Belysa fasadnummer?

Vill belysa en målad skiva med fasadnumrering. Siffrorna är ca 30 hög och 17 cm breda. Dom kommer att sitta en bit ut med distansrör.

Min tanke är att borra tre små hål genom brädan vid varje siffra och föra igenom någon form av ledlampa bakifrån. Sedan limma fast respektive lampa på strategiska ställen på siffrorna.

Någon som har tips på en belysning med småååå starka ledlampor? Eller andra tips om vad jag kan göra eller inte ska göra?

Målad skiva med upphöjda siffror 65 och hål för installation av LED-belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
Jag skulle skära ut plexiglas i samma mått som siffrorna, polera kanterna och göra några hål dolt bakom plåten där jag monterade dioder för att lysa upp plexiglaset.
Det andra alternativet är väl att montera siffrorna på en rektangulär plexiglasskiva och montera dioder längst upp som döljs av en u-profil?
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Tack för tipset men tror att det är lite överkurs för mig eftersom jag inte har en figursåg...och är även osäker på om jag dels förstår exakt hur du menar men kanske mest för att jag tror att jag inte klarar av det :oops:

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag skulle skära ut plexiglas i samma mått som siffrorna, polera kanterna och göra några hål dolt bakom plåten där jag monterade dioder för att lysa upp plexiglaset.
Det andra alternativet är väl att montera siffrorna på en rektangulär plexiglasskiva och montera dioder längst upp som döljs av en u-profil?
 
Kanske sätta ngn led strip på baksidorna av siffrorna? Då belyses skivan och siffrorna framträder bra. Vi gör så när vi tillverkar träjulstjärnor som sätts med distans mot väggen.
 
  • Gilla
GöranSbo och 3 till
  • Laddar…
Jag hade som skrivits ovan sätta ledlist bakom.
Finns ju mängder med olika typer på marknaden men Paulman och Hide Alite är lite dyrare men kvalitet.
Finns lister i olika längder 20cm, 40cm osv. Sen sätter man skarvkablar mellan varje list.
Borra hål i själva tavlan och göm kablarna på baksidan mellan remsorna så slipper du ha kablar som är synliga.
går ju såklart att köpa ett färdigt kit med en tex 5 meters list men då hade jag satt tejp runt där det inte ska lysa. Svart eltejp gör jobbet

Har en ros i ena sovrummet som har en distans mellan tavla och ros med en list bakom rosen, exakt som den på bilden.

lycka till!
 
  • Silhuett av en ros med bakgrundsbelysning från en LED-list monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt och tål att tänkas på

Tobbe987 Tobbe987 skrev:
Jag hade som skrivits ovan sätta ledlist bakom.
Finns ju mängder med olika typer på marknaden men Paulman och Hide Alite är lite dyrare men kvalitet.
Finns lister i olika längder 20cm, 40cm osv. Sen sätter man skarvkablar mellan varje list.
Borra hål i själva tavlan och göm kablarna på baksidan mellan remsorna så slipper du ha kablar som är synliga.
går ju såklart att köpa ett färdigt kit med en tex 5 meters list men då hade jag satt tejp runt där det inte ska lysa. Svart eltejp gör jobbet

Har en ros i ena sovrummet som har en distans mellan tavla och ros med en list bakom rosen, exakt som den på bilden.

lycka till!
 
Hej?


Nu har jag kanske gett mig ut på djupt vatten :crysmile: men lite nyfiken på om jag kan löda ihop 6 eller fler ledlampor bakom siffrorna :geek:? Men när jag kollar på de olika formlerna jag måste använda för att beräkna dels vad jag ska måste ha för volt men även styrka på resistorn så blir jag alldeles mörkrädd :seenoevil:!


Är det någon som kan förklara på ett mer lättbegripligt sätt hur jag ska gå till väga om ni tror att det räcker med 3 ledlampor bakom varje siffra? Samt om ni tror att jag kan använda dessa från ”Kjelle” :rolleyes:?


Jag har försökt att rita upp ett kopplingschema hur jag har tänkt det bakom siffrorna…. Sedan har jag ingen aning om det är rätt eller inte :thinking:!


https://www.kjell.com/se/produkter/...tl4bSHLU03GPKfmW3rjP1g6Uemj9Y3w-xpAvmVkrI-H_o

Schematisk ritning av LED-lampor anslutna i parallell och serie med markerade platser för resistor (R) och spänningskälla (V).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Hej?


Nu har jag kanske gett mig ut på djupt vatten :crysmile: men lite nyfiken på om jag kan löda ihop 6 eller fler ledlampor bakom siffrorna :geek:? Men när jag kollar på de olika formlerna jag måste använda för att beräkna dels vad jag ska måste ha för volt men även styrka på resistorn så blir jag alldeles mörkrädd :seenoevil:!
[länk]

Är det någon som kan förklara på ett mer lättbegripligt sätt hur jag ska gå till väga om ni tror att det räcker med 3 ledlampor bakom varje siffra? Samt om ni tror att jag kan använda dessa från ”Kjelle” :rolleyes:?


Jag har försökt att rita upp ett kopplingschema hur jag har tänkt det bakom siffrorna…. Sedan har jag ingen aning om det är rätt eller inte :thinking:!


[länk]

[bild]
 
Ja det hade väl kunnat fungera kanske ;) Men det är lite "trångt om saligheten" då varje list bara är 30 cm lång och det är varje siffra också. Det känns som man måste ha lite med än en list per siffra för att det ska bli bra. T ex hela siffran sex :worried: Sedan ska styrenheten placeras inomhus och det är oklart om sladden räcker och det går med all säkerhet inte att dela på kablaget eller förlänga det :seenoevil:

Martin Berggren Martin Berggren skrev:
[länk]

[bild]

Jag vet att det inte var det du frågade efter, men jag hade nog gått på något liknande detta
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Men när jag kollar på de olika formlerna jag måste använda för att beräkna dels vad jag ska måste ha för volt men även styrka på resistorn så blir jag alldeles mörkrädd
Det är väldigt enkla formler, det finns lite exempel här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-bakom-en-lyckad-dimring.260144/#post-2278458

Först och främst behöver du ta reda på vilken ström som dessa LED vill drivas med för att må bäst, och vilket framspänningsfall de har. Summera framspänningsfallet för det antal LED du vill ha i serie och välj en strömkälla som ger bara lite högre spänning än så.

Säg att du nio st LED var och en med ett framspänningsfall på 3.5 V så blir det 9*3.5 = 31.5 V. Säg då att du har ett batteri som ger 36 V, man behöver lite marginal här. Skillnaden blir därmed 4.5 V som hamnar över motståndet. För att beräkna dess resistans behöver vi önskad ström I, varefter R enligt Ohms lag kan beräknas som R = U / I = 4.5 / I. Du behöver även beräkna effekten som motståndet utvecklar så att du kan välja ett tillräckligt kraftigt. P = U * I.
 
  • Gilla
Krokkodriljo och 2 till
  • Laddar…
Tack för att du tog dig tid att förklara för mig ingående:ok: Jag ska nog inte berätta att både min bror och min far (medans han levde) var elektriker :seenoevil: Men å andra sidan är det här med lågspänning något helt annat....men jag bet på det sista du skrivit...:rolleyes:: För att beräkna dess resistans behöver vi önskad ström I, varefter R enligt Ohms lag kan beräknas som R = U / I = 4.5 / I. Du behöver även beräkna effekten som motståndet utvecklar så att du kan välja ett tillräckligt kraftigt. P = U * I.

I betyder? R är väl resistansen? Vad betyder U och P?:oops:

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är väldigt enkla formler, det finns lite exempel här:
[länk]

Först och främst behöver du ta reda på vilken ström som dessa LED vill drivas med för att må bäst, och vilket framspänningsfall de har. Summera framspänningsfallet för det antal LED du vill ha i serie och välj en strömkälla som ger bara lite högre spänning än så.

Säg att du nio st LED var och en med ett framspänningsfall på 3.5 V så blir det 9*3.5 = 31.5 V. Säg då att du har ett batteri som ger 36 V, man behöver lite marginal här. Skillnaden blir därmed 4.5 V som hamnar över motståndet. För att beräkna dess resistans behöver vi önskad ström I, varefter R enligt Ohms lag kan beräknas som R = U / I = 4.5 / I. Du behöver även beräkna effekten som motståndet utvecklar så att du kan välja ett tillräckligt kraftigt. P = U * I.
 
R = Resistans
U = Spänning
I = Ström
P = Effekt
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Jag tackar så ödmjukast och alla är vi barn i början :p Jag tycker det är lite spännande att se om jag får till det här själv till slut (med er hjälp naturligtvis) :cool:

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
R = Resistans
U = Spänning
I = Ström
P = Effekt
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
richardtenggren
Man kan ju blanda mellan serie- och parallellkopplat, tex köra 5 st i serie och sedan parallellkoppla tre sådana serier för att hålla sig kring 12 v.
Men känns som att krångla till det när det finns färdiga ledlister att köpa med rätt ipklass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.