Hej

Vi har ett suterränghus som är byggt 79. Så vitt jag vet är det aldrig omdränerat sen det byggdes och dräneringen har väl nått sin ”tekniska livslängd”.

Vi har inte upptäckt nån fukt men har lite planer på att bygga om bron och lite andra liknande grejer som är i anslutning till huset.

Borde vi dränera om innan vi gör det eller kommer dräneringen funka i 40 år till?
 
C cechise skrev:
Hej

Vi har ett suterränghus som är byggt 79. Så vitt jag vet är det aldrig omdränerat sen det byggdes och dräneringen har väl nått sin ”tekniska livslängd”.

Vi har inte upptäckt nån fukt men har lite planer på att bygga om bron och lite andra liknande grejer som är i anslutning till huset.

Borde vi dränera om innan vi gör det eller kommer dräneringen funka i 40 år till?
Tja, har ni inget problem nu är det ju i många fall onödigt.
Om ni ska göra om saker i anslutning till huset kan det kanske vara relevant att göra om dräneringen på den sidan av huset om ombyggnationen innebär att det blir påtagligt dyrare/svårare att dränera efteråt.

Själv dränerade jag om förra året kring huset som är byggt -74. Jag hade ett litet fuktgenomslag i ett hörn, där ett garage blivit tillbyggt för länge sedan.
Men det var i ett utrymme som användes som matkällare, så det var inget direkt problem.
Den egentliga orsaken till att jag valde att dränera om var för att känna mig lite tryggare med de byggprojekt som kom efteråt, 90m2 altan som skulle behöva rivas om en dränering ska göras och en kommande badrumsrenovering som ligger i rummet bredvid matkällaren.

Med facit i hand så var det ett mindre problem kring matkällaren, i övrigt var dräneringen rätt bra och skulle troligtvis klarat sig ett bra tag till. Dock så var det en hel del sättnings-sprickor i putsen som skulle resultera i snabba rejäla problem den dagen det skulle blivit översvämning i dagvattnet som dräneringen var kopplad till.
Det är saker jag inte kunde se innan vi grävde fram det.
Och så har ju huset blivit lite bättre isolerat samt att jag kan ange att det är dränerat när huset väl ska säljas.

Mest kostnadseffektivt hade det dock varit att bara åtgärda de ställen som hade brister.
 
Tack för svar.

Det är lite så jag har resonerat, tror vi låter det vara så länge det funkar. Förändringarna vi ska göra gäller främst bron till huset och den finns ju där redan nu så jag tror inte det blir nån större skillnad för dräneringen.

Stämmer det att man bara dränerar de nedgrävda delarna av ett suteränghus förresten? Alltså att man inte gräver upp den sidan som är lägre/inte har nån källardel.
 
C cechise skrev:
Tack för svar.

Det är lite så jag har resonerat, tror vi låter det vara så länge det funkar. Förändringarna vi ska göra gäller främst bron till huset och den finns ju där redan nu så jag tror inte det blir nån större skillnad för dräneringen.

Stämmer det att man bara dränerar de nedgrävda delarna av ett suteränghus förresten? Alltså att man inte gräver upp den sidan som är lägre/inte har nån källardel.
Den andra sidan är ju att räkna som en platta på mark och är såklart mindre känslig. Beror på hur grundläggningen ser ut. Du lär ju dock få problem på andra sidan först.
 
Det är nog en bra tumregel, själv resonerade jag så att framsidan på vårt souterränghus inte behöver dräneras. Marken framför huset är stenlagd med lutning bort från huset och det är överhäng samt ”kungsbalkong” utmed hela långsidan. Dvs, det blir ”aldrig” blött där.

Visst, om man har sämre förutsättningar kan det kanske vara bra.
Själv tänker jag nog passa på och kolla dräneringen på framsidan den dagen jag byter ut stenläggningen, mest för att arbetsinsatsen då blir minimal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.