Hej,
Jag undrar, har någon erfarenhet av att glasa in en träbalkong? Balkongen i fråga är en hel träkonstruktion på första våningen och har i nuläget inget tak. Det betyder träkonstruktionen måste bära båda glaset och taket (bortsett från att det naturligtvis måste förankras i fasaden ovanför på något sätt - det finns en utbyggd vindsvåning ovanför som tillhör lägenheten).
För den som undrar: det är en bostadsrätt och föreningen är "inte emot", så inga bygglov eller omröstningar har skedd, vi undrar i första hand om vi ska gå in i budgivningen eller inte. Därför är det viktigare för oss i nuläget att veta
- om det ens går (annars budar vi inte) och
- om den kostnaden överstiger de "vanliga" 80 000 kr för inglasning med tak, som jag har läst i flera inlägg?
Tack så mycket för all input!
Vänliga hälsningar.
 
1. Ja, det är möjligt.
2. Det kommer att bli dyrare än att glasa in en likadan balkong med tak - du måste ju ha en del extra, taket.
Eventuellt måste du dessutom förändra/förstärka din ram/stomme, både för att kunna montera sidorna i något och för att kunna lägga taket på något.

Priset beror på massor av olika saker, kvalitet och isolering i glaspartierna, storlek på balkongen, vad hantverkaren vill ha i timmen (även om du får ett fastpris, så har naturligtvis hantverkaren räknat på hur många timmar det kommer att ta) mm.

Hälsningar, Fredrik
 
  • Gilla
Nadhiyah
  • Laddar…
Hej Fredrik,

Så bra att veta, tack! Själva konstruktionen var mitt största frågetecken, eftersom alla företag bara ställer ut bilder i sina gallerier där de antingen glasar in betong / metallkonstruktioner eller en uteplats på marken. Jag undrade om det finns anledningar i statiken.

Precis, taket kommer att vara en kostnad, som du säger, samt hantverkarnas timmar mm. Tänkte om någon här har gjort liknande och kan ange ett riktvärde. Att det avvikar i slutändan är klart :) Bara att man inte räknar med minde är hälften, eller liknande.

Tack så mycket för snabb svar!
 
Om du lägger in en bild på hur det ser ut så får du säkert fler svar med bättre kvalitet.

Tänk på att allt går, det omöjliga tar bara längre tid och kostar mer.

Skämt åsido, min gissning utan att veta mer är att priset kommer att bli problemet.

/ Hälsningar, Fredrik
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Välj inte tak av kanalplast, det blir väldigt varmt. Taket skall skugga.
 
Jag håller med, Fredrik, har bara inga egna bilder än. Det handlar om ett bostadsrätt vi funderar över att köpa.
Tvåvånings radhus med terrass, utemöbler och en gräsmatta under en klarblå himmel, Pinterest ikon i övre vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solig balkong i trä med matbord, stolar och utsikt över grönskande område, inklusive Pinterest Spara-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilderna kommer från säljarens annonsen. Pintrestsymbolen finns bara med för att det är en screenshot och jag har appen.
 
Det blir tight att få in ett tak mellan takfoten och balkongdörren....
 
Som Pacman skriver, så finns det inte jättemycket plats på höjden, men med bjälkar på ömse sidor om dörren och bara ett tunnt, nästan vågrät, tak ovanför, så borde det gå.

Tänk på att golvet säkert har glipor mellan brädorna, så om ni vill ha stopp på kalldrag mellan dem så måste ni även göra något åt golvet. Även balkongräcket måste tätas på något vis. Kanske är det bäst att ta bort räcket och bygga ett nytt, tätt, som ser liknande ut.

Ni kommer att få bygga en stomme liknande denna https://www.skanskabyggvaror.se//ut...MI-O2Hqvnm5AIVk-R3Ch2xcwJjEAQYBCABEgLAv_D_BwE på balkongen, eventuellt täta golv och räcke, beroende på hur väderskyddat ni vill ha det och sedan glasa in det och lägga på tak.
Jag tror du får en bättre uppfattning om vad som behövs göras om du googlar "bygga uterum".

Min GISSNING, är att det kommer att kosta dubbelt så mycket som att bara glasa in en likadan balkong där det redan finns tak. Uppskattningsvis 100-150' nyckelfärdigt, om ni tar hantverkare till allt, varav materialkostnad kanske 50', om ni väljer enkla oisolerade glaskassetter. Tre-fyra gånger så hög materialkostnad (dvs totalkostnad 200-400') om ni vill ha bra isolerade kassetter. Arbetskostnaden påverkas inte så mycket av vad ni har för typ av glas.

En annan konsekvens av det Pacman skrev, är att det kan bli låg takhöjd på balkongen. Till viss del kan man uppväga det genom att använda tex metallbalkar, i stället för träbjälkar, men då blir det dyrare...

/ Hälsningar, Fredrik
 
Tror ni (de som svarat) inte det behövs pelare ned mot marken i framkant av balkongen? Sen bor det säkert någon i lägenheten bredvid som måste godkänna det hela antar jag. Sen vill säkert kommunen ha en liten peng för bygglov...
Men det ser ju absolut inte omöjligt ut att kunna bygga något där (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.