Har nu ändrat planerna från ett lergolv till ett mer traditionellt golv i trä.

Har dock en del frågetecken kring konstruktion och hur jag ska tänka kring fukt.

Bastun kommer bli mer eller mindre fristående. Den kommer stå i ett o-isolerat uthus som nu endast har gles träpanel och jordgolv (om vi nu ska kalla det ett golv). Se bilderna.

Konstruktionen vilar alltså på betongfundament och panelen går direkt ner mot marken. Det mår den inte toppenbra av uppenbarligen, så jag funderar lite på hur jag ska göra med detta när jag nu ändå kommer byta ut den.

Min tanke är alltså att gräva ut så mkt som möjligt på insidan, och då även på utsidan en del, och sedan fylla på med småsten. Tänkte att golvreglarna fäster jag i de bärande balkarna som vilar mot betongfundamenten.. De får sitta lite högre upp på ena sidan, eftersom betongplintarna går olika högt upp då huset står i en sluttning. Dessutom sitter inte betongfundamenten mittemot varandra i mitten av utrymmet, så golvreglarna måste ”hänga fritt” i ett hörn, dvs gå vidare en halvmeter eller så från det ena fundamentet för att sedan möta nästa rakt över på andra sidan. Kanske bara kan palla upp med lite stadiga betong-markstenar som jag har liggande?

Vilken dimension behöver jag på golvbalkarna? och med vilket mellanrum ska jag sätta dem?

Jag slipper gärna isolering i golvet helt enkelt för att jag tycker det verkar omständigt att fuktspärra och vill helst inte ha ett golv som samlar på sig allt för mkt fukt. Utgår ifrån att det kan bli ganska vått ibland efter ett rejält bad med tvättande och stänkande. Det kanske inte är nåt problem?

Mina funderingar just nu är att väggarna kommer se ut så här utifrån: utvändig panel, vindpapp, isolering (hur tjock? jag kör glasull, för det finns en hel del liggande), masonitskiva, spikläkt, och sen panel. Jag tänker att jag hoppar bastufolie för säkerhetsskull, och även sparar lite tid och material. En tanke är att ev sätta upp bastufolie som inte är skarvad, dvs inte fukttät, bara för att få lite värmereflektion. Synpunkter på det?

Har en gammal trävägg liggande som är säkert 4cm tjock och spontad. Tänker att den kanske får bli golv, som har fall mot nån form av avrinningsränna. Kan det finnas en idé i att köra nån form av dubbla golv för att minimera drag? Och då även göra utrymmet behagligare som ev. gästrum?

Slitet träskjul med ojämn träpanel och trasiga dörrar som står på betongfundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förfallet uthus med ojämn träpanel och sliten takpannor, står på betongfundament, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hörn av ett oisolerat uthus med sliten träpanel och betongfundament, visa tecken på fuktskador och direktkontakt med marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett oisolerat uthus med gles träpanel och synliga träbalkar med jordgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal trästruktur och panel i ett uthus med synliga tecken på fukt och förfall vid kontakt med betongfundament och mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser stort ut. Vad är det för mått, och hur stor tänkte du göra själva bastun? Jag skulle föreslå att du bygger med förstuga och eventuellt har den som gästrum vid behov. Allt över 5-6 kvm skulle jag säga är en väldigt stor bastu.
 
Nötegårdsgubben skrev:
Det ser stort ut. Vad är det för mått, och hur stor tänkte du göra själva bastun? Jag skulle föreslå att du bygger med förstuga och eventuellt har den som gästrum vid behov. Allt över 5-6 kvm skulle jag säga är en väldigt stor bastu.
Jag har inte mätt hela uthuset, men jag tänker ta ca. Hälften till bastu + relaxrum. Skulle gissa på att det är drygt 15kvm och jag tänkte bastu nånstans mellan 4och6kvm.
 
  • Gilla
Tony Dahlgren
  • Laddar…
Tack! Har läst och kommer säkert ha hjälp av detta i mitt bygge! Är dock fortsatt inställd på att inte ha trall som golv.
 
murak
Hej Tony,

Hur gick det med bastubygget?
 
murak murak skrev:
Hej Tony,

Hur gick det med bastubygget?
Hej!

Det gick egentligen bra! Bastun blev klar och fungerar som den ska. Har tänkt modifiera placering av bänkar och ryggstöd när jag får tid, och ev. göra den något större. Ska se om jag kan ladda upp lite bilder vid tillfälle.

Tack för all hjälp!
 
Hej Tony, är i planeringsstadiet på ett liknande bastuprojekt och är lite nyfiken på hur du gjorde med golvet? Blev det spontat trägolv? Med eller utan golvbrunn etc? Är du nöjd eller hade du gjort något annorlunda idag?

mvh Richard
 
  • Gilla
Sewen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.