Två jobbiga moment varje år är att behöva släpa ut och in alla möbler till uteplatsen.
Vid planering för en ny uteplats så googlade jag runt och stötte på den här lösningen; en såkallad "conversation pit".
Det är alltså en nedsänkt grop som består av soffor och bord i mitten. Dessa uppkom på 60-talet som en trendgrej att ha i vardagsrummen. Men jag tycker de passar bättre ute.
Jag skulle dock inte ha den i mitten som i projektet i länken, däremot mot ett hörn så att det inte är lika lätt att ramla in i den.

Huvudpoängen med den vore dock att bord och soffa är permanenta. Kuddar flyttar man på, men i övrigt tänker jag att den är permanent stående. En brunn i mitten underlättar rengörning (och skapar inte en pool om sommaren är regning).

Det jag tänker på vintern är att man kan lägga ett slags "lock" över det hela. Detta gör att man kan låta det snöa och ungar kan leka i snön utan att ramla ner och den står skyddad över vintern.
Locket får ha någon slags ben så att det är stabilt, och utrymme för en kant får byggas i uteplatsen.

Men ja, så går tankarna. Vad säger expertisen?
https://www.contemporist.com/overby-house-by-john-robert-nilsson/
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Påminner om vår altan där vi håller på med en nedsänkt U-soffa för att få lite mer lä. Lättare på ett trädäck förstås jämför med nedsänkning gräsmatta, eller hur nu er grund ser ut. Låter som en bra idé tycker jag. Ger dynamik i uteplatsen.

Tänk trappstegshöjder så att du kan lägga till två trappsteg i dina soffplan för att få en jämna trappsteg ned. Dvs. sitthöjd=rygghöjd ca 40cm. Sittdjup enligt lämplig typ Ikea-dyna.

Konstruktion av trädäck med träreglar, i förgrunden, med natur och berg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Jag tar gärna inspirationsbilder om projekten är längre gångna
 
Har visst inte tagit så många bilder utan folk på men hittade en. Behöver inget "lock" på eftersom nedsäkningen är över en sluttning och vatten rinner genom trallen. Har du börjat på din conversation pit?
Trädäck i skymningen med nedsänkt sittområde, kuddar och inbyggd belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
butomusu och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.