Håller med om att det bästa vore att inlemma marken i bostadsrätten. Då kan TS betala ett engångsbelopp till föreningen och få ett reellt värde i utbyte.

Lite bättre försäljningsläge än ”ja, vi arrenderar marken, men fick börja med att lurar styrelsen för att komma ner till ett vettigt arrendepris”. Nu kanske TS inte har för avsikt att flytta, men ändå.
 
Jag tycker snarare att styrelsen försöker blåsa mig. Har sett arrenden på fritidshus som ligger på 10-30kr/m2 och år och jag ska betala 120kr/m2 och år.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag tror inte att man kan jämföra rakt av med ett fritidshus, mark i ett bostadsområde är nog mer attraktiv för fler. Föreningen kanske kan använda marken till något som är till glädje för alla medlemmar. Därför är det säkert en bra idé att försöka inlemma i marken i bostadsrätten genom att betala ett engångsbelopp. Men det kan ju innebära att kostnaden i verkligheten blir ungefär samma. Fördelen är väl att det säkert ökar värdet på bostadsrätten. Om ni annars får till exempel en lekplats utanför fönstret kan det motsatta gälla. Ett problem med att köpa loss marken är att detta nog är en så stor ändring att det kräver ett beslut vid föreningsstämma
 
Om tomten skulle tillhöra brlgh måste andelstalen i hela föreningen skrivas om. Det vill dom aldrig göra
 
M mickemack skrev:
Jag tycker snarare att styrelsen försöker blåsa mig. Har sett arrenden på fritidshus som ligger på 10-30kr/m2 och år och jag ska betala 120kr/m2 och år.
Det ena utesluter inte det andra. Att styrelsens anspråk kanske är oskäligt utesluter jag inte, men att först skriva på och sen processa kommer ge ansträngda relationer, och löser därtill bara frågan tillfälligt – vid försäljning återuppstår problemet.

M mickemack skrev:
Om tomten skulle tillhöra brlgh måste andelstalen i hela föreningen skrivas om. Det vill dom aldrig göra
Det behöver man inte göra längre, utan man lägger ”bara” till de nya andelarna. Det finns inget krav att det ska summera till hundra, utan hade du tidigare andelstalet 2/100 och marken överlåts till 0,6 får du 2,6/100,6. Så alla andra har kvar sina andelstal, men kakan ökas.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 3 till
  • Laddar…
jag kan inte gå till arrendenämnden och få avgiften prövad utan ett kontrakt Att föreningen kan ha marken till annat, ja iofs men dom köpte loss 63000 m2 så det finns redan mark med grillar bänkar, och gräsytor
 
Fel av mig. Det var bara 53600 m2.
 
Du menar alltså att din förening köpte 5 hektar tomt?
Vad skall det med den till?
Eller är stora delar skog?
 
577 lägenheter. Stor förening
 
är det helt fastställt att tomten inte redan igår i din bostadsrätt? Det låter ju som en lite speciell bostadsrätt, om det var en förskola innan.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
BirgitS
50 000 kvm (7-10 fotbollsplaner) är väldigt mycket även för 500 lägenheter. Jag bor i förening med ung. 200 lägenheter och kring 5000 kvm tomt.
 
det är iofs med ytan husen står på
 
Det är alltså bostadsföreningen som köpt loss marken och nu vill lägga en hyra på det som tidigare betraktats som din tomt?
Är du den ende som drabbas på detta vis, eller är det fler av de 577 lägenheterna som har tomt som nu ska hyras ut?
Kan inget om stadgar men om det är en bostadsrättsförening borde väl så här omfattande affärer och förändringar ha avhandlats på ett årsmöte? Eller är det ett styrelsebeslut?
 
Tydligen räckte det med styrelsebeslut. 7 lgh har markplan. 24m2 "ingår " gratis lika stort som våran altan. Ingen annan lgh har lika stort utanför. säger det igen ; inget emot avgift, bara lie väl mycket. blir ju som en 20%-ig hyreshöjning.
 
Jag antar att det handlar om flervåningshus med lägenheter som kanske har balkong.
Det vanligaste är ju att det för marklägenheterna i såna fall ingår en liten uteplats, typ 15m2 som motsvarar en balkong.
Större uteplatser är väl främst vanligt i BRF-radhus där kanske alla har en liknande tomtplätt till förfogande.
För att bedöma rimligheten, hur mycket betalade föreningen för tomten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.