Hej!

Kan någon tipsa om var jag kan hitta regler för nybyggnation för stall, tex avstånd till grannar, hantering av gödselstack osv?
Gärna på nätet så klart...

Jessica
 
Det är Djurskyddsmyndigheten och Jordbruksverkat som skall ha dessa uppgifter.
Du kan säkert få tag i dessa via Ridsportförbundet också.
 
Tack för tipsen!

Någon som har mer information ang omgivningen? Alltså hur nära det får vara till grannar osv?
Har hört att det skiljer sig åt om området är detaljplanerat eller inte, gäller det även jordbruks-/villafastighet?

 
Kontakta länssyrelsen, man måste ansöka om förprövning för en ny-, om- eller tillbyggnad av ett stall.

Från Västmanlands länsstyrelse hemsida:
Förprövning
En ny-, om- eller tillbyggnad av ett stall eller förvaringsutrymme för hästar eller för djur som föds upp eller hålls för produktion av livsmedel, ull, skinn eller pälsar får inte uppföras, byggas till eller byggas om utan förhandsgodkännande från länsstyrelsen, s.k. förprövning.

Kravet på förprövning gäller även när en byggnad som tidigare inte har använts som djurstall ska inredas och användas som djurstall.  

Förändring av stallets planlösning
Som ombyggnad räknas alla byggnadsåtgärder i befintliga byggnader, där man förändrar stallets planlösning, byter inredningstyg eller bygger om för ett annat djurslag.
Undantag - Reparation och underhåll av befintlig inredning utan att stallets planlösning förändras behöver inte förprövas.
Vi har byggt om en del av mina föräldrars ladugård till stall utan kontakt med någon myndighet.
Det gick bra det med  ::)
Vi byggde enligt gällande regler, så vi slipper bygga om vid en eventuell kontroll. Det ända vi saknar är godkänd hästgödsel hantering (ligger för nära vattendrag) så vi blir nog tvungna att skaffa en container om jag har tolkat reglerna rätt.
 
Men förutom tillstånd hos länsstyrelsen behöver man väl även bygglov? Jag hörde lösa rykten, till min stora fasa, att man kan nekas lov att uppföra stall om det inte passar in estetiskt i landskapet? I det fall handlade det om att uppföra ett mindre stall på landsbygden utanför detaljplanerat område.. Väldigt märkligt tycker jag men vad vet man ?
 
Förprövning behövs bara om man skall hysa fler än 5 hästar i nybyggnad av stall och 10 hästar i ligghall/lösdrift.
Är det en jordbruksfastighet det handlar om så söker man i regel inget bygglov.
Flera kommer säkert att hävda motsatsen.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Vadå, "till min stora fasa", cathrineb. All (ny(byggnation kräver bygglov oavsett om det är på landet eller inte. Ett stall passar inte in på många platser.
 
Vår dotter äger en jord/skogsbruksfastighet utanför samlad bebyggelse och håller på att bygga ett stall. Det behövdes inget bygglov i hennes fall, endast en bygganmälan med planritning och fasadritning. Hon kontaktade länsstyrelsen som informerade om kraven som gällde rörande gödselhantering. 5 hästar eller mindre så var det inga speciella krav, 10 hästar eller mindre så dög en enkel gödselplatta med kanter. Kommunen var mest intresserad av placeringen av stallet och lösningen för vatten och avlopp.

Avstånd till grannar var inga problem i hennes fall men det verkar vara en bedömningsfråga utifrån stallets placering, om det funnits hästar där tidigare och typ av bebyggelse i närheten. Sen finns det ju en massa regler rörande takhöjd, boxstorlekar, bredd på stallgång och antal dörrar/bredd.

MVH

Anders
 
Snart tio år sen tråden skapades:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.