D
Var ju mer att något att tänka på att det finns olika förutsättningar, tycker bara som jag läste det att vi lägger ut det på medlemmarna för de tar roten sedan gör vi avgiftsfri månad och på så sätt betalar föreningen det i alla fall.

Tänkte där nackdelen just som jag nämnde, sedan som någon nämnt tidigare inte säker det blir billigare med rot om den enskilde gör det som föreningen upphandlar och gör arbetet. Sedan skulle bli något fel nog större tyngd styrelsen/föreningen ligger på hantverkaren än enskild. Sedan med en styrelse som planerar bra, informerar bra o god tid, kanske gör upphandlingen men att den enskilde som är beställare så kunde det säkert funka.
 
Det finns säkert fördelar med att föreningen gemensamt upphandlar en lösning, men det kan vara ett rätt stort jobb för föreningen. Man får också kolla stadgarna, man ska inte göra sådant som medlemmarna har ansvar för. Om man väljer det andra alternativet så ansvarar varje medlem själv. Några vill ha en lyxvariant, några standard och några avstår. Det kan innebära att fler blir nöjda. I detta fall har styrelsen fattat beslut att göra på det senare sättet, medlemmens eget ansvar. Om det finns andra synpunkter kan dessa medlemmar begära en extra stämma för att eventuellt ändra beslutet.
 
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Nu kapar jag tråden lite. Men är det aldrig okej att ha handdukstork kopplad till husets värmesystem?
Är det bara el som inte riskerar legionella?

Jag helrenoverade badrummet nu i våras och där bytte firman ut elementet som hängde där mot en handdukstork.
Vi har vattenburen uppvärmning med en sån där CTC-panna i källaren som både tar energi från luft/vatten-aggregatet på utsidan och kopplar el om så behövs. Gjorde firman fel som installerade en handdukstork i badrummet på detta system? Är det kanske ett slutet system? Jag vill ju inte att vi ska duscha och få legionella?!
Kopplade dom in det på värmesystemet så är det lugnt. Man måste lära sig hålla isär varmvatten som är varmt vatten som du får ur kran och värmen ifrån värmesystemet som är oftast kopplat till dina radiatorer i folkmun elementen som sitter på väggen under dina fönster. Värmesystemet är ett slutet system som cirkulerar för sig själv. Varmvattencirkulation får nytt vatten som fylls på med kallt vatten som omvandlas till varmt vatten när du öppnar en kran där varmt vatten kommer ut. Är det ingen som tar varmt vatten cirkulerar det varma vatten ut till ändpunkt och sen tillbaka till varmvattenkällan och sen ut igen. Enkelt förklarat.
 
Hej på er alla igen!

Tack för responsen. Verkar som att dom flesta är överens om att det bästa är att ta bort handdukstorken. Tycker själv att det är en vettig ide.

Tycker själv det är tråkigt med ett kallt badrum. Får skaffa en eldriven handdukstork men känns fult att ha en utanpåliggande kabel:thinking:
 
C
En handdukstork - i synnerhet inte en sådan där VVC-mojäng tillför inte mycket värme till badrummet.
Skulle uppskatta att min går på kanske 75W.
Däremot är den ju bra till att torka saker på. Finns det inget bra sätt att dölja kabeln? Dra den genom väggen till något diskret utrymme, eller dra den inuti en slits för rördragning?
 
Magnus E K
I min gamla lägenhet kastade jag ut ett gammalt torkskåp och kopplade in en handdukstork (bra modell, ingen Biltema-brandhärd) i dosan där torkskåpet suttit. Jo, jag vet att en riktig elektriker borde gjort detta för att följa alla regler.

Men jag störde mig aldrig på att sladden hängde löst de sju år jag sen bodde där. Och i andra änden av badrummet hängde och dinglade sladden från tvättmaskinen (sällan använd då jag föredrog föreningens tvättstuga med tre snabba parallella maskiner).
 
J
Naturligtvis är det bra att se till att hålla rätt temperatur på vattnet men för att sätta detta i rätt perspektiv så är det ungefär lika stor risk att insjukna i legionella, smittad i Sverige, som att vinna på lotto. Det handlar om ca 70 personer om året och då är de allra flesta redan i behov av annan vård från början på grund av nedsatt immunförsvar tex pga ålder eller dåliga värden på lungor, lever och njurar. Av dessa insjuknade dör upp till en femtedel. Det är alltså inte överdrivet farligt att duscha i nuläget om man inte är storrökare eller alkoholist eller lever på ålderdomshem...Man har alltså en större möjlighet att leva längre genom att minska på sponken och rökandet, samt sin inombords oro i valfri ordning innan man börjar fundera på vattnet i sina rör.
 
Redigerat:
  • Gilla
Xaktly och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle tro att det är fler som blir smittade, men inte diagnostiserade eftersom de klarar smittan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
C cpalm skrev:
En handdukstork - i synnerhet inte en sådan där VVC-mojäng tillför inte mycket värme till badrummet.
Skulle uppskatta att min går på kanske 75W.
Nja, 75 W är rätt mycket i ett litet badrum som bara har innerväggar och får sin luft från uppvärmda rum. Vi har en ouppvärmd gästtoalett och man märker ju inte att temperaturen där inne skulle vara lägre än i hallen utanför.
 
C
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, 75 W är rätt mycket i ett litet badrum som bara har innerväggar och får sin luft från uppvärmda rum.
Tja, jag märker ingen som helst skillnad med torken på eller av i mitt badrum iallafall.
 
C
Bodde i studentkorridor och ett bra tag var varmvattnet knappt varmt nog att duscha i. Fick så småningom lunginflammation med feber i en vecka. Hostade upp någonting som luktade fiskpinnar. Cyklade till tunnelbanestationen, och tog tåget till vårdcentralen, fick medicin och blev frisk.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
J
C civilingenjören skrev:
Bodde i studentkorridor och ett bra tag var varmvattnet knappt varmt nog att duscha i. Fick så småningom lunginflammation med feber i en vecka. Hostade upp någonting som luktade fiskpinnar. Cyklade till tunnelbanestationen, och tog tåget till vårdcentralen, fick medicin och blev frisk.
Exakt så! Min salig mamma bröt foten när hon ramlade över en tax på midsommarafton. Efter det varnar jag alla mina vänner för att vakta en sådan över midsommar, så jag förstår dig!
 
J Jocke Best skrev:
Exakt så! Min salig mamma bröt foten när hon ramlade över en tax på midsommarafton. Efter det varnar jag alla mina vänner för att vakta en sådan över midsommar, så jag förstår dig!
Cyklar du utan cykelhjälm, åker du bil utan bälte? Använder du eternit till att bygga med? Varför ta onödiga risker, som går att undvika.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B
mathiash77 skrev:
Det är inte så att handdukstorkarna är kopplade på:

” Vattenburna handdukstorkar får inte kopplas via ditt duschvattensystem (VVC eller varmvattencirculation) ”

Det är inte tillåtet sedan 1 januari 2011 enligt Säker Vattens Branschregler

I detta fall kan föreningen vilja undvika vattenskador då ovanstående system får torkarna att rosta.

Det finns dock torkar som ska klara detta...

Nu bara spekulerar jag....
Det finns ju speciella handdukstorkar som är gjorda för att sitta på VVC, det är ju såna ni har. Det är ju vanskligt att plugga för ni måste ju ändå ha VVC, och det får absolut inte vara några avstick som är pluggade på dricksvatten.
 
B Boan skrev:
Det finns ju speciella handdukstorkar som är gjorda för att sitta på VVC, det är ju såna ni har. Det är ju vanskligt att plugga för ni måste ju ändå ha VVC, och det får absolut inte vara några avstick som är pluggade på dricksvatten.
Det går ju iofs att lösa genom lite rördragning, men det blir dyrare än att plugga..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.