Hej!
Är ny på forumet och jag testar med en fråga angående mitt tämligen rymliga hus - en Hälsingegård på närmare 400 kvm. Jag har ett antal element (vattenburen värme) men gamla med så kallade "slottsvred". Dessa droppar/läcker tämligen samtliga och några har nog fastnat i "öppet-läge". Vem tror ni skulle kunna renovera dessa 13 vred till anständig kostnad? Vore kul att behålla dem, särskilt som huset ju ingår i FN's "världsarv".
Tips?
 
Redigerat:
Har du inte tummen mitt i handen kan du renovera dessa enkelt själv. byt absolut inte ut till de som ser ut som slottsvred menär moderna, det är inte alls samma teknik...
 
C
Jag har fixat våra genom att ersätta den (helt disintegrerade) packningen med en o-ring. Snabbt fixat även om jag ännu inte vet om det funkar i längden. Problemet med att lämna bort dem är ju att du måste demontera allesammans med allt det innebär. Men du kanske ändå planerat någon större genomgång av systemet?
 
Oj, vilka snabba svar, tackar! Jo, systemet är tömt för närvarande så jag kan montera bort alla men enklare förstås om jag slipper. Några har grönärg i mutterfästet men de mörka trähandtagen ser bra ut. Jag kan alltså bara skruva bort dem och lägga dit någon o-ring? Är det allt? Fråga bara angående "disintegrerad packning" - vad står det för?
 
Redigerat:
C
H hogdalen skrev:
Jag kan alltså bara skruva bort dem och lägga dit någon o-ring? Är det allt?
Det finns lite olika varianter så alla ser inte likadana ut, men så här gjorde jag:
1. Vrid vredet till helt stängd position.
2. Skruva av hattmuttern på vredet. Där under döljer sig en liten justerskruv som man får vara lite varsam med.
3. Själva vredet sitter på en kona och sitter alltså fast även utan mutter. Här sprejade jag på lite 5-56 i omgångar som fick verka typ en halvtimme.
4. Kräng av vredet från konan. Jag placerade en skiftnyckel mellan vredet och muttern på spindeln som mellanlägg och använde en stor flat skruvmejsel för att bända loss vredet.
5. Skruva loss muttern på spindeln. Här kan det börja rinna vatten, men det behöver du ju inte oroa dig för om systemet är tömt. Innanför muttern sitter en fjäder som trycker packningen mot sätet.
6. Ner med vred, fjäder och mutter i en burk med kalklösare så får det ligga och gotta sig där ett tag.
7. Kratsa ur resterna av den gamla packningen med en stor synål och överhuvudtaget rengöra spindeln och genomföringen så gott det går. Använde en liten kopparborste. I mitt fall var det bara ett vitt kittaktigt klet som var kvar av packningen. Här kan det definitivt börja rinna vatten.
8. Trä på lämplig o-ring. Valde en lite tjockare som lätt kunde pressas över spindeln.
9. Skrubba de demonterade delarna rena från avlagringar och montera ihop allt igen.
10. Muttern skall skruvas in "lagom" mycket för att få ett lagom fjädertryck på o-ringen. I praktiken räcker det nog med något varv, men jag gängade på den en bit så att muttern inte skall röra på sig.
11. Jag behövde ibland jucka lite på kranen för att de skulle bli tätt. I ett fall fick jag vänta några timmar innan det satte sig ordentligt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Original är det infettat linsnöre.

Metoden funkar nog på de flesta, garanterat de som går att vrida på iallafall. De som sitter som berget måste man ta isär mer.

Jag tog isär några helt och smorde med propelleraxel fett (rätt eller fel vet jag inte) och de är som nya. Någon satt för hårt och jag fick inte isär utan att skada. Hade man haft mer tid kunde man nog lagt i rostolja men jag hade några timmar medan rörmokaren tömt systemet av annat skäl.

De som inte sitter fast kan fixas utan att tömma systemet...
 
Strålade Sickan! Förlåt - cpalm var det, jag ska justera tummen ut till höger och pröva tämligen omgående. Lämplig o-ring ska införskaffas och antar att det går med motor-dito; månde det gå att få tag i originalpackningar tro? Jaha, infettat linsnöre? Och propeller-axel-fett? Hmm, har väl en tjugo mil till närmaste båtbutik men ska se vad jag hittar på nätet... Kan "Armens vapenfett" från 40-talet fungera tro? Har en burk som jag sparat av nostalgiska skäl...
 
H hogdalen skrev:
Strålade Sickan! Förlåt - cpalm var det, jag ska justera tummen ut till höger och pröva tämligen omgående. Lämplig o-ring ska införskaffas och antar att det går med motor-dito; månde det gå att få tag i originalpackningar tro?
Original är linsnöre. :)
 
Har just inspekterat samtliga vred och noterat att det olika modeller, majoriteten har ingen skruv på toppen av själva vredet som är i mässing(?). Får väl vara försiktig när jag pillar upp dem - rostolja ska införskaffas, någon speciell olja? Och kalklösare - någon speciell även här?
 
C
J JohanLun skrev:
Original är linsnöre. :)
Alla säger det... Helt klart har det varit något annat än en o-ring där från början, men jag har inte sett något spår av något linsnöre i mina ventiler och jag har också svårt att se hur det skulle funka med den konstruktionen mina ventiler har. Tror det varit någon sorts färdig ring av något slag, möjligen tillverkad av lin såklart. Men testa för all del med linsnöre.

O-ringarna tog jag från en vanlig sortimentlåda som man kan köpa billigt på t.ex. bygghandelns vvs-avdelning.
 
C cpalm skrev:
Alla säger det... Helt klart har det varit något annat än en o-ring där från början, men jag har inte sett något spår av något linsnöre i mina ventiler och jag har också svårt att se hur det skulle funka med den konstruktionen mina ventiler har. Tror det varit någon sorts färdig ring av något slag, möjligen tillverkad av lin såklart. Men testa för all del med linsnöre.

O-ringarna tog jag från en vanlig sortimentlåda som man kan köpa billigt på t.ex. bygghandelns vvs-avdelning.
Det är nog svårt att få tag i garn till packboxar sen lång tid tillbaks. Annars är det absolut bäst oberoende vilken ventiltyp man har även avstängningar av gamla utföranden sk skjutventiler hade samma sätt att täta mot spindeln. Det som kommit upp här som linsnöre är nog bara en nödlösning man kan göra av linblånor och pasta det är inte samma som originalet och då passar det säkert minst lika bra med o-ring bara man hittar en lämplig. Och att smörja delarna med lite armaturfett innan man trär på ringen skadar inte heller.

Tror Rävlyan eller jonaserik kallade det Palmettogarn det är nog en riktig dåtida benämning.
 
C
Justeringsskruven jag nämnde sitter alltså under hattmuttern på vredet och syns inte förrän man tagit bort muttern. Men det finns som sagt en massa olika varianter av slottsventiler så det är inte säkert att dina ser likadana ut som mina.

Kalklösare använde jag koncentrerad Hessa kalkbort som finns på ICA (tror jag). Om det droppat länge så kan det ju vara rätt tjocka lager avlagringar som tar ett tag att lösa upp.
 
C
GK100 GK100 skrev:
Det är nog svårt att få tag i garn till packboxar sen lång tid tillbaks.
Finns på t.ex. eBay. Frågan är vilken dimension man i så fall skulle använda? Snöret måste ju vara tillräckligt grovt för att inte bara trassla in sig i fjädern när man vrider på spindeln, men samtidigt tillräckligt fint så att det går att linda flera varv, annars tätar det ju inte. Det är den ekvationen jag inte får ihop.
 
Vad hade din o-ring för dimension? På de ventiler jag fixat med har det varit en tunn mässingsbussning med bricka som fjädern gått mot och som trycker till garnet. Och vissa har haft bricka även på inre sidan så snöret ligger mellan två plan.

Typerna har varit "Theorell Bäst" och någon äldre utan märkning. Och där det låg dubbla brickor har jag testat även nödlösningen med lin. Det är länge sen men det höll många år till dess det byttes av andra skäl. Kan man rengöra bra och smörja upp är säkert o-ring helt ok på alla sätt särskilt om man inte behöver vrida på dem ofta och det borde inte vara fallet numera.
 
Jag finner ingen märkning, de är gamla men hur gamla vet jag ej. Fixar kalket imorgon, en lådda o-ringar har jag på lager, och fett får jag chansa på. Vad är det för gods? Mässing eller brons? Vad putsar jag med? Och nu fattar jag - en hattmutter finns det ju - men under bara en gängad stång. Ska skruva vidare imorgon. Jag satsar på att fixa jobbet själv - det är ju av misstagen man lär sig :). Tack för hjälpen så långt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.