O oas skrev:
Men en dieselvärmare låter inte lika mysigt som en vedeldad kamin. Och lär skrämma bort allt vilt i närheten pga ljudet.

Jag har ett gäng gamla vedkaminer stående, du skulle kunna få en av dom för ett väldigt billigt pris. Tror jag har nån Jötul (osäker på modellen, KAN vara en 602:a) också. Jag har dom en bit utanför Östersund så det är inte så överdrivet långt ifrån, kan eventuellt tas med till Sundsvall nån gång.
Det låter intressant, skicka gärna en bild och pris som PM!
 
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Det låter intressant, skicka gärna en bild och pris som PM!
Det kan jag ordna, men det kan ta lite tid. :D(y)
 
Nu går det jävligt trögt med bygget tycker jag. Golvet är lagt, inkl isolering. Fattas bara lister runt om.

Har fått upp ena fönstret också, det som det var ett färdigt urtag för. Det andra ska jag avvakta med.

Dörren blev klurigare, den måste kapas ur lite mer för att den ska rymmas. Inte svårt, bara lite halvdrygt. Dörren är lite tyngre och bökigare att hålla på med, särskilt när man är ensam och lite stressad.

Det jag vill få göra så snart som möjligt är att fixa klart taket med underlagspapp och självtäck, men det kräver ju fint väder och gärna sällskap. Lite klurigt att få till den kombinationen, och dessutom hinna jaga lite ibland. Det hade varit mycket smartare att bygga på sommaren.

Har inga nya bilder på stugan att bjuda på, men hittade en fin stubbe när jag var ute och jagade i förmiddags:
Trädstubbe med hjärtliknande form på marken omgiven av grönt mossa och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
MetteKson och 9 till
  • Laddar…
Kunde inte hålla mig borta från kojan idag. Skulle bara köra dit och lämna en våningssäng jag köpt på Blocket, lagom litet projekt efter att ungarna somnat. Men helt plötsligt började jag greja lite. Och lite mer. Kom hem 0130, ganska mör... men nu sitter ytterdörren på plats. Och våningssängen är nästan färdigmonterad. Blir fint det där.

Sova nån timme, sen slava på kontoret och längta ut till skogen.
 
  • Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
Tog en förmiddag på flexen, hann precis få på underlagspappen. Blev inte så bra, tyckte det var knöligt på nocken där trekantsläkten möts. Hann inte försegla spikskallarna med asfaltsklister, så presseningen åkte på igen när vi for hem.

Person framför nyligen påbörjat byggprojekt av liten stuga med underlagspapp på taket och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Våningssängen är på plats, och två stolar som var över hemma. Knarkar Blocket efter ett lagom stort och billigt klaffbord eller slagbord, och ett litet vapenskåp. Tyvärr är allt jag hittar roliga och ”intressanta” bilar i diverse skick, och en och annan spännande skoter. Måste hålla fokus på att få klart kojan och inte ramla in i nåt annat projekt...

Trävägg med nyinstallerad våningssäng i obehandlat trä och blåvit-randig madrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inredningsbild av en stuga med träväggar, en våningssäng, två stolar och ett bord vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om vädret tillåter så blir det självtäck på söndag, och lite pyssel med vindskivor.

Som uppvärmning blir det en liten gasolkamin tills jag löst vedkaminfrågan.
 
  • Gilla
Stefansförstahus och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Den har jag kikat på, verkar bra! Jag har en sunwind miniflame, den har ”inbyggd syrenivåsensor”. Jag tror att det är motsvarande funktion som Mr Heater.
 
Gött att se framgången!
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Nybyggda träreglar till farstubro fastsatta på en släpvagn redo för transport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bankade lite hastigt ihop reglarna till farstubron. När ungarna somnat blir det en sväng till kojan för att dumpa farstubro och lite annat småplock, och förbereda för sista rycket med takpapp.

Om allt vill sig väl så blir det premiärövernattning och jakt nästa helg :)
 
  • Gilla
KarolinaA och 3 till
  • Laddar…
Fyfan så ont mina fingrar gör. Ytpappens beläggning flisade av sig, massa stickor och skärvor. Handskar hade varit fint, men dom låg hemma. Jag blev inte helt nöjd med hur ytpappen ligger, behöver mer klister och trampa till lite extra. Hade dessutom köpt för få vattbrädeplåtar... stressade på lite och hafsade till vattbräder i trä. Blev snett och fult, lyckades köra in elhyvel i en skruvskalle när jag skulle snygga till lite, det lät illa. Var på gaaanska dåligt humör en stund.

Så, lite småfix kvar med taket innan det känns klart.

Inredningen får växa fram med tiden, men jag tror att jag slänger ihop ett litet klaffbord och några småhyllor av spillvirke.

Ramen till farstubron passade fint, ska bara justera lecablocken till rätt höjd.

Ungarna följde med ut en stund idag och åt lite Bullenskorv i bröd vid brasan och byggde lego inne i kojan, så den är invigd nu :)

Planen nu är att göra lite småfix på fredagkväll, övernatta där med hundarna och sen jaga hela lördagen.

En nybyggd koja med träbeklädnad och fundament under konstruktion, omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Fyfan så ont mina fingrar gör. Ytpappens beläggning flisade av sig, massa stickor och skärvor. Handskar hade varit fint, men dom låg hemma. Jag blev inte helt nöjd med hur ytpappen ligger, behöver mer klister och trampa till lite extra. Hade dessutom köpt för få vattbrädeplåtar... stressade på lite och hafsade till vattbräder i trä. Blev snett och fult, lyckades köra in elhyvel i en skruvskalle när jag skulle snygga till lite, det lät illa. Var på gaaanska dåligt humör en stund.

Så, lite småfix kvar med taket innan det känns klart.

Inredningen får växa fram med tiden, men jag tror att jag slänger ihop ett litet klaffbord och några småhyllor av spillvirke.

Ramen till farstubron passade fint, ska bara justera lecablocken till rätt höjd.

Ungarna följde med ut en stund idag och åt lite Bullenskorv i bröd vid brasan och byggde lego inne i kojan, så den är invigd nu :)

Planen nu är att göra lite småfix på fredagkväll, övernatta där med hundarna och sen jaga hela lördagen.

[bild]
living the dream!
 
  • Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Blir fint det där! Toppfågel, eller vad har du för hundar?
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Blir fint det där! Toppfågel, eller vad har du för hundar?
En beagle som jagar hare (och gör eftersök på rådjur), och en engelsk setter som håller på att lära sig jaga tjäder och orre.
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
taket ska ju isoleras, men jag har kört fast lite på hur öppningarna för luftspalten ska sitta. Det är ju inte takstolar, så det blir inte ”som vanligt” med luftöppning där tak och vägg möts längst ner.

Räcker det att ta upp ett gäng hål i gavlarna mellan takåsarna på varje sida? Då borde det kunna bli lite drag som ventilerar ut fukt. Kondensdroppar kommer inte kunna rinna ut nånstans, men å andra sidan är det ju ingen fuktig verksamhet som ska bedrivas i stugan.
 
Fulkemisten
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
men å andra sidan är det ju ingen fuktig verksamhet som ska bedrivas i stugan.
Mjo. Om du kör på gasolkamin så avges vattenånga. Hittat exempel på 1,6 kg vatten per 1 kg propan, det är rätt mycket ren ånga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.