Mikael_L
Jag kikade lite på mina slingor, som är projekterade av GV-leverantören:
Kortaste 34 meter och längsta 71 meter. Ett rum är uppdelat på två slingor för att inte bli en för lång sl 5 och 6)
Beräkningsblad för golvvärme med slinglängder för olika rum, temperaturer och värden för effekt och flöde.
Schematisk ritning av golvvärmeslingor med längdindikationer i ett husprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det känns som att det över teoretiseras en aning här.....

Om nu styrparametern är att alla slingor ska vara lika långa så får man hoppas att alla golv är likadana också, dvs lika värmetröga osv....

Föreslår som ovanstående att man håller sig till max slinglängd, är ett rum större kör man på fler slingor. Därefter får man justera flödet med avseende på golvkonstruktion och slanglängd.
 
Krilleman
Jag har installerat golvvärme i mängder genom åren, allt från små villor upp till 10,000m² samtidigt som mest (butiksyta, inte privat boende :rofl:).
Alla större fabrikat har det blivit. Självklart med uträkningar och ritningar utförda av respektive leverantör.

Inget bygge har någonsin varit med exakt samma sling-längd på samtliga slingor. :thinking:
 
  • Gilla
Sylvek och 1 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Har du slingor som är något så när lika långa (+- någon meter) så kan du hoppa över den klassiska fördelaren helt och spara många tusenlappar. Titta på Optiheats lösning, de kör med lika långa slingor just av denna anledning.
Även om man lyckas få till alla slingor lika långa så kan man ha behov av olika flöde. T ex om man vill ha olika temperatur i rummen eller om ett rum blir för varmt/kallt på grund av färre/fler ytterväggar, olika antal fönster, solinstrålning, etc.
 
  • Gilla
Sylvek och 1 till
  • Laddar…
Håller med. Då ska du ha lika effektbehov i rummen vilket du inte har. Och köra utan fördelare är bara dumt då gör du avkall helt på komforten.
Sen att cirkulationspumpen drar 30W istället för 35W är ingen fördel heller. Om det nu gör det, för det är ökat flöde som påverkar mest effekten på en modern tryckstyrd cirkulationspump. (icke positiv pump).
 
Vi har en jäkla variation på slingorna, allt från 13m till 122m ;)
 
  • Wow
Mikael_L
  • Laddar…
Det är klart att man i teorin kan säga att pumpen kan få arbeta en del men samtidigt är det ju inget som säger att den inte klarar det heller..........man kanske får en något kortare livslängd men om den håller 18 år istället för 20 får nog anses försumbart ändå för i slutändan kan den lika gärna gå sönder om 1 år som om 50 år. Ingen kan ju efteråt komma och säga att det beror på slinglängderna om den nu packar ihop.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kikade lite på mina slingor, som är projekterade av GV-leverantören:
Kortaste 34 meter och längsta 71 meter. Ett rum är uppdelat på två slingor för att inte bli en för lång sl 5 och 6)
[bild]
[bild]
Hur tight har du lagt dina slingor? Varför det för dimension på slangen?
Ligger de ingjutna i plattan eller?

Edit: såg nu att det var 17 slang med cc200. Vi har 20slang och cc300.
 
  • Gilla
Fredrik99
  • Laddar…
Mikael_L
Det är cc300 överallt utom där det är markerat cc200, dvs lite tätare på vissa ställen, främst mot yttervägg norr. Det syns på ritningen var det är cc200, om man vet om det och kikar noga.
Och 17mm Thermotech-slang.
 
useless useless skrev:
Även om man lyckas få till alla slingor lika långa så kan man ha behov av olika flöde. T ex om man vill ha olika temperatur i rummen eller om ett rum blir för varmt/kallt på grund av färre/fler ytterväggar, olika antal fönster, solinstrålning, etc.
Min erfarenhet är att det där inte fungerar i praktiken. Testa att plocka bort alla termostater eller vad du har som reglerar och en att enbart styra på framledning. Det brukar bli ett mycket bättre inomhusklimat.
 
Oavsett om man har termostater eller inte så måste man strypa in rätt flöde i varje slinga utifrån det rum den ska värma.
 
useless useless skrev:
Oavsett om man har termostater eller inte så måste man strypa in rätt flöde i varje slinga utifrån det rum den ska värma.
Jag förstår vad du menar, men håller inte med om att det är ett måste. Det finns hundratals små och stora anläggningar med lika långa slingor där man inte strypt in någonting och som fungerar utmärkt. Dessa anläggningar är dessutom mycket energieffektiva, med enda nackdel att man inte kan reglera värmen mer än på ett ställe i huset.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag förstår vad du menar, men håller inte med om att det är ett måste. Det finns hundratals små och stora anläggningar med lika långa slingor där man inte strypt in någonting och som fungerar utmärkt. Dessa anläggningar är dessutom mycket energieffektiva, med enda nackdel att man inte kan reglera värmen mer än på ett ställe i huset.
ja de fungerar ja men det finns troligen besparingar att hämta om man justerar in det korrekt. Antagligen inte jättestora men ändå. Dessutom är det ju fortfarande så att det är långt ifrån alla fastigheter som har lika långa slingor.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Det finns hundratals små och stora anläggningar med lika långa slingor där man inte strypt in någonting och som fungerar utmärkt.
Det finns (hundra?)tusentals anläggningar med olika långa slingor där man måste strypa in dom för att det ska funka bra.
I ett normalt hus med olika stora rum med olika andel yttervägg och fönsteryta så är det näst intill omöjligt att bygga ett bra fungerande system med lika långa slingor utan injustering.
 
useless useless skrev:
Det finns (hundra?)tusentals anläggningar med olika långa slingor där man måste strypa in dom för att det ska funka bra.
I ett normalt hus med olika stora rum med olika andel yttervägg och fönsteryta så är det näst intill omöjligt att bygga ett bra fungerande system med lika långa slingor utan injustering.
Jag måste säga att det går alldeles utmärkt att lägga lika långa slingor utan strypningar i alla normala hus med utmärkt resultat! Har själv varit montör av dessa system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.