Hej!
Jag bor i ett hus byggt 1950. Från början med oljepanna men sen ca 15 år tillbaka med värmepanna typ ctc luft/vatten.
Originalradiatorerna från 1950 sitter kvar men systemet är kompletterat med vattenburen golvvärme i badrum och hall.

Nu när hösten börjar komma brukar jag alltid kolla över systemet och jag upptäckte då att trycket i radiatorsystemet var nere på 0,5. Tidigare har det alltid legat stadigt strax över 1,0. Jag fyllde på till 1,5 bars tryck för ca en vecka sedan. Nu när jag var nere och tittade igen har trycket sjunkit till ca 0,8.
Har jag något läckage någonstans eller kan det bero på något annat?
Jag har kollat samtliga radiatorer och kopplingar till golvvärme men hittar inget läckage av vatten.
Finns det något tips på hur man kan hitta läckaget?
 
Kolla dina expansionskärl, jag har just haft liknande problem med tryck som försvinner fort. Ingen luft i systemet någonstans men tydligen var båda mina 50L exp kärl trasiga. VVS killen som var här öppnade upp en typ av "cykelventil" på toppen av kärlet och det sprutade ut vatten. Vatten=trasigt enligt snubben :/
 
C
J jorren skrev:
Har jag något läckage någonstans eller kan det bero på något annat?
Kolla expansionskärlet, som nämndes. Om det är OK, testa att lufta. Annars droppar det någonstans.
Inte alltid så lätt att hitta eftersom det inte är stora mängder det handlar om.
Vi hade samma problem och det visade sig att vi hade läckage på fyra olika ställen. Nummer ett, har jag insett, är att först fylla på till rätt tryck igen, eftersom läckaget ofta avtar eller upphör när trycket sjunker under en viss nivå. Bästa verktyget har varit min induktiva fuktmätare, med den syns det direkt om det har droppat på golvet. Annars, kolla efter droppbildning och misstänkta kalkavlagringar. En bit hushållspapper är också bra för att se om det är fuktigt någonstans, kan vara svårt att känna med fingrarna.
 
S
Läckande säkerhetsventil?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.