Hej alla!

Tänkte installera en kamin i en befintlig murstock. Heter väl insatskamin. Måste man brandskydda runt hela murstocken nere vid golvet? Det ligger parkett där nu. Kan man lägga en glas- eller metallskiva ovanpå trägolvet? Men som sagt det sprätter ju inte glöd på alla fyra sidor om murstocken. Men måste man även tänka på värmen från murstocken?
 
Tombrittberg
S Sir Duke skrev:
Hej alla!

Tänkte installera en kamin i en befintlig murstock. Heter väl insatskamin. Måste man brandskydda runt hela murstocken nere vid golvet? Det ligger parkett där nu. Kan man lägga en glas- eller metallskiva ovanpå trägolvet? Men som sagt det sprätter ju inte glöd på alla fyra sidor om murstocken. Men måste man även tänka på värmen från murstocken?
Hej Sir Duke.
Förstår inte riktigt din situation, har du en öppenspis som du tänker sätta in en insats i?
Eller tänker du ställa en kamin direkt på golvet?
Hur som helst så följer det väl med en moteringsanvisning.
Skydd för golvet räknas efter eldstadsöppning på kaminen.
Du måste ta hänsyn till brännbart i hela skorstenens längd.
Kom gärna med lite mer info om hus och och eldstad mm. (y)
 
Hej!
Nej det är ingen öppen spis, det är en stängd putsad murstock. Det går kanaler inuti för ventilation och för att släppa ut avgaser från den tidigare ved- och oljepannan i källaren. Därför tänker jag mig att sätta in en insatskamin. Denna hamnar kanske en halvmeter upp från golvet. Är det ändå olämpligt med trägolv runtom?
 
Tombrittberg
S Sir Duke skrev:
Hej!
Nej det är ingen öppen spis, det är en stängd putsad murstock. Det går kanaler inuti för ventilation och för att släppa ut avgaser från den tidigare ved- och oljepannan i källaren. Därför tänker jag mig att sätta in en insatskamin. Denna hamnar kanske en halvmeter upp från golvet. Är det ändå olämpligt med trägolv runtom?
Du måste täcka trägolvet, ring till sotaren och hör efter vilka mått som gäller.
 
Minns jag rätt med insats som vi har var det 30 cm framför och 10 cm på sidorna som det skulle finnas icke brännbart material.
En plåt på golvet är en lösning.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Här är Boverkets text, där jag fetmarkerat.

5:4223 Eldstadsplan Eldstäder för eldning med fast eller flytande bränsle ska vara försedda med skydd mot brandspridning nedåt så att antändning av golvet inte kan ske på grund av spill, glöd eller gnistor. Allmänt råd Skydd mot brandspridning nedåt uppfylls om golvbeläggning eller eldstadsplan utförs i lägst brandteknisk klass A2-s1,d0. Finns det ett fritt utrymme under eldstaden eller eldstadsbotten, bör eldstadsplanet omfatta även detta utrymme. Eldstadsplanet för pannor eldade med fasta bränslen bör vara minst 2 meter framför sidan med eldstadsöppningen och minst 1 meter utanför de andra delarna. Vid mindre, slutna eldstäder bör eldstadsplanet sträcka sig minst 0,3 meter framför eldstaden och till minst 0,1 meter på vardera sidan om eldstaden eller ha minst 0,2 meter tillägg på vardera sidan om öppningen. För större slutna eldstäder (exempelvis kakelugnar) kan utsträckningen i sidled dock begränsas till eldstadsöppningens bredd med minst 0,2 meter tillägg på vardera sidan om öppningen. För öppna eldstäder bör eldstadsplanet anordnas så att det horisontella avståndet från mitten av eldhärdens bakre del till oskyddat brännbart golv är minst 1,0 meter. Från en större öppen eldhärd bör eldstadsplanet dessutom alltid sträcka sig minst 0,3 meter framför eldstaden. Om eldstadsbotten ligger högre än 0,4 meter över golvet, bör avståndet ökas med hälften av det överskjutande höjdmåttet.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Tack alla, bra info!
Det jag mycket var ute efter är om det var förbjudet att ha trägolv, både som undergolv och toppgolvm. Inte på grund av glöd direkt från kaminen utan för att murstocken blir varm när man eldar och det kunde vara en risk om trä låg direkt emot. Men då verkar det vara okej alltså. Trägolv ända intill med någon platta ovanpå mot glöd.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Fast det låter som lite begreppsförvirring här? Om du inte har en öppen spis idag så är det ju inte en insatskamin du ska ha utan en fristående som du ansluter till en kanal medelst rör.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Aha, jag bara kallar det insats men det kanske är fel. Men kaminen ska vara inbyggd i murstocken. Kassett kanske det heter?
 
S Sir Duke skrev:
Aha, jag bara kallar det insats men det kanske är fel. Men kaminen ska vara inbyggd i murstocken. Kassett kanske det heter?
Ja fast du kan inte montera en sådan i en murstock på det viset. Murstocken är en rak pelare där det går kanaler i. Vill man ha en öppen spis muras den på sidan om och i den kan man ha en kassett/insats kamin. Eller en kakelugn. Eller en fristående kamin.
Man kan inte hacka sönder murstocken och tro att man ska kunna fälla in en insats i den. Var ska då kanalerna gå?
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
Förstår, men jag har 8 kanaler varav endast 2 används för ventilation i dag. Inga anslutna pannor längre. Har haft två firmor här som tittat och räknat och offererat på att sätta in en kamin inuti murstocken.
 
Tombrittberg
S Sir Duke skrev:
Förstår, men jag har 8 kanaler varav endast 2 används för ventilation i dag. Inga anslutna pannor längre. Har haft två firmor här som tittat och räknat och offererat på att sätta in en kamin inuti murstocken.
Tycker att det verkar vara ett komplicerat projekt du kör igång med. Det är ordentliga tynger som du leker med om du t.ex. tar bort 50% av murstocken. Men det är intressant med ovanliga uppdrag. Du kan väl höra av dig med löpande inlägg och kanske lite bilder på projektet.

Lycka till.
 
Menar du att du ska ansluta en kamin till murstocken? Eller att du ska gröpa ur murstocken och stoppa i en kamin inuti?
Om du bara ska ansluta en kamin till murstocken så är det inget komplicerat jobb. Du behöver bara borra ett hål i murstocken för att ansluta rökröret, lägga ut ett eldstadsplan (t.ex. en glasskiva eller plåt) under och framför samt se till att det inte finns något brännbart på otillåtet avstånd (det kan lätt skärmas av med en plåt eller skiva brandsäkert material med luft bakom.

Rökgången behöver täthetstestas, lämpligen innan så att det inte blir några obehagliga överraskningar när det är dags för besiktning. Mtp att det har varit eldstäder anslutna till skorstenen tidigare så borde det inte vara problem med brännbart för nära (typ instucket) hetare delar av skorstenen.
 
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Tycker att det verkar vara ett komplicerat projekt du kör igång med. Det är ordentliga tynger som du leker med om du t.ex. tar bort 50% av murstocken. Men det är intressant med ovanliga uppdrag. Du kan väl höra av dig med löpande inlägg och kanske lite bilder på projektet.

Lycka till.
Tack!
Det blir förstås proffs som får göra jobbet. De som varit här och tittat har varit optimistiska. Det ska bilas ur i murstocken men inte hela utan ett hörn. De säger att de först borrar flera genomgående hål ovanför och sedan skjuter in järnstänger som ska ta upp lasten.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Menar du att du ska ansluta en kamin till murstocken? Eller att du ska gröpa ur murstocken och stoppa i en kamin inuti?
Om du bara ska ansluta en kamin till murstocken så är det inget komplicerat jobb. Du behöver bara borra ett hål i murstocken för att ansluta rökröret, lägga ut ett eldstadsplan (t.ex. en glasskiva eller plåt) under och framför samt se till att det inte finns något brännbart på otillåtet avstånd (det kan lätt skärmas av med en plåt eller skiva brandsäkert material med luft bakom.

Rökgången behöver täthetstestas, lämpligen innan så att det inte blir några obehagliga överraskningar när det är dags för besiktning. Mtp att det har varit eldstäder anslutna till skorstenen tidigare så borde det inte vara problem med brännbart för nära (typ instucket) hetare delar av skorstenen.
Tack för input!
Kaminen ska vara inuti murstocken.
Det blir proffs som gör jobbet.
De kommer glidgjuta kanalen så det blir tätt.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.