Är inne på att köpa ett hus som är byggt 1945, huset är alltså väldigt gammalt och antar själv att det mesta behöver bytas ut o göras om.

Ni sam har bättre koll, vad ska man räkna på att det kan gå. Vad jag vet så är det uppvärmning via oljepanna o detta bör bytas till någon slags värmepump?

Dränering ska göras, tak och även fasad skall bytas. Men vad mer kan behöva bytas och göras? Hur är de tex med ventilation, skorsten olika rör eller annat dylikt som kan behöva göras?

Som sagt mest nyfiken på vad mer jag kän väntas renovera förutom pump, tak, fasad och dränering?

Huset i sig är bara 65m²

Tacksam för svar
 
Ska du göra jobbet själv eller anlita någon?
 
De mesta kommer jag anlita folk till, men just fasad tror jag att jag klarar av själv.
 
  • Gilla
Newhome
  • Laddar…
Har precis bytt tak, ca 100 kvm. Plåt.
Vi rev bort det gamla taket, reglade upp och isolerade om. Plåten är klickfals.
Summa ca 50000. Gjort allt själv, egentligen inte varit ledig sedan början av maj. Varje moment tar en jäkla tid...

Ett tips (om du ska göra jobbet själv) är att lista det som ska göras, materialet och sen räkna ut hur mkt du behöver. Sen bara maila ut till byggfirmorna med en förfrågan om vilket pris de ger.
Kan skilja rätt många tusen...
 
  • Gilla
Demir
  • Laddar…
Vattenrör och avlopp både i hus och trädgård. Elen. Sen får du se hur skicket är på fönster.

Jag köpte ett hus från 49 förra året. Det som jag hittills gjort är:
-Den mesta elen. Kablar, uttag, brytare och ny central.
-bytt fasad på en sida och målat hela huset utvändigt.
-dränering+ separering av spill och dagvatten. Återställning av tomt (hästjobb)
-gipsat i princip alla väggar och nya ytskick.
-kök, allt nytt, golv, skåp, vitvaror, väggar, tak mm.
-installerat mer tilluft i de flesta rum.
-rivit garage.
-renoverat de flesta fönstrena.
-nya stammar till toalett, vatten+avlopp.
-nytt golv i nåt rum.
-nytt tak i nåt rum.
-rivit ur källaren.
-nya golv och taklister i alla rum.
Och massa småpill.

Det som ligger i planen närmsta åren än tak och eventuellt rör i källlaren.

Sammanfattning: allt är dyrare och tar längre tid än man tror. Detta trots att jag tyckte jag tog i överkant när jag gjorde budget.
 
V Villa1949 skrev:
Vattenrör och avlopp både i hus och trädgård. Elen. Sen får du se hur skicket är på fönster.

Jag köpte ett hus från 49 förra året. Det som jag hittills gjort är:
-Den mesta elen. Kablar, uttag, brytare och ny central.
-bytt fasad på en sida och målat hela huset utvändigt.
-dränering+ separering av spill och dagvatten. Återställning av tomt (hästjobb)
-gipsat i princip alla väggar och nya ytskick.
-kök, allt nytt, golv, skåp, vitvaror, väggar, tak mm.
-installerat mer tilluft i de flesta rum.
-rivit garage.
-renoverat de flesta fönstrena.
-nya stammar till toalett, vatten+avlopp.
-nytt golv i nåt rum.
-nytt tak i nåt rum.
-rivit ur källaren.
-nya golv och taklister i alla rum.
Och massa småpill.

Tack för svaret! Låter som du har fått väldigt mycket gjort. Behövde du göra något åt ventilation eller skorsten?

Hur var de med t.ex. fukt, radon osv fanns de några spår av dessa? Visste du på förhand att de isf inte fanns eller tog du dit någon för o inspektera?

O till sist, har du någon aning om va du har betalat för hela köret hittills? Iaf runda slängar :)
 
Tack för svaret! Låter som du har fått väldigt mycket gjort. Behövde du göra något åt ventilation eller skorsten?

Hur var de med t.ex. fukt, radon osv fanns de några spår av dessa? Visste du på förhand att de isf inte fanns eller tog du dit någon för o inspektera?

O till sist, har du någon aning om va du har betalat för hela köret hittills? Iaf runda slängar :)
 
O OTTO_75 skrev:
Har precis bytt tak, ca 100 kvm. Plåt.
Vi rev bort det gamla taket, reglade upp och isolerade om. Plåten är klickfals.
Summa ca 50000. Gjort allt själv, egentligen inte varit ledig sedan början av maj. Varje moment tar en jäkla tid...

Ett tips (om du ska göra jobbet själv) är att lista det som ska göras, materialet och sen räkna ut hur mkt du behöver. Sen bara maila ut till byggfirmorna med en förfrågan om vilket pris de ger.
Kan skilja rätt många tusen...
Tack för tipset, låter som en bra idé. Antar att du sparade in en hel del på arbetskostnaderna där?
 
Huset besiktigades innan köpet. Fukt fanns i källaren. Låg plastmatta där dom stängde in fukten. Utriven och tvättat och blivit bra.

Upptäckte senare att vatten runnit in från garage mot husvägg vilket resulterade i byte av en liten del av plankstommen och liten bit syll. Detta var en överraskning.

Skorsten har jag inte gjort nåt med. Ventilationen har vi satt in ventiler för att öka självdraget.

Radon har vi inte tittat upp, men det är inte blåbetong i källaren så eventuellt radon skulle i sådana fall kunna komma från marken om det finns där.

Har anlitat firma för lite asbestsanering. Detta var inte planerat innan.

Vi har lejt bort en del. Bl a dränering, el, panelbyte. men sen gjort mycket själva med hjälp av släkt med olika kunskapsområden.

Hade vi lejt bort allt vi gjort hade vi nog passerat miljonen nu. Nu har vi gjort mycket själva och lagt många hundra timmar så då har vi en bit kvar dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.