Hej!

Någon som kan tipsa om seriösa stenhustillverkare som kan erbjuda nyckelfärdiga lösningar i NV Skåne? Gärna där man även själv kan påverka lite av planlösningen, material- och fabrikatval.

Tack på förhand!
 
M maximm skrev:
[länk]

Fråga på om du vill veta mer :)
Jag skulle gärna vilja veta mer. Hur fungerar deras upplägg med Haak Stenhus, Ramlösa Bygg och Dan Nilsson Allbygg? Verkar lite rörigt med så många parter. Haak Stenhus har man dessutom läst blandade omdömen om här på forumet.

Vet du om de även kan fixa trädgården och stenlägga uppfarten? Vill som sagt helst hitta en 100% nyckelfärdig lösning om möjligt.

Hur stor frihet hade ni att bestämma planlösning och välja material- och fabrikatval? Kände ni att prislappen för ändringarna som ni gjorde var skäliga?

Provtryckte ni ert hus? I så fall vilket värde fick ni? Lämnar Örementhus någon garanti på täthet?

Tack på förhand!
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
T thelegend27 skrev:
Ja

Tack på förhand!
Bra frågor!

Du skriver ett avtal, med Örementhus. Så byggs de av Haaks/Ramlösa Bygg. Alla ingår i samma koncern. Jag fick Dan Nilsson som byggare, men de har några stycken. Dan har jobbat med dem 10-15 år något. Vilket tyder på bra relationer!

De fixar inte trädgården/stenläggningen, men jag har en bra kille till det med: https://www.byggahus.se/forum/threads/sjoegrens-mark-anlaeggning-skane.346870/

Frihet? Planlösning 100% frihet. Det gick även att byta ut en hel del av deras leverantörer om man så ville. Jag ritade huset själv. Örementhus var väldigt ärliga med priserna, exempelvis fönster fick jag samma pris hos dem som på bygghemma.se osv. Tyckte aldrig deras priser var mycket mer än valfri billigvaruhandel, dvs mycket bra.

Provtryckning:
Läckage vid +50Pa: 113,5 l/s
Läckluftflöde vid +50Pa: 0,22 l/s*m^2

Är väl bra siffror? Garanti? Det tror jag nog, att de uppfyller gällande krav. Provtryckningen ingick.
 
M maximm skrev:
Bra frågor!

Du skriver ett avtal, med Örementhus. Så byggs de av Haaks/Ramlösa Bygg. Alla ingår i samma koncern. Jag fick Dan Nilsson som byggare, men de har några stycken. Dan har jobbat med dem 10-15 år något. Vilket tyder på bra relationer!

De fixar inte trädgården/stenläggningen, men jag har en bra kille till det med: [länk]

Frihet? Planlösning 100% frihet. Det gick även att byta ut en hel del av deras leverantörer om man så ville. Jag ritade huset själv. Örementhus var väldigt ärliga med priserna, exempelvis fönster fick jag samma pris hos dem som på bygghemma.se osv. Tyckte aldrig deras priser var mycket mer än valfri billigvaruhandel, dvs mycket bra.

Provtryckning:
Läckage vid +50Pa: 113,5 l/s
Läckluftflöde vid +50Pa: 0,22 l/s*m^2

Är väl bra siffror? Garanti? Det tror jag nog, att de uppfyller gällande krav. Provtryckningen ingick.
Tack för svaret! Jag kör på med lite fler frågor om det är okej.

Förutom trädgård/stenläggning, är det något mer som inte ingick?

0,22 l/s m2 tycker jag man kan vara nöjd med. Allt under 0,3 l/s m2 är väl bra. Sen beror det väl också på vilket ventilationssystem man har. Vilket valde ni? Vad valde ni för värmesystem?

Vad jag har förstått av det som står på deras hemsida så bygger de i lättbetong. Men är det block eller färdiga element? Jag antar att de måste spåra för el? Är även alla innerväggar i lättbetong eller är det möjligt att välja själv?

Vilka möjligheter har man att ändra/styra projekteringen av El och VVS?

Hur jobbar de med tillval? Är man låst till tillvalen som de själva har valt eller är det "fria" tillval?
 
T thelegend27 skrev:
Tack för svaret! Jag kör på med lite fler frågor om det är okej.

Förutom trädgård/stenläggning, är det något mer som inte ingick?

0,22 l/s m2 tycker jag man kan vara nöjd med. Allt under 0,3 l/s m2 är väl bra. Sen beror det väl också på vilket ventilationssystem man har. Vilket valde ni? Vad valde ni för värmesystem?

Vad jag har förstått av det som står på deras hemsida så bygger de i lättbetong. Men är det block eller färdiga element? Jag antar att de måste spåra för el? Är även alla innerväggar i lättbetong eller är det möjligt att välja själv?

Vilka möjligheter har man att ändra/styra projekteringen av El och VVS?

Hur jobbar de med tillval? Är man låst till tillvalen som de själva har valt eller är det "fria" tillval?
Du hade nog mått bra av att ringa Örementhus, de är toppen, hälsa från Maxim!

Huset ingick, inget oväntat som inte ingick. De rör inte trädgården

Vi körde FX, i efterhand hade jag valt FTX, men budgeten behövde hållas så enkelt att säga idag.

H+H 300 eller 365mm. Vi valde 365. Vi valde alla innerväggar i lättbetong, då behövde de spåra. Färdiga väggelement, sen muras allt ovanpå det typ gavlar. Standard är isolerade vanliga innerväggar.

El fick man en färdig ritning, så kunde man välja fritt efteråt tillsammans med entrepenören. man gick igenom allt först på kontoret, sen på plats en gång till. VVS flyttade vi lite smått på mötet med alla entrepenörer. Någon golvbrunn tyckte låg fel på ritningen.

Tillval? Känns som man kan välja fritt, spånade ett tag på IKEA kök och det var inga probblem. Vitvarorna handplockade jag själv, men fick välja mellan deras leverantörer, Miele/Siemens annars fick jag stå för stöldrisk, leverans osv.
 
  • Gilla
thelegend27
  • Laddar…
Om du inte har hittat någon ännu, så titta på DAST Stenhus. http://www.dast.se/ Har träffat Dan i några sammanhang och han är mycket seriös. Har 3 hus i mitt närområde som byggt med dem, alla är sjukt nöjda.
 
I InsidersUnited skrev:
Om du inte har hittat någon ännu, så titta på DAST Stenhus. [länk] Har träffat Dan i några sammanhang och han är mycket seriös. Har 3 hus i mitt närområde som byggt med dem, alla är sjukt nöjda.
Nu har de gått i konkurs i Göteborg 2023-12-15 och lämnar oss med ett hus inte ens färdigt till en tredjedel.
Det kalla jag inte seriöst. Dessutom använt handpenning som skulle lyftas vid nästa sista lyftet ( det tycker jag är ”stöld” och bedrägeri att använda vår handpenningen)
Rekommendera inte DAST, tar nu inget ansvar alls. Vet att det även var en artikel i Sydsvenskan om att de hade stor upp skjutna skatter sedan pandemin, sett att de även har betalningsanmärkningar nu. Funder en gång till om ni ska bygga med detta företag, ni kanske får det som vi de tar betalt men leverera inget hus. Otroligt besviken på Dan som inte varit ärlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.