Våra snickare säger att de vill ha stående panel upptill på vårt hus och liggande nertill. Någon som har så och har bild på sitt hus? Idag har huset liggande panel.
 
P Petra13 skrev:
Våra snickare säger att de vill ha stående panel upptill på vårt hus och liggande nertill. Någon som har så och har bild på sitt hus? Idag har huset liggande panel.
Redigerade bort text här eftersom att det var feltänkt av mig!

Vi hade det på mitt föräldrarhem, så ovanligt är det nog inte!
 
Redigerat:
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
Det är inget fel att blanda liggande och stående men det är väl bara en smaksak.
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
Bild-googla på "liggande och stående panel" så får du en massa inspiration på hur det kan se ut. Det finns alla möjliga varianter och kombinationer.

Personligen tycker jag att det kan vara riktigt snyggt på vissa hus, men varje övergång är ju förstås en potientiell ömtålig punkt för fukt och andra skador.
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
T theresesvensson skrev:
Hej! Jag tror dom kan ha rätt i det. Det är ändträet som suger åt sig fukt, och om man vill ha liggande på en gavel upp emot ex. ett sadeltak så måste ju varje bräda kapas som gör att snittet i ändträt blir vänt "åt fel håll".

Vi hade det på mitt föräldrarhem, så ovanligt är det nog inte. Man kan ju överväga stående hela vägen
Vad är skillnaden mot stående virke? Det behöver ju också snedkapas mot taket med ändträ uppåt? Kapningarna har man ju oftast en slutbräda som döljer ovanpå. Det är bara i underkant vid stående virke som man har bart ändträ, vid liggande ingenstans.
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Vad är skillnaden mot stående virke? Det behöver ju också snedkapas mot taket med ändträ uppåt? Kapningarna har man ju oftast en slutbräda som döljer ovanpå. Det är bara i underkant vid stående virke som man har bart ändträ, vid liggande ingenstans.
Haha japp det är sant! Tankevurpa
 
  • Gilla
petererlandsson1194
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.