Jag har idag putsfasad på trästomme som är i väldigt dåligt skick. Helst så vill jag såklart bevara putsen men har svårt att få till den ekonomin att kunna sätta det i verklighet.
OM jag konverterar till trä, hur mycket ska jag då riva bort av det befintliga eller kan man lämna kvar putsfasaden bakom?
Huset ä'r från 1955 och väggen är uppbyggd såhär:
Puts-idealmatta-1" spräckpanel, diagonalställd- 2cm luftspalt-förhydringspapp-2" stående plank-papp-3/4" råspont- väggbeklädnad.

Om man behöver riva bort, räcker det att ta bort putsen eller ska spräckpanelen också bort?
En fördel att riva bort den är iofs att man får till lite isolering utan att bygga allt för mycket utåt, vill helst inte att det ska se isolerat ut med minimal takfot odyl.

Undervåningen är också putsad men då direkt på betonghålsten, det är ingen skarv emellan under och övervåning i fasaden. Sedan är det en sockel längst ner på väggen ca. 50cm

Om jag gör om till träpanel så blir det även det på undervåningen fast då med "skarv" mellan planen och även gavlarna.
Förra ägaren har bytt alla fönster och satt dessa ända ute i fasadliv så det finns utrymme att bygga på fasaden en del utan att fönster kommer se inbyggda ut.
 
Vi valde i slutändan att reparera vår reveterade fasad från 1933. Det landade på ca 25000 per fasadsida, men då ingick visst eget arbete, som att tillhandahålla byggställning och slipa bort plastfärg.

Vi tog dock in lite offerter på att byta till träfasad. Samtliga skulle låta putsen vara kvar bakom, så jag gissar att det inte ska vara något problem.
 
  • Gilla
petererlandsson1194 och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Vi valde i slutändan att reparera vår reveterade fasad från 1933. Det landade på ca 25000 per fasadsida, men då ingick visst eget arbete, som att tillhandahålla byggställning och slipa bort plastfärg.

Vi tog dock in lite offerter på att byta till träfasad. Samtliga skulle låta putsen vara kvar bakom, så jag gissar att det inte ska vara något problem.
Jag skulle helst såklart ha puts tror jag men jag är inte alls förtjust i knottret som är nu, då vill jag ha något slätare så jag gissar att det kommer dra iväg ordentligt i både kostnad och tid. Fördelen med om jag konverterar till trä är att om jag tar bort putsen och även spräckpanelen bakom så får jag dit isolering utan att huset ser allt för tilläggsisolerat ut. Några centimeter kan man acceptera att tex takfot krymper men vill inte ha som många får ca 10cm takfot kvar. Taket är gjort bara för max 5-6år sedan så det vill jag helst inte röra.
En annan stor fördel med trä är att större delen om inte allt kan jag utföra själv och slipper då kostnaden för hantverkare. Målning lejer jag nog bort till målare i bekantskapskretsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.