Har en Husqvarna/Electrolux QT3549FX där lägsta temperaturen numera är -9 till -15 grader..dvs det fungerar inte att ha som frys.

Har kollat igenom tidigare artiklar angående felsökning.

Cirkulationsfläkten inuti frysen fungerar och stänger av när man öppnar dörren.

Temperatur på utsidan på kompressorn är 56-57 grader.
Baksida av frysskåp med kompressor och ledningar synlig på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Temperatur på plåten på sidorna av frysen blir på vissa punkter 40-45 grader.

Kökstermometer fäst med tejp på en rostfri frys dörr som visar en temperatur på 56 grader Fahrenheit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gallret som sitter på baksidan av frysen blir ca 25-28 grader som mest.
Bakre delen av en fryskompressor med kopparledningar och vit plastbehållare, viss korrosion synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vissa anslutningar har någon form av " erjning" på sig.
Rör med korrosion bakom en frysskåp vilket kan indikera potentiella frysproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rostig och korroderad anslutning på en fryskomponents bakdel, med sladdar och andra komponenter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frysen har isdispenser och den har fungerat utan problem i alla år.

Är det troligt att det är kompressorn ?
En ny sådan går på 3200 hos electrolux.
Antar att detta byter man inte själv?
Behövs väl någon form av speciella klämverktyg/lödning och påfyllningsutrustning.
Hur lång tid för en service kille på detta jobb?

Eller är det troligare att det är något internt läckage som inte går att laga ? vilket gör att man landar på en ny maskin iallafall.

En ny "likadan" maskin med istillverkning landar på 13000:-

Känns som man får en likadan frys utan istillverkning för 6000-7000:-
Och en separat ismaskin för 1500-2000. Problemet är var man ska ha den ståendes.
 

Bästa svaret

A
mest troligt är i detta fall köldmedelsläcka
fylla om skåpet med ny gas och läcktätare kan funka
 
Tack för info Electroluxaren. Har inte beslutat mig för om jag ska ta in någon för att köra in läcktätare och fylla ny gas.
Det verkar ju inte verka görbart på egen hand. Eller har någon sett någon DIY - guide för att fylla på ?
 
A
du behöver
vakumpump
serviceventil
gas
våg
tätningsgucka
efter det är det enkelt
 
Det ska normalt inte läcka något. I en kyl/frys ska alla kopplingar vara lödda och de ska inte läcka om de gör det hjälper inte läcktätare som man har till bilar. I bilar är alla kopplingar i ac systemet tätade med o ringar. Om det har läckt skulle jag byta frys. Eller om alla kopplingar lödas om och sen fyller på då det kan vara svårt att se vilken eller vilka som läcker.
Att bara fylla på kan göra att frysen klarar sig någon månad eller några år till.
 
Lucky2015
Jag hade köpt en ny eftersom den är mer än 10 år gammal och utifrån felen du har på den.
 
Idag ska man vara glad om kyl/frys håller fem år.
Min erfarenhet.
 
A
D Melb skrev:
Det ska normalt inte läcka något. I en kyl/frys ska alla kopplingar vara lödda och de ska inte läcka om de gör det hjälper inte läcktätare som man har till bilar. I bilar är alla kopplingar i ac systemet tätade med o ringar. Om det har läckt skulle jag byta frys. Eller om alla kopplingar lödas om och sen fyller på då det kan vara svårt att se vilken eller vilka som läcker.
Att bara fylla på kan göra att frysen klarar sig någon månad eller några år till.
Nä det skall och kan inte läcka köldmedel normalt.
Därför har electrolux tagit in tätningsgucka från staterna så att de på ett relativt billigt sätt kan få igång produkterna under garanti.
Detta fungerar uppenbart jättebra då det har blivit SOP.
de flesta skarvarna syns ju inte på en modern kyl.
I detta fall är det troligen ett rör med rostporer, vilket självklart är det bästa att byta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.