Hej.
Jag har ett problem. Igår försökte jag installera en ny tvättmaskin men samtidigt behålla den gammal, alltså ha två inkopplade samtidigt. Jag lossade då den gammla tvättmaskinsingången och sätts en invändigt gängad T-koppling. Där sedan tvättmaskinerna kopplas på satte jag en utvändigt gängad sexkantsnippel på båda sidor för att sedan, undertill koppla på den nya tvättmaskinen(3/4”) och ovan koppla på den gammla tvättmaskinen men en omvandlare från 3/4” till 1/2” emellan. Jag hade gängtejp på alla gängor mellan alla ”skarvar”. Nu läcker det tyvärr mellan T-kopplingen och sexkantsnipplatna på både ovan och undersidan. Inte mycket men likväl kommer den en liten droppe lååångsamt ut.
Vad gör jag för fel? För lite gängtejp? Ingen gängtejp...
Hjälp
Se bilder nedan
T-koppling med invändig gängning och en sexkantsnippel, med synlig vattendroppe som tecken på läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av T-koppling med sexkantsnipplar för två tvättmaskiner, läckage vid skarvarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta lin och pasta istället för gängteip.
 
  • Gilla
david9
  • Laddar…
Ja lin.
Eller rispar man gängan så inte tejpen glider utan dras med in. Oftast har man använt för lite tejp om det läcker.
 
L Leif i Skåne skrev:
Ja lin.
Eller rispar man gängan så inte tejpen glider utan dras med in. Oftast har man använt för lite tejp om det läcker.
Hej.
Först tack för svar.
Vad menar du med rispa? Trycka till tejpen? Något speciellt verktyg?
Hur många varv tejp är lagom många? Tyckte jag tog på mycket. Jag får prova mer
 
D david9 skrev:
Hej.
Först tack för svar.
Vad menar du med rispa? Trycka till tejpen? Något speciellt verktyg?
Hur många varv tejp är lagom många? Tyckte jag tog på mycket. Jag får prova mer
En del rördelar har det från fabrik, annars får man göra små hack på topparna på en gänga. Dom flesta tar bågsågen och gör små jack med eller med en knivsegg, bar så det blir små taggar som drar med sig tejpen in i gängan annars är risken att tejpen bara glider och hamnar utanför.
 
skippa tejpen och använd lin och unipak
https://gds.se/hantverksteknik/vvs/vvs-teknik-packa-gangor

Dina slangar har ju en packning i anslutningen mot gängans/hylsans ände. Se till att anliggningsytan är slät och att kopplingen inte bottnar förrän packningen är klämd mot anliggningsytan. Jag tycker det ser ut som om gängan bottnar vilket kan göra att packningen inte tätar.
 
L Leif i Skåne skrev:
En del rördelar har det från fabrik, annars får man göra små hack på topparna på en gänga. Dom flesta tar bågsågen och gör små jack med eller med en knivsegg, bar så det blir små taggar som drar med sig tejpen in i gängan annars är risken att tejpen bara glider och hamnar utanför.
Tack för tydligt svar. Jag förstår precis.
Nu har jag köpt lin och pasta. Ska hem och rispa gängorna och prova nu.
Såg på nätet på några ställen att man bara skulle rispa mässing gängor. Jag har jubinte mässing men jag provar ändå.
Tack igen!
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ta lin och pasta istället för gängteip.
Har varit och köpt nu.
 
Du har tagit för lite gängtejp. Drar du kopplingen i botten så är det för lite, antagligen det du gjort. Om du nu skaffat lin så använd det, du hade dock kunnat fixa det med bara lite mer tejp.
 
stilofunk stilofunk skrev:
skippa tejpen och använd lin och unipak
[länk]

Dina slangar har ju en packning i anslutningen mot gängans/hylsans ände. Se till att anliggningsytan är slät och att kopplingen inte bottnar förrän packningen är klämd mot anliggningsytan. Jag tycker det ser ut som om gängan bottnar vilket kan göra att packningen inte tätar.
Hej. Tack för länken. Jag tittade på den innan nu imorse efter tidigare rekommendationer om lin och pasta i denna tråd.

Gällande bottnade gängor. Japp, kag har nog dragit dem för hårt. Nybörjarmisstag. Å andra sidan är det inte där det läcker så jag tänker att jag låter det var.
Problemet är mellan sexkantsnippel och T-kopplingen. Där finns igen gummipackning. Provar med lin och pasta där nu och håller tummarna.
 
  • Gilla
stilofunk
  • Laddar…
Hej alla

Tack för alla svar.

Har haft på lin och pasta nu.
Nu är det tätt!

Tack igen och ha en skön söndag
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
D david9 skrev:
Hej alla

Tack för alla svar.

Har haft på lin och pasta nu.
Nu är det tätt!

Tack igen och ha en skön söndag
Japp. Lin och pasta är det bästa.
 
Alla borde testa loctite 148. Jag kan inte tänka mig lin längre :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.