Luftningsventilen på ett av våra element verkar vara runddragen. I alla fall har jag inte hittat någon nyckel som funkar till just det elementet. Jag antar därför att jag behöver byta ventilen. Jag skulle inte påstå att jag har tummen helt i mitten av handen, men jag har aldrig skruvat med vatten och rör, så jag känner mig lite osäker.
Hoppas på lite stöd härifrån...
Elementet i fråga är ett av två som vi har på övervåningen och ser ut så här:
Vit radiator med luftningsventil i vänstra hörnet, termostat på höger sida, mot en ljus vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luftningsventilen har vi här:
Närbild på en runddragen luftningsventil på ett vitt radiatorselement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och på andra sidan sitter termostat och annan koppling
En vit radiator med en termostatventil på vänster sida och rör som leder in i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag köpte en luftningsventil, är det rimligt att tro att det är samma sort?
Närbild på en ny luftningsventil för element bredvid en förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, vad är nästa steg...? :p
 
Är det inte enklare att skaffa en nyckel med rätt lyckelvidd som passar?
 
Eftersom jag har flera likadana element i huset och våra luftningsnycklar passar till alla de andra så har jag dragit slutsatsen att det är denna ventil som är runddragen och inte nyckeln som är fel.
Men jag kan absolut ha fel, så jag tar minst lika gärna mot tips på nyckel som passar.
 
Krilleman
  • Wow
Leif i Skåne
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Den här har jag alltid i fickan på jobbet, funkar till "allt":


[bild]
Kan tex köpas här:
[länk]

RSK: 4842309
Problemet med rör, är att det mäts med TUM ibland och MM ibland och det på samma rör.:crysmile:;)
 
Jag har både en "vanlig" och en kombivariant. Inte likadan som den du visade iofs, men liknande.
Metallnyckel för radiator med två hål i änden och rundad skaft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Guldfärgad radiatornyckel i korsform för ventiler med en nyckelring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen av dem funkar. Det tillsammans med att den vanliga nyckeln funkar på övriga likadana element i huset har gjort att jag landat i min slutsats. Men jag kanske ska prova även bauhausvarianten då...

I väntan på det tar jag ändå gärna emot lite tips på hur jag byter om jag nu skulle behöva göra det :)
 
Nästa steg för byte av luftningsnippel:
Rispa gängorna på luftningsnippeln.
Linda några varv gängtejp eller lin på nippelns gängor.
”Stäng” termostaten (vrid ner till lägsta).
Stäng retur-/strypventilen, sitter under täcklocket, kom ihåg hur många varv du vrider, kan läcka lite vatten när man rör den.
Lossa gamla luftningsnippeln, kommer komma lite vatten.
Skruva dit den nya.
”Öppna” termostaten.
Öppna returventilen till det antal varv som den stängdes med tidigare.
 
  • Gilla
Lidd och 1 till
  • Laddar…
Aah, tack för bra steg-för-steg-lista. några följdfrågor kommer då så klart... :)
1. Verkar jag ha köpt rätt ventil?
2. Hur mycket ska man rispa, och med vad (antar det är för att linet ska greppa bättre?)?
3. Så den nedre kopplingen är alltså en ventil som går att stänga? Och om jag skruvar av ”muttern” som sitter vinkelrätt mot röret så hittar jag då en skruv som kan stänga ventilen?
 
1) Ja
2) Det räcker att du tar några tryck med polygripen.
3) Ja det är en ventil, kan se ut på följande sätt innanför locket, kan även vara ett spår istället för insex.
Ventil delvis isärskruvad med uttagen plugg bredvid, möjlig insex eller spåröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om du är osäker på ventilen så kan du istället stänga av cirkulationspumpen och släppa ut allt övertryck via säkerhetsventilen.
 
Krilleman
När man har stängt returventilen och dragit termostaten i botten kan det även vara klokt att släppa på luftskruven (precis på samma sätt som man luftar ett element) då ser man och det tätar hjälpligt innan man lossar gängan! (y)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det är inte lätt att lossa på luftningsskruven när man inte har något verktyg som passar, det är därför som TS vill byta hela luftningsnippeln.
 
  • Wow
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Demmpa Demmpa skrev:
Det är inte lätt att lossa på luftningsskruven när man inte har något verktyg som passar, det är därför som TS vill byta hela luftningsnippeln.
Du har så rätt, tankevurpa. :giggle:

Lossa då istället på muttern ovan termostaten för att kontrollera så trycket upphör!
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Stort tack för alla svar! (y)
Nu ska jag bara samla nog med mod för att börja skruva... :p
 
J jonne72 skrev:
Stort tack för alla svar! (y)
Nu ska jag bara samla nog med mod för att börja skruva... :p
Hur gick det? :) Ska snart göra exakt samma sak, p.g.a en småläckande nippel..
 
Har inte hunnit ännu (eller kanske inte samlat nog med mod...), börja du så kanske jag hänger på sen... ;)
 
  • Gilla
eddiw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.