Hej!
Snickarn kommer snart att sätta upp den obehandlade bastupanelen av gran i den nybyggda bastun. Har för mig att jag läst någonstans att man bör behandla panelen på något sätt för att den ska hålla bättre och vara lättare att tvätta av. Är det någon säskild olja eller dyligt? Spelar det någon roll om man gör det innan första värmningen?
 
Titta på http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=49555 . Jag har köpt vanlig vattenbaserad panellack, men har inte testad den ännu. :) Lavarna och ryggstöd har jag tagit parrafinolja på. Jag har badat en hel del ggr innan jag behandlade och fick då gula fläckar på lavarna. Dessa fick jag slipa bort. ::)
 
Paraffinolja på lavar och ryggstöd underlättar rengöringen, i övrigt brukar man inte göra något. Så kör jag och det fungerar bra.
 
I Finland så behandlar vi väggpanelen med något som heter bastulack. Det är medel som är vitt i burken men som blir helt tranparent när det torkar. Dock blir det en något halvblank yta som är vattenavisande. Funkar jättebra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.