nytt klinker i hallen ...hur jag än vred och vände på 30x60 plattorna hittade jag inget förband som passade. Till slut gjorde jag en variant på diagonal läggning...nu är jag nästan klar...-not! :).
Någon som har tips på hur man lättast mäter in kapningarna jag behöver göra? Det måste finnas nåt smart sätt där man kan lägga plattan mot väggen och via referenser i det som är lagt markera var plattan ska skäras? Tips någon?
Klinkergolv under läggning med diagonalt mönster, ofärdiga snitt nära vägg och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte för att jag nånsin lagt klinkers men borde väl funka att göra en enkel pappersmall kan jag tycka?
 
  • Gilla
mahgnuz
  • Laddar…
Ett sätt är att ta tex pappersark som du lättare kan vika / klippa till och använda som mall. Finns kanske bättre / smartare sätt ?
 
  • Gilla
mahgnuz
  • Laddar…
Finns mall för att mäta trappsteg som kanske fungera.
Sök på typ trappstegsmätare
Trapprenovering_lundbergs_steg2_matta_in_och_saga_till.jpg
 
  • Gilla
mahgnuz och 1 till
  • Laddar…
Hand använder en mångvinklig mätregel på ett stengolv för att mäta hörn, med webbsida för köp av verktyget i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sjukt smidig att använda när det är pilligt, vet dock inte var man köper den i Sverige.
Men går ju att bygga en egen med 2-3st smygvinklar tex En hopfällbar fällkniv med svart blad och trähandtag mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://mitrotrading.se/produkt/vin...mYJIxUDQQvx4jDYAaowiRosyRdD4Uc6IaAkEgEALw_wcB

Edit: hittade säljare i sverige
 
  • Gilla
mahgnuz
  • Laddar…
Säkert urdåligt ritat men om du lägger plattan så som den röda markeringen, så får du ett mått på hur långt den är förskjuten. Måttet är den mellan de två blå markeringarna. Det är så långt den ska "in i väggen".
Då mäter du det måttet från det grönt kryssade hörnet så vet du var du ska kapa. Vinkeln på kapet får du med en smygvinkel från de befintligt lagda plattorna.

Kakelplattor på golv med röd och blå markering för mått och kryss i grönt för kapningsreferens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…

Mycket sevärd kanal i övrigt också!
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Bengt Larsson och 9 till
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
[media]
Mycket sevärd kanal i övrigt också!
Haha det där var grymt coolt !!!
 
L lassebrun skrev:
[media]
Mycket sevärd kanal i övrigt också!
Perfekt att avsluta dagen med lite TOT.
Tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.