Hej! Är mitt i byggandet av en stuga uppe i norra Norrlands fjällvärld och står och tuggar på vilket golv jag ska sätta in. Jag väljer mellan ett massivt furugolv 25x159 eller ett vinylgolv från Pergo. Helt olika typer jag vet men har dålig koll på detta. Stugan värms med kamin och dieselkamin och har ingen fast el. Används mest vintertid då för det mesta långhelger. Kan tillägga att spångolv är lagt i stugan så golvet kommer att stå på det.

Ge mig lite erfarenheter.

Hur står sig ett furugolv i en stuga som kallställs efter varje besök?
Och hur klarar Pergo golvet av detta?
Har hört mig för ganska mycket och båda har fått ris och ros.

Mvh R
 
Hus som kallställs har jag förstått kan ha problem med kondens på fel sida i väggar. Då skulle jag känna att ett tätt golv skulle kunna vara en fuktfälla... Samtidigt, massivt trägolv måste om luftfuktighet varierar ha glipor för att det rör sig...
 
Det är knepigt, trägolvet kommer givetvis att röra sig. Tillverkaren, i detta fall (Baseco) rekommenderar mig även att sätta en spalt på 0.5mm mellan varje golv bräda för att förhindra att golvet skålar sig.
Just ett vinylgolv har jag inte hört så mycket om i en stuga. Kanske är det som du säger blir golvet för tätt kan det bli en fuktkälla
 
Jag skulle personligen valt massivt trägolv... Trämaterial känns som de klarar kyla och fukt bättre iom de andas. Om man inte målar med för tät färg... Men om väggar redan har gullfiber och plastfolie kan det nog kvitta. Antar det är någon viss årstid som problemet uppstår... Fuktigt och varmt ute och kallt inne...
 
Är själv inne på spåret massivt trä, då det känns som att det skulle funka bättre än ett vinylgolv. Stugan är isolerad ja, men istället för en diffusionspärr är det monterat en diffusionsbroms, den är lufttät men diffusionsöppen så fukten ska kunna vandra i väggen. Vad jag läst mig till ska det vara ett bra alternativ när du kallställer.
 
Hemmakatten
Trägolv, absolut!

Ett massivt trägolv klarar både temperaturväxlingar och annat och är skönt att gå på. Tänk på alla gamla hus som renoveras, där rivs oftast allt ut men trägolven sparar man.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.