Hur betvingar man en stenhård ekstock för att få in en skruv som ska kunna bära lite last?

Ladan som jag har på min avstyckade gård har en gedigen ekstock-vägg in mot stallet (som jag inte har djur i).
Skulle utan tvekan kunna tro att ladan stått i hundra år, och gården är förstås från 1800-talet minst, men förnyad efter hand lite här och där.

Jag försöker få upp elfa-konsoler inifrån stallet, genom plyfa, och dra skruvarna in i ekstocken.
På flera ställen har det gått relativt enkelt, men nu står jag inför nån kvadratdecimeter av vad som verkar vara stenhård ek.

Jag försöker förborra med 3.5 mm för att sen vilja dra in en 5 mm skruv (80/90 mm).
Jag har alltså provborrat i lite olika positioner runt den linje där den fjärde elfa-konsolen ska fästas. Upp/ner är flexibelt, men i sidled måste jag hålla linjen

Mitt husmorsknep är att borren, och sen skruven, ska doppas i lite olja innan man bryter av dem i futila försök att tränga igenom.
Försöker med rapsolja, men det ger inget vidare bidrag.

Någon som har bättre förslag?
Jag har alltså provborrat i lite olika positioner runt den linje där den fjärde elfa-konsolen ska fästas. Upp/ner är flexibelt, men i sidled måste jag hålla linjen
 
Gå upp i borrdiameter...

/ATW
 
R
Vad använder du för skruvdragare/slagsktuvdragare?

Vad händer när du försöker skruva in? Nyper det eller är det skruvdragaren som inte orkar?
 
Vad är det för skruv du använder? Har den skärande spets?

Vax är också bra smörja för skruvar i trä.
 
  • Gilla
galaxy85
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Gå upp i borrdiameter...

/ATW
Det kanske är en idé; stort hål och plugg
 
R RalleB skrev:
Vad använder du för skruvdragare/slagsktuvdragare?
En BLÅ!
(skojar bara)
Kan inte effekten men det är en hyfsat kraftfull Makita. 18 V, om jag minns rött. Fast det hjälper inte att dra med bortmaskinen heller för bättre effekt.

Vad händer när du försöker skruva in? Nyper det eller är det skruvdragaren som inte orkar?
Ingenting, den bara flisar plyfan men rör sig inte en millimeter inåt, två brutna borr senare
 
R Robert-san01 skrev:
Vad är det för skruv du använder? Har den skärande spets?
Svra ja, skörande spets
Byggmax hyllvara, 5.0x90mm
Vax är också bra smörja för skruvar i trä.
Hmm ja det kanske kan vara värt att testa?
Har du nåt förslag på vilken sorts vax det ska vara?
 
S Solbacken (Lindome) skrev:
Svra ja, skörande spets
Byggmax hyllvara, 5.0x90mm

Hmm ja det kanske kan vara värt att testa?
Har du nåt förslag på vilken sorts vax det ska vara?
Många skruvar brukar vara vaxade från fabrik då det även funkar som rostskydd. Jag skulle ha provat med lite stearin.

Vad kör du med för borr om du knappt kommer in i trä? En vass metallborr skall det inte vara några problem att göra hål i den hårdaste ek med.
 
När man förborrar i ek måste man gå så nära skruvens diameter som möjligt i borrstorlek. Jag använder sedan en bit paraffin som jag skrapar av på skruven. Slutdragningen görs bäst för hand. Använd skruvar med bra skallar, t.ex. torx. Jag har förstört många verktyg på gammal ek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.