vi har en dusch med duschväggar från Gustavsberg. Bredvid, rätt nära, står en tvättpelare. Vi ska nu byta ut tvätt och har då dragit fram denna för att göra rent bakom. Då upptäckte vi att det är en liten glipa i duscväggen. Duschväggen, som står i ett hörn, består av två raka bitar mot hörnen och två välvda bitar som fogas samman i mitten. I den ena raka biten så är det högst upp en glipa i glaset som är max några millimeter bred, smalnar av för att gå in i stolpen efter ett antal centimeter. Glipan täcks åtminstone delvis av nästa väggbit som går delvis omlott. Vet inte hur länge detta varit eller när det hänt. Duschväggen är nästan 20 år gammal. Kan man skruva isär och försöka justera glaset. Kan man lägga en fog? Bör man byta ut duschväggen, påverkar det tätskikt i så fall? Litet osäker på vad man ska göra. I morgon ska jag försöka få tag på ett företag som byggt flera badrum i vårt hus och fått goda omdömen för dessa jobb. Någon som har råd att ge?
 
Kan du lägga upp bilder?
 
Duschhörna med genomskinlig glipa vid stolpen där glaset bör fästa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på Gustavsberg logga inpräntad på badrumsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otydlig närbild på en glipa vid en duschkabin där glaset ska fästa mot en stolpe, utan synbart glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett försök svårt att ta bra bilder. Bild 1 hela duschen 2 Gustavsberg logga 3 närbild på glipa
På den tredje bilden kanske man ser att det är helt genomskinligt alltså inget glas en bit ut från det jag kallar stolpen där glaset bör fästa. Det fäster sedan en kort bit ner.
 
Syns ju absolut ingenting.
Men verkar bara som gummilisten som sitter mellan glas och aluminiumprofilen inte går ända upp. Spelar inte nån som helst roll om det är det som är fallet
 
Ok tack för att du försöker. På insidan finns en liten lapp där det troligen står Herstelle nr D00K012 . Tysktillverkad? Tog en ny bild men den är kanske lika otydlig
Det kanske ser ut som om väggen kommer direkt bakom men så är det inte. Det är ett utrymme för tvättpelare. Så om det läcker sker det mot maskinerna
 
  • Vägg med vit kakel och ett rosa hörn som avgränsar ett utrymme bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu syns det, något är skevt i ramen.
Är det den öppningsbara delen eller den fasta?
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Nu syns det, något är skevt i ramen.
Är det den öppningsbara delen eller den fasta?
Skevheten är i den fasta delen
 

Bästa svaret

Har du provat att trycka in den stående delen?
Slå till den med knytnäven bara
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Har du provat att trycka in den stående delen?
Slå till den med knytnäven bara
Nej, det har jag inte vågat, litet skraj att det ska bli värre. Testar senare
 
Hur bred är springan egentligen?
(Jag får ingen uppfattning om "felet" från dina bilder)
Kan det inte räcka med att fylla upp springan med lite silikon?
Obs, finns särskild silikon för våtrum.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur bred är springan egentligen?
(Jag får ingen uppfattning om "felet" från dina bilder)
Kan det inte räcka med att fylla upp springan med lite silikon?
Obs, finns särskild silikon för våtrum.
Tack för svar. Glipan är cirka 5 mm högst upp. Den sträcker sig cirka 10 cm neråt i en triangel och blir då allt mer smal för att sedan gå in i listen. Jag tror att glaset på något sätt hoppat ur sitt läge. Jag har ju fått rådet att banka till för att få det tätt igen. I morgon kommer en bekant hit som är mer kunnig än jag. Jag låter honom titta så får vi se efter drt. Duschväggen har fungerat bra i snart tjugo år, men är väl sliten . Egentligen är drt inte en bra produkt, det blir skitigt i alla lister och skenor och svårt att hålla rent.
 
Ja det där är lite av djävulens påfund.
Bättre med vägghängda dörrar utan skensystem.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Har du provat att trycka in den stående delen?
Slå till den med knytnäven bara
Nu på morgonen kollade jag mer noga och såg att den vita listen satt snett. Det gick mycket riktigt att trycka in den rätt enkelt. Så stort tack till GoC.
Som redan skrivits denna konstruktion är inte särskilt smart. Samlar smuts i alla glipor och känns skör, särskilt nu efter många år. När jag samlat kraft igen så öppnar jag en ny tråd om hur genomförbart det är att byta denna lösning mot något bättre och mer stabilt. Förutsättningarna är tyvärr inte så bra. På ena sidan står en tvättpelare. På andra sidan ett handfat en liten bit bort. Därför kliver man in mitt i duschen. Det får ju inte heller brytas tätskikt, badrummet är nog ok även om det varit med några år. Men det finns förhoppningsvis någon smart lösning.
 
BirgitS
För trånga utrymmen som ditt finns det duschdörrar som kan vikas på mitten så att de inte behöver gå utåt på samma sätt som vanliga duschdörrar.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
K klimt skrev:
Nu på morgonen kollade jag mer noga och såg att den vita listen satt snett. Det gick mycket riktigt att trycka in den rätt enkelt. Så stort tack till GoC.
Som redan skrivits denna konstruktion är inte särskilt smart. Samlar smuts i alla glipor och känns skör, särskilt nu efter många år. När jag samlat kraft igen så öppnar jag en ny tråd om hur genomförbart det är att byta denna lösning mot något bättre och mer stabilt. Förutsättningarna är tyvärr inte så bra. På ena sidan står en tvättpelare. På andra sidan ett handfat en liten bit bort. Därför kliver man in mitt i duschen. Det får ju inte heller brytas tätskikt, badrummet är nog ok även om det varit med några år. Men det finns förhoppningsvis någon smart lösning.
Jag har ett litet trångt badrum Och har en rundad duschhörna, 90x90, en sådan med två halvmåneformade glasdörrar som hänger på väggen
Fungerar ypperligt man fäller ena dörren inåt och går in och stänger om sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.