snart är det dags för oss att lägga om kreditivet till lån. frågan är ju hur vi ska göra? binda på 5 och 7år, ha en del rörligt, binda på tre olika delar... jag har velat fram och tillbaka med detta. vi. kommer att låna ca 1.3 milj varav allt i bottenlån(förhoppningsvis). vi får ut ca 27000/mån, båda har fast jobb,  inga barn men jag håller på med hästar så det går ju lite pengar till det... just nu betalar vi ca 9500/mån i hyra och lån på tomten. vi har räknat ut en månadskostnad på ca 8000kr på en ränta närmare 4%. ngn som har ngt bra råd hur vi ska göra? det bästa vore ju att ta allt rörligt men vågar man det nu när räntan är på väg upp? vill gärna sova gott om nätterna  ;)
 
Jag förstår absolut ditt bryderi... vi håller just nu på att räkna ifall vi har råd att leva som vi gör idag och ändå bygga nytt. Vi har 4 barn och runt 25 000 kr inkl. barnbidrag per månad, men då jobbar vi inte fullt (som inte är ett alternativ för oss).

Det som lockar är ett alternativ som jag hittat på detta forum. Även om det forfarande innebär större risk än helt bundet lån. Räkna på vad det skulle att kosta att binda lånen vid exempelvis 6% och avsätt de pengarna varje månad men ta ett rörligt lån utan amortering. Så länge som lånet håller sig under 6% kommer ni att bygga upp en buffert som man antingen kan använda till att amortera av med eller klara en ytterligare högre ränta.

Om man räknar på 1 300 000 med 6% resp. 3% blir det ungfär 27 000 överskott på 12 månader.

/Peter
 
Har personligen aldrig fattat vitsen med bunden ränta faktiskt, jag menar den rörliga räntan har har historiskt legat under de bunda under lång tid, har kollat tillbaka enda från 1998. Så varför binda sig för exempelvis 5 år och betala en betydande summa extra pengar till ingenting?

Möjligtvis att man kan tänka sig den 2 åriga, som iaf någon gång under denna tid legat under den rörliga.

Personligen kommer jag att köra rörlig på allt, lägga in exempelvis 8000-8500:- tilll huskontot, så kan man spara till sig själv samtidigt istället för att ge bort slantarna till banken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.