Hej!

Har ett hus med FTX aggregat med värmare, idag sitter samtliga till/frånluftsventiler centrerade i taket i varje rum. Tex i vardagsrummer sitter det 3st ventiler mitt i taket. Som jag tycker är rätt störande rent estetiskt.

Har funderingar på att flytta dessa så de sitter i taket fast nära en av väggarna istället för i centrum av rummet så de blir mer diskret och man inte tänker på dessa lika mycket. Alternativ att dimensionera upp till 1 större spirorör istället för 3st.

Har ingen större koll på ventilation, tacksam för lite input och ideer.
 
B ByggarMartin skrev:
Hej!

Har ett hus med FTX aggregat med värmare, idag sitter samtliga till/frånluftsventiler centrerade i taket i varje rum. Tex i vardagsrummer sitter det 3st ventiler mitt i taket. Som jag tycker är rätt störande rent estetiskt.

Har funderingar på att flytta dessa så de sitter i taket fast nära en av väggarna istället för i centrum av rummet så de blir mer diskret och man inte tänker på dessa lika mycket. Alternativ att dimensionera upp till 1 större spirorör istället för 3st.

Har ingen större koll på ventilation, tacksam för lite input och ideer.
Kan du lägga ut en bild på hur det ser ut? Sitter donen tätt bredvid varandra?

Nu vet jag inte vad du har för don (ventiler), men det låter som att dom kastar ut luft i 360 grader, dvs åt alla håll. Det är därför dom sitter mitt i rummet.

Har du don där du kan rikta utkastet så kan du flytta på dom, men om du har 360-don som du sätter vid en vägg kan det bli lite sämre luftomblandning då en del luft kommer kastas in i väggen.
 
Vi har FTX-ventilation, vilket innebär att vi har en tilluftventil i varje sovrum och två i vardagsrummet,
och frånluftventiler i toa/duschrum, tvättstuga och kök.
Alla fem tilluftventiler sitter vid fönstren, ca 50 cm från väggen, och syns knappt.
Men frånluftventilerna sitter mer centralt placerade i respektive rum.
Det hela är väldesignat, ritat av en ventilationsexpert.
 
Tycker mer som om det handlade om ett luftvärmesystem då 3 td i vardagsrummet annars låter overkill, men visst går det att möblera om placeringarna bara mängd och spridning av luften bibehålls.
 
Såhär är det i dagsläget
 
  • Vardagsrum med svart soffa, lila matta, trämöbler och gröna krukväxter vid fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Placering takventiler, möjligt att flytta dessa ventiler så de inte är centrerade mitt i vardagsrummet?

Kan gå med på att tappa viss effektivitet pga estetiska skäl.
 
  • Vardagsrum med centralt placerade takventiler, soffa, TV och lila mattor på parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B ByggarMartin skrev:
Placering takventiler, möjligt att flytta dessa ventiler så de inte är centrerade mitt i vardagsrummet?

Kan gå med på att tappa viss effektivitet pga estetiska skäl.
Det ser ut som att du har luftburen värme.
Att tappa viss effektivitet pga estetiska själv kan betyda att ni får frysa när det är kallt.
Men det är också fullt möjligt att det går att flytta donen och behålla effektiviteten. Var skulle du vilja sätta dom om du fick välja helt fritt?
 
L Låset skrev:
Det ser ut som att du har luftburen värme.
Att tappa viss effektivitet pga estetiska själv kan betyda att ni får frysa när det är kallt.
Men det är också fullt möjligt att det går att flytta donen och behålla effektiviteten. Var skulle du vilja sätta dom om du fick välja helt fritt?

Stämmer, jag vill flytta dessa så det ligger intill väggarna. För att man inte ska lägga märke till dem lika mycket.

Skall bredspackla taket slätt
 
B ByggarMartin skrev:
Stämmer, jag vill flytta dessa så det ligger intill väggarna. För att man inte ska lägga märke till dem lika mycket.

Skall bredspackla taket slätt
Okej.
Det är ju helt klart genomförbart att flytta dom. Det du måste reda ut är var befintliga kanaler går, och om du behöver förlänga dessa.

Men, ett alternativ som du kan fundera på, är infällda don.
Alltså att dom inte stickar ut så långt ner ur innertaket. Skulle det gå att få till är det snyggare. Oavsett om du flyttar donen eller inte.
 
Har tänkt använda mig av isolerad aluminium flexslang för att enkelt kunna bara kapa på vinden och dra till ny plats.

Har kollat nya don, men inte funnit något super diskret. Har du nått tips?
 
L Låset skrev:
Det ser ut som att du har luftburen värme.
Att tappa viss effektivitet pga estetiska själv kan betyda att ni får frysa när det är kallt.
B ByggarMartin skrev:
Stämmer, jag vill flytta dessa så det ligger intill väggarna. För att man inte ska lägga märke till dem lika mycket.
Att plasera tilluftventilerna närmare fönstren måste väl vare positivt ur uppvärmningssynpunkt.
Fönstren är ju rummets kallaste ytor, och man vill slippa kondens på rutorna och kalldrag.
Samtidigt som frånluften oftast går ut i andra änden av rummet, genom dörr- och andra öppningar som leder till kök och våtrum.
Så tilluften närmare fönstren är naturligtvis bra.
Så här ser det ut hos mig i vardagsrummet:
Inomhusvy av ett rum med träväggar och tak, tilluftventil nära fönstret mot en lummig utomhusvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B ByggarMartin skrev:
Stämmer, jag vill flytta dessa så det ligger intill väggarna. För att man inte ska lägga märke till dem lika mycket.

Skall bredspackla taket slätt
Sätter man remsa över alla skarvar för att det inte skall spricka då?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Att plasera tilluftventilerna närmare fönstren måste väl vare positivt ur uppvärmningssynpunkt.
Fönstren är ju rummets kallaste ytor, och man vill slippa kondens på rutorna och kalldrag.
Samtidigt som frånluften oftast går ut i andra änden av rummet, genom dörr- och andra öppningar som leder till kök och våtrum.
Så tilluften närmare fönstren är naturligtvis bra.
Så här ser det ut hos mig i vardagsrummet:
[bild]

Vart har du köpt donen/ventilerna?
 
raveper raveper skrev:
Sätter man remsa över alla skarvar för att det inte skall spricka då?

Precis, kommer att sätta pappersremsor och bredspackla.
 
B ByggarMartin skrev:
Vart har du köpt donen/ventilerna?
Det är vanliga enkla don från Soliduct: https://soliduct.se/tilluftsdon-100.htm
tilluftsdon_stor_2_.jpg
Allt ventilationsmaterial i huset (utom FTX-aggregatet) kommer från Soliduct förresten.
Och en konstruktör, som de rekommenderade, gjorde titningen över anläggningen.

PS
När jag jämför våra bilder nu ser jag att dina don sticker ut mycket mer under taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.