I byggnadsvårdssammanhang ser man ganska ofta snygga, nyinredda badrum i gamla hus, där man klätt väggarna med mer eller mindre handgjort kakel, och satt in gamla eller nytillverkade kopior av sanitetsporslin. Snyggt - men är det inte vanskligt att sätta kakel på väggarna i gamla hus?

Jag har fått påpekat för mig att eftersom gamla hus är sneda är det dels svårt att sätta kaklet snyggt, dels kommer det inte att hålla eftersom huset kommer fortsätta röra på sig. Någon annan stans har jag också hört att helkaklade badrum kan orsaka sättningar i ett gammalt hus, helt enkelt eftersom det blir så tungt.

Är det någon som vet om detta stämmer?
 
Sara_B skrev:
Är det någon som vet om detta stämmer?
Nä, det tror jag inte på. Det låter snarare som en ursäkt från någon som inte har lust att kakla. ;) ;D
 
Sara_B skrev:
Jag har fått påpekat för mig att eftersom gamla hus är sneda är det dels svårt att sätta kaklet snyggt, dels kommer det inte att hålla eftersom huset kommer fortsätta röra på sig. Någon annan stans har jag också hört att helkaklade badrum kan orsaka sättningar i ett gammalt hus, helt enkelt eftersom det blir så tungt.
Om det är väldigt risiga gamla hus så kan vad som helst hända, du har väl sett filmen Drömkåken ;)

Det man måste tänka på är att se till så att väggarna är styva nog genom att sätta upp gipsskivor.
 
Drömkåken är ett måste för alla husrenoverare ;D

När det går tungt med renoveringen brukar jag alltid titta på den och hör och häpna, allt känns så mycket bättre efteråt ;)

Om huset är snett så går det alltid att regla om invändigt för att räta upp det hela, och eftersom det inte skall sättas kakel på de gamla väggarna så ska det jobbet göras iaf.

Klart att det går !!!

Att gamla hus rör sig är nog en sanning att ta med en nypa salt, har huset stått och saftat till sig sedan 18?? ett eller annat är nog rörelserna ganska små?
 
Det som är speciellt med äldre hus (har renoverat ett från 1920 och håller på med ett från 1960) är att i de riktigt gamla är det svårare att sluta när man väl börjat!
Man hittar så pass mycket mer bakom tapeterna och råsponten som inte känns acceptabelt.

Vad gäller badrum tror jag detta bara är bra - eftersom vi har ett annat (intensivare) dush&bad beteende nu. Gamla fuktspärrar gör en mörkrädd.
 
Kakla på bara.
Sätt ner lite extra tid på att få förarbetet bra alltså att väggarna blir helt raka åt alla håll så blir det bra resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.