Hej!
Ny på forumet.
Nu närmar sig sommaren med fart och fritidshusbygget skall fortsätta (platta och stomme är klart).
Tanken med fönster på söderväggen var som bilden visar (övre bilden), asymmetriskt placerade fönster med olika storlek för att få ett mer lättmöblerat kök. Nu har jag börjat luta åt att alla fönster bör kanske ha samma storlek och vara symetriskt placerade (nedre ritningen). Rummet är ett klassiskt stort med allrum och kök och ryggåstak.
Finns det någon som kan hjälpa mig med åsikter, jag vill egentligen hålla fast vid ursprungsritningen med asymmetriska fönster, men det kanske blir helt fel och en ful vägg arkitektiskt.

Två ritningar av en husfasad (söder), den övre med asymmetriska fönster, den nedre med symmetriska fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det viktigaste för mig är att varje småruta är lika. Om du ersätter dina två 2-luftsfönster med ett 5-luft, så skulle det kanske se bättre ut
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Det kan bli snyggt med assymetriska fönster om det görs med finess. När man använder spröjsade fönster som du har gjort gör man det lite enklare för sig genom att ha samma storlek på den lilla rutan. Försök att gruppera fönster och fönsterdörrar så att de balanserar varandra. Det triangelformade fönstret till loftet har svag tradition i svenskt byggande. Det brukar bli bättre med rundade överkanter.
 
  • Gilla
lihe84 och 1 till
  • Laddar…
Ja exakt så @nimhed . Tittar man på hur fönster ser ut på hus så är det just detta som blir heltokigt när man inte tänkt till.
 
Håller med Nimhed.
Ändra fönstren till höger så att du få 2+2+1, med samma rutindelning som på fönstret till vänster om dörren. En enkel-luft kan vara toppen när man t ex vill vädra, och var inte ovanlig på äldre hus.
Jag skulle även vrida smårutorna i det trekantiga fönstret 90 grader så att de blir stående, som rutorna i de nedre fönstren.
Smårutorna behöver inte ha samma storlek i det trekantiga fönstret som i övriga men orienteringen bör vara lika, liksom förhållandet mellan bredd- och längd mellan smårutor i olika fönster, för att det ska se harmoniskt ut.
 
Intressant diskussion om smårutor. Har man spröjs så är det väldigt viktigt hur proportionerna på smårutorna blir. Kvadratiska smårutor är nästan alltid snyggast, men går inte det så tycker jag de ska vara stående rektanglar. Smårutorna behöver inte vara lika stora, men de bör ha samma proportioner.
En frustrerande sak är att inte fönstertillverkarna har fattat hur viktiga smårutorna är för utseendet. De borde ha simuleringsverktyg på nätet där man kan testa olika kombinationer av spröjs och poster.
 
  • Gilla
lihe84 och 1 till
  • Laddar…
När jag bytte fönster här för länge sedan letade jag upp måttskisser på alla fönster och sedan ritade jag upp dessa på papper med korrekta "glasmått" ink spröjs osv. Då kunde jag se att jag fick rätt proportioner på alla rutor även där fönstren hade olika modulmått.
 
Tack för alla råd! Nu är det inte huggit i sten att det blir spröjsade fönster, Om jag väljer att inte ha spröjs, blir det då bättre med två eller tre på höger sida men fortfarande en annan höjd än vänstersidan:thinking: Då blir även de övre fönstren i en annan form.
 
Hemmakatten
Spröjs eller inte är väl en smaksak. Men på det stora triangelfönstret passar det inte.

Tycker också det är viktigt med samma format på fönstren. Vill du ha en fönsterdörr så sätt den dikt mot de två fönstren till höger. Då blir det en balans, dvs 3 + 3 .

Triangelfönstret är enligt min mening alldeles för stort.
 
Nya ritningar och nya tankar:thinking:. Tre likadana fönster på var sida om dörren (9x14) blir naturligtvis snyggast utsida men skapar lite problem med köksinredningen
. Ritning av en husfasad med sex fönster och en dörr framifrån, inklusive tre nockfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man väljer att ta bort ett på höger sida men behåller samma storlek så kanske det inte blir så tokigt, men skapar lite problem med placering av köksbord direkt mot väggen om man vill ha det.
Ritning av husfasad med tre lika fönster på vardera sida om dörren och tre nockfönster ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man väljer att sätta två med annat mått (10x13) så blir insidan mest användbar men skapar en ej tilltalande utsida men
frågan är, är det så fel så man inte kan/bör göra så?
Svartvit ritning av en husfasad med symmetrisk placering av tre fönster och dörr samt triangel- och rektangulära nockfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Nockfönstren" har jag ändrat helt så dom passar in bättre på huset och passar till de hus som redan står i området (fjällstuga), Rundad överkant väljer jag bort av samma anledning.
Orsaken till att fönstren inte sitter dikt an mot dörren är att där har jag stolparna som håller upp nockbalken.
Får jag lite feedback på detta också;)
 
Båda kombinationerna nere funkar bra. Se till att altandörren har ett glasmått som linjerar med fönstren (så är det inte på bilden).

På övervåningen skulle jag önska att ytterfönstren var större så att alla tre fönstren kom närmare varandra, men det är ju mer av subjektivt tyckande än något annat.

Ser fint ut!
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Nybyggt hus med Drutex fönster, trä och aluminium, utan foder runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här blev det. Fönster från Drutex, trä aluminium. Nu Saknas bara foder.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.