Typiskt. Har mitt bygglov beviljat på ett garage som ligger 1meter från grannens mur.
Har nu efter noggrant övervägande bestämt mig för att höja vägglivet 1.5meter för att kunna utnyttja övervåningen som ett extra förråd.

Skickade in ritningen till stadsbyggnadskontoret efter ett samtal med stadsarkitekten och det stod inget i detaljplanen om att det var krav på vissa höjder av garage.
Pefekt trodde jag och beställde mina nya höga takstolar.

Nu har kommunen skickat ut papper till de 3 närmaste grannarna och en av dessa tycker att solen skyms över hans gräsmatta. han kommer att tydligen att göra allt för att jag inte skall bygga högre än bygglovet.

(han har ej bygglov på sin 175 höga mur som ligger prick på tomtgränsen)

Vad skall jag göra och hur orolig behöver jag vara?

Mats
 
Säger detaljplanen att du får bygga 1m från tomtgräns, eller är avståndet (mindre än sedvanliga 4,5m) beroende av granngodkännande?

Efterssom dom skickar ut det till grannarna så borde det innebära att du har någon form av beroende från grannarna för att få godkänt.

Jag misstänker att du kommer att få problem att få igenom bygglovet ifall grannarna verkligen har med det att göra.
 
Japp, grannhörande betyder nog tyvärr att du avviker i någon liten del. Ring stadsbyggnadskontoret och efterhör om de, när det går vidare till nästa nämnd, kommer att tillstyrka då en granne haft en erinran. En smärre avvikelse kan ändock gå igenom men då behöver du stadsbyggnadskontoret bakom dig. Sedan är det också beroende på hur högt garaget blir. Är det störande för grannen eller är det en sådan granne som bara klagar. Gå ut och titta och gå över till grannen och fråga hur han ser på saken. Lyssna och se för att sedan börja formulera på vilket sätt ditt garage inte kommer att störa någon i någon större utsträckning. Kolla in allt från hans hus sett - finns det några träd som skymmer lite, hur går solen, hur slår solen etc etc.
 
Kanske också bra om Du försöker sätta dig in i grannens ändrade boende, för att du vill bygga ditt garage lite högre. Det blir för det mesta bråk när man bygger mot grannens södersida, vilket är naturligt. Sätter grannen sig emot en höjning av garaget, har Du små möjligheter att få rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.