jag känner inte igen märket på avstängningen, så det vet jag tyvärr inte ifall det finns.)
Hej igen och återigen stort tack. Är otroligt tacksam för din hjälp.

Har varit och köpt delen du länkade från Hornbach. Den är nu ansluten till balofixen och jag har använt gängtejp, den har dock en packning i sig. Efter detta har jag dragit gängtejp runt högre sidans (på delen du länkade) gängor och anslutit förlängsslangen. Är detta korrekt eller behöver jag inte ha gängtejp på högra sidan "nippeln"? Sedan undrar jag om jag ska ha gängtejp på andra anslutningen som sitter ihop med aqua-stoppen?

Just det, det droppade lite först men jag drog åt allt lite fastare och nu verkar det torrt.

Bifogar bilder!
 
  • VVS-installation med balofix och förlängningsslang ansluten, gängtejp applicerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röranslutning med balofixventil och förlängningsslang monterad över gängtejp, placerad vid en toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Snyggt, bra jobbat! Det är endast när det är gänga mot gänga i den här lösningen som du behöver täta med gängtejp.
Så endast mellan avstängningsventilen och nippeln. Mellan nippeln och förlängningsslangen sitter det en packning som tätar.

Mellan förlängningsslangen och nippeln mot aquastopen finns det också en packning som tätar så ingen gängtejp behövs där heller!
 
  • Gilla
mallan96
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Snyggt, bra jobbat! Det är endast när det är gänga mot gänga i den här lösningen som du behöver täta med gängtejp.
Så endast mellan avstängningsventilen och nippeln. Mellan nippeln och förlängningsslangen sitter det en packning som tätar.

Mellan förlängningsslangen och nippeln mot aquastopen finns det också en packning som tätar så ingen gängtejp behövs där heller!
Tack! Du är en klippa.

Kan jag låta gängtejpen sitta kvar? Jag lindade bara ett par varv för att testa först. och det verkar vara helt tätt.

Sedan undrar jag om gängtejp behövdes från balofix-ventilen till nipplen (från Hornbach). Inuti den sitter en packning, i en liten skåra/fålla.

Nu har jag nog inga mer frågor så ska inte terrorisera dig med.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…

Bästa svaret

Kul att kunna hjälpa till!

Det är endast mellan avstängningsventilen (balofix-ventilen) och hornbach-nippeln som det ska vara gängtejp då det inte är någon plan yta som trycker mot packningen (det är en vass yta som du ser på din första bild). Men om låter du packningen ligga kvar så spelar inte det någon roll.

Sedan från hornbach-nippeln mot anslutningsslangen så behövdes det ingen gängtejp då packningen ligger pressad mellan två plana ytor. Men om du nu lindat dit lite gängtejp så kan det gått sitta kvar där ifall muttern ändå är dragen i botten!
 
  • Älska
mallan96
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Kul att kunna hjälpa till!

Det är endast mellan avstängningsventilen (balofix-ventilen) och hornbach-nippeln som det ska vara gängtejp då det inte är någon plan yta som trycker mot packningen (det är en vass yta som du ser på din första bild). Men om låter du packningen ligga kvar så spelar inte det någon roll.

Sedan från hornbach-nippeln mot anslutningsslangen så behövdes det ingen gängtejp då packningen ligger pressad mellan två plana ytor. Men om du nu lindat dit lite gängtejp så kan det gått sitta kvar där ifall muttern ändå är dragen i botten!
Då förstår jag. Tack ännu en gång bästa du, tur att du finns som kan hjälpa oss nybörjare. :)
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.