Nu håller jag på att bygga ett uterum, tyvärr kan jag inte göra taklutningen mer än 8-9 grader. Vi har valt bort kanalplast, så tanken var plåt. Tror ni att det går att ha takpanneplåt med 8-9 graders lutning? Rekommendationen verkar vara 14. Vad är riskerna?

Tack på förhand
 
Lutningen på taket påverkar främst mängden snö som hamnar på taket under vintertid. En mindre lutning kan innebära att du behöver större dimensioner på virket för klara av lasterna.
 
Okej, är det det ända som påverkar? Jag har 56x270 limträ på en frilängd på 4 meter.

Varför behöver takpanneplåt ha en lutning på 14 grader? Vad tror du, kan man köra takpanneplåt på 8-9 grader?

Mvh
 
F Fredrikfr skrev:
Okej, är det det ända som påverkar? Jag har 56x270 limträ på en frilängd på 4 meter.

Varför behöver takpanneplåt ha en lutning på 14 grader? Vad tror du, kan man köra takpanneplåt på 8-9 grader?

Mvh
Högst sannolikhet så gäller det vattengenomträgning i skarvarna. Och att vattnet går tillbaka vid takfoten.
 
Okej, jag kommer ha pulpettak. Kan man dra en silikonsträng i skarven? Kanske ett längre överlapp med?

Mvh
 
F Fredrikfr skrev:
Okej, är det det ända som påverkar? Jag har 56x270 limträ på en frilängd på 4 meter.

Varför behöver takpanneplåt ha en lutning på 14 grader? Vad tror du, kan man köra takpanneplåt på 8-9 grader?

Mvh
Det finns flera papplösningar som är godkända för låg lutning.

Några kräver inte heller svetsning, dvs man kan lägga det själv. Tex detta.

Jag har Mataki papp på mitt låglutande veranda tak. Funderade också på plåt, men släppte det.
 
Nu googlade jag enbart lite snabbt, och hittade på en monteringsanvisning för Plannjas plåt att under 14 grader ska plåten änd-/sidtätas. Dock hittade jag inte vad man skulle täta med. Ett förslag är att gå på tillverkarens rekommendation ifall de har någon när det gäller lägre lutning är 14grader.

Ett alternativ är att du kör med papptak. Eller bandtäckning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.