C
Håller på med timmerreparationer som tyvärr både blivit lite mer omfattande än förväntat och dessutom kommit igång lite senare än planerat.
Inser därför att vi kommer att behöva parkera en del reparationer över vintern.
Skulle därför behöva ha ett par balar med lämplig isolering att peta i tillfälligt.
Har dock inte hittat någon som lagerför lämpligt material och det bär emot lite att betala runt tusenlappen i frakt när det rör sig om så små mängder.

Så om det är någon som har tips på inköpsställe och lämplig typ av isolering vore det toppen!
 
Finns en ekologisk bygghandel i Trosa trakten som har lin på lager...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
J JohanLun skrev:
Finns en ekologisk bygghandel i Trosa trakten som har lin på lager...
Ah, det lär vara https://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/. "Vi har alltid ett välfyllt hämtlager" - låter perfekt. Tyvärr är det ju lite off-side.
 
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Tyvärr är det ju lite off-side.
Världens ände säger många.
 
Bauhaus kunde ta hem förut, men sist ville de inte, bara hemleverans. Tyvärr har de sämre och sämre utbud.
 
C
J JohanLun skrev:
Bauhaus kunde ta hem förut, men sist ville de inte, bara hemleverans. Tyvärr har de sämre och sämre utbud.
Mmm. Pratade med Bauhaus då de enligt webben hade hemma men det var slut överallt. Visade sig dock vara felaktigt inlagt i systemet :( Endast hemkörning som du skriver.
 
Epok byggnadsvård i grillby brukar ha träfiberisolering på lager.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
B Buke skrev:
Epok byggnadsvård i grillby brukar ha träfiberisolering på lager.
Grillby passar ju bättre. Verkar dock vara beställningsvara, vilket iofs kanske inte är något problem.
De verkar sälja Hunton, frågan är vad som funkar på utsidan av huset?
 
C cpalm skrev:
Grillby passar ju bättre. Verkar dock vara beställningsvara, vilket iofs kanske inte är något problem.
De verkar sälja Hunton, frågan är vad som funkar på utsidan av huset?
Om det funkar på utsidan vet jag inte. Jag har handlat där förut, de har ofta några paket huntonskivor i standardmått på lager. Det går att kontakta och fråga dem via facebook messenger, de svarar snabbt och är mycket hjälpsamma.
 
Hunton går bra att isolera med på utsidan av huset. Men den behöver förstås skyddas mot regn och vind. För att ge rätt råd behöver man veta mer om hur förutsättningarna ser ut just nu. En bild underlättar om det går.

C cpalm skrev:
Grillby passar ju bättre. Verkar dock vara beställningsvara, vilket iofs kanske inte är något problem.
De verkar sälja Hunton, frågan är vad som funkar på utsidan av huset?
 
C
Byggnadsvårdare Byggnadsvårdare skrev:
Hunton går bra att isolera med på utsidan av huset. Men den behöver förstås skyddas mot regn och vind. För att ge rätt råd behöver man veta mer om hur förutsättningarna ser ut just nu. En bild underlättar om det går.
Har lite bilder, men kommer inte åt dem där jag sitter just nu tyvärr.
Men det är ett putsat hus där vi i samband med putsreparationer hittat gamla skador på timmerstommen på några ställen och knackat ner putsen runt skadorna. Jag har sedan börjat hugga bort det som är ruttet och förbereda för sulning av stockarna.
Så det är några 10-20 cm djupa hål i fasaden, ca 1 m² som störst. Det är dessa jag skulle vilja isolera nu när det börjar bli kallt.
Vi skyddstäcker med plywoodskivor som skruvas upp mellan arbetspassen, så det är ju inte helt oskyddat, men det är ju betydligt mer utsatt än normalt. Vid ogynnsamma förhållanden kan det säkert komma in lite vatten där och då vill man ju inte att det blir geggamoja av isoleringen.
 
Ska det bara vara tillfälligt på en mindre yta så funkar väl billigast möjliga mineralull bra? Skydda mot väder och vind måste du göra oavsett.
 
Ett alternativ skulle kunna vara att stryka på lerputs för att få en väggyta som är tät mot vind och blåst. Det viktigaste bör vara att hindra kalluft från att blåsa in i stommen.
Jag skickar PM.

C cpalm skrev:
Har lite bilder, men kommer inte åt dem där jag sitter just nu tyvärr.
Men det är ett putsat hus där vi i samband med putsreparationer hittat gamla skador på timmerstommen på några ställen och knackat ner putsen runt skadorna. Jag har sedan börjat hugga bort det som är ruttet och förbereda för sulning av stockarna.
Så det är några 10-20 cm djupa hål i fasaden, ca 1 m² som störst. Det är dessa jag skulle vilja isolera nu när det börjar bli kallt.
Vi skyddstäcker med plywoodskivor som skruvas upp mellan arbetspassen, så det är ju inte helt oskyddat, men det är ju betydligt mer utsatt än normalt. Vid ogynnsamma förhållanden kan det säkert komma in lite vatten där och då vill man ju inte att det blir geggamoja av isoleringen.
 
C
useless useless skrev:
Ska det bara vara tillfälligt på en mindre yta så funkar väl billigast möjliga mineralull bra? Skydda mot väder och vind måste du göra oavsett.
Ja, mineralull kanske funkar bra(?) Är lite orolig att det riskerar att bli blött.
Det har hållt sig torrt och fint med plywoodskivorna även under riktiga ruskväder, men samtidigt går det ju inte att få en sådan täckning särskilt tät. Regnar det och blåser och åt fel håll går det inte att undvika att det kommer in lite vatten där.

Sen kommer jag ju att jobba vidare med reparationerna när tillfälle bjuds, så det måste vara något som är lätt att ta upp och ner.
Funderar på om jag helt enkelt skall göra det enkelt för mig och fylla hålen med halm. Finns hemma och är gratis :)
 
Även om du fyller med halm så måste det hållas torrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.