tjena! Jo det är så att jag håller på att bygga oss ett hus. Och är i stadiet att huset är vädertätt och invändigt isolerat men inte hunnit plasta in väggar och tak ännu. Varma dagar är det 1 miljard flugor uppe i nocken invändigt som svärmar. Kallare dagar som idag ser man knappt någon och nu skulle jag rätta till isoleringen på ett ställe och när jag stack in handen var det som att sticka in handen i en myrstack. Det KRYLLADE av flugor där och då förstod jag vart dom håller hus en kallare dag som denna. Man kan även se på vissa ställen att det ligger som pulveriserad isolering på golvet efter väggarna och nu drog jag slutsatsen att det måste vara flugorna som orsakat detta. Vad gör jag?? Ska jag plasta in dom och se glad ut? Måste jag ringa Anticimex? Är detta någon fara eller får jag bara stå ut med mycket flugor första åren? Tacksam för svar!!

Mvh
 
Mikael_L
Såhär på hösten börjar de att försöka hitta en plats att övervintra på, det är därför du hittar dessa ansamlingar av flugor.
Ja det är rätt äckligt, och man vill ju helst ha bort dom.

Men jag har inte riktigt några tips, tyvärr.
 
Staffans2000
Jaga bort så många du kan innan du plastar. När det väl är gjort, har de ingen stans att gömma sig, och drar till skogs (om du har tur).
 
Bara att anlita sanering med Anticimex och att ta deras försäkring...då får du sakkunnig hjälp och sök också källan till flugorna inför framtiden
 
Staffans2000
B byggarätt skrev:
Bara att anlita sanering med Anticimex och att ta deras försäkring...då får du sakkunnig hjälp och sök också källan till flugorna inför framtiden
Men snälla nån. Är inte det att "skjuta mygg (flugor) med kanon"?
 
Mikael_L
B byggarätt skrev:
Bara att anlita sanering med Anticimex och att ta deras försäkring...då får du sakkunnig hjälp och sök också källan till flugorna inför framtiden
"Källan" är inte annat än att det finns lite olika ställen där de kommer in. När huset så småningom blir helt tätt så letar det sig inte in några flugor på hösten heller.
 
Spraya radar kring dom så dör dom som flugor :)
 
Mikael_L
T TheGame skrev:
Spraya radar kring dom så dör dom som flugor :)
Det kan vara en god ide, särskilt om man gör det en varm dag då de är ute och flyger, ty då faller de ner döda på golvet och går att sopa bort, annars har man väl gömmor med döda flugor lite här och var istället.

Nu tror jag egentligen inte att lite döda flugor mellan plast och isolering egentligen spelar någon roll, men det är ju inte någon go känsla att veta om det ... :)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan vara en god ide, särskilt om man gör det en varm dag då de är ute och flyger, ty då faller de ner döda på golvet och går att sopa bort, annars har man väl gömmor med döda flugor lite här och var istället.

Nu tror jag egentligen inte att lite döda flugor mellan plast och isolering egentligen spelar någon roll, men det är ju inte någon go känsla att veta om det ... :)
Döda flugor torkar rätt fort jag kan inte tänka eller varit med om att dom ligger och ruttnar och luktar om tex en död råtta skulle ligga nånstans :)
 
Häng upp lite flugfångare
717048.jpg
Och sätt sådan här på fönstren
fluefanger_til_vinduet.jpg
Så blir du av med en hel del..
 
  • Gilla
SMZ
  • Laddar…
Tack för alla svar! Fortsätt gärna ösa in tankar
 
En död fluga luktar inte illa men en råtta gör. Känd Sci-Fi film från 83 :-

Flugor kommer inte från ingenting. Det måste finnas något för dem att leva på. Matrester, kompost eller liknande. Se över källan så försvinner de över tid.

Är de små flugor eller vanliga husflugor?

Det finns en penna som man stryker på ställen där flugora går, den är väligt effektiv! Mycket bättre än spraya med gift eller flugremsor. Vi bor på landet och har haft mycket flugor innan men nu räcker det man sätter lite sånt på strategiska ställer och så är det borta i en månad eller två.

/N
 
Några matrester eller kompost finns inte då det bara är en utvändigt gipsad trästomme med stenullsisolering i. Jag tror som vissa sagt att dom sökt sig in här för att övervintra, och eventuellt har förökat sig för det är sjukt många. Bor dessutom precis brevid en kohage så det är inte konstigt att det är många flugor heller men jag vill gärna ha bort dom liksom
 
Kohage = bajs = många flugor = gilla läget.

Köp nätfönster (eller AC så ni slipper ha fönster öppna på sommaren) och flugpenna.

Vi har hästhage nära, inte så illa som kor dock. Det är våra egna dessutom :)

Välkommen till att bo på landet!

/N
 
L
Är det husflugor eller fruktflugor? Testa suga upp så många som möjligt med byggdammsugare eller liknande.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.